۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
متخصصان هشدار داده اند که بزرگسالان قد بلندتر در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان هستند.
کد خبر: ۲۸

ارتباط قد و سرطان ؛ خطر ابتلا به سرطان در کمین خانم ها و آقایان قدبلند

به گزارش سرطان نیوز، شاید فکر کنید ارتباط قد و سرطان یک ارتباط کاملا مسخره و غیرمنطقی باشد اما متاسفانه قد بلند شما می تواند خطر ابتلا به سرطان را تا ۲۴ درصد افزایش دهد.

متخصصان هشدار داده اند که بزرگسالان قد بلندتر در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان هستند.

علائم اصلی سرطان روده بزرگ تغییر در عادات توالت رفتن است، اما تحقیقات جدید نشان داده است که قد نیز می تواند یک عامل خطر باشد.

سرطان روده بزرگ به عنوان سرطان کولورکتال شناخته می شود و سالانه حدود ۳۴۰۰۰ نفر در بریتانیا به سرطان مبتلا می شوند.

ارتباط قد و سرطان ؛ خطر ابتلا به سرطان در کمین خانم ها و آقایان قدبلند

علت ابتلا به سرطان روده بزرگ

هنوز مشخص نیست که علت سرطان روده بزرگ چیست، اما مطالعات مختلف بیان کرده اند که فراوانی سرطان روده در کشورهایی که رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر مصرف می کنند، بیشتر است.

همچنین قبلاً مشخص شده بود که مصرف زیاد الکل، به ویژه آبجو، ممکن است با این سرطان مرتبط باشد.

کارشناسان در مرکز پزشکی جان هاپکینز ۴۷ مطالعه را مورد بررسی قرار دادند که شامل ۲۸۰۶۶۰ مورد سرطان کولورکتال و ۱۴۱۳۹ مورد آدنوم کولورکتال – که یک تومور غده ای روده بزرگ و راست روده است – بود.

آنها همچنین داده های ۱۴۵۹ نفر را که کولونوسکوپی می کردند، بررسی کردند.

پزشکان گفتند که این بررسی برای کمک به کشف رابطه بین سرطان و باکتری های چسبیده به دیواره های روده بزرگ، معروف به بیوفیلم بود.

پس از تجزیه و تحلیل داده ها، آنها دریافتند که به طور کلی، قد بلندترین افراد نسبت به کوتاه قدترین افراد، ۲۴ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

در بریتانیا، داده های اداره ملی آمار (ONS) بیان می کند که میانگین قد یک مرد – ۵ فوت ۹ اینچ (۱۷۵.۳ سانتی متر) و یک زن ۵ فوت ۳ اینچ (۱۶۱.۶ سانتی متر) است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده می گوید که میانگین قد مردان در امریکا مانند انگلستان است، اما میانگین قد زنان ۵ فوت و ۴ اینچ (۱۶۴.۵ سانتی متر) است.

کارشناسان گفتند که به ازای هر ۱۰ سانتی متر افزایش، ۱۴ درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال و ۶ درصد افزایش احتمال ابتلا به آدنوم وجود دارد.

به گفته نویسندگان این تحقیق، بلند قد بودن یک عامل خطر است که در مورد سرطان کولورکتال نادیده گرفته می شود.

ارتباط قد و سرطان ؛ خطر ابتلا به سرطان در کمین خانم ها و آقایان قدبلند

علائم سرطان روده بزرگ که باید بشناسید

کارشناسان در مرکز پزشکی Royal Marsden می گویند علائم اصلی سرطان روده بزرگ که باید به آن توجه کرد تغییر در عادات روده است:

*افزایش یبوست
*دوره های متناوب یبوست
*دوره های متناوب اسهال
*خون یا مخاط در مدفوع
*احساس می کنید که روده خود را تخلیه نکرده اید
*احساس اجابت مزاج دائمی که به توالت نیاز دارید
*درد در شکم شما
*احساس خستگی.

به گفته کارشناسان، اگر علائم شما شش هفته یا بیشتر طول کشیده است، از جمله خونریزی از راست روده داشتید، باید به یک متخصص مراجعه کنید.

ارتباط قد و سرطان ؛ خطر ابتلا به سرطان در کمین خانم ها و آقایان قدبلند

قد ؛ فاکتوری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ

پروفسور جرارد مولین، دانشیار بخش گوارش و کبد در پزشکی جانز هاپکینز، گفت: «هنگام ارزیابی و توصیه به بیماران برای غربالگری سرطان کولورکتال باید قد را در نظر گرفت.»

این مطالعه برای اطمینان از در نظر گرفتن سایر خطرات نیز مفید بوده و شامل عوامل خطر جمعیت شناختی، اجتماعی-اقتصادی و رفتاری می شود.

سایر شاخص ‌های سلامتی نیز شامل سابقه خانوادگی سرطان کولورکتال، بیماری التهابی روده، سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل بود.

پروفسور مولین افزود: «آگاهی بیشتر مردم و دولت نسبت به افزایش علاقه و بودجه برای تحقیقات بیشتر کمک می کند. در نهایت می تواند دستورالعمل هایی را برای پزشکان تغییر دهد تا قد را به عنوان خطر سرطان در نظر بگیرند.»

با این حال، محققان اضافه کردند که باید مطالعات بیشتری انجام شود تا مشخص شود برای واجد شرایط بودن برای غربالگری کولورکتال باید چه قدی داشته باشید.

انتهای پیام/ص

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز