۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
یک کارآزمایی بالینی اخیر در بریتانیا در مورد اثربخشی طولانی‌مدت رزکسیون تومورهای مثانه از طریق تشخیص فتودینامیک در کاهش میزان عود سرطان مثانه غیر تهاجمی عضلانی (NMIBC) در مقایسه با سیستوسکوپی استاندارد نور سفید تردید ایجاد کرده است. این مطالعه همچنین نشان داد که روش فتودینامیک گران‌تر است.
کد خبر: ۹۱۳۶
کارآزمایی بریتانیا کارآیی تشخیص فوتودینامیک برای سرطان مثانه را به چالش می‌کشد

به گزارش سرطان نیوز، کارآزمایی که توسط راکش هیر، دکترا، استاد اورولوژی دانشگاه نیوکاسل، در کنگره انجمن اروپایی اورولوژی (EAU) ارائه شد و در NEJM Evidence منتشر شد، «هیچ تفاوتی در عود در 3 سال» بین دو روش نشان نداد. این سؤالاتی را در مورد استفاده مداوم از روش تشخیصی فتودینامیک ایجاد می کند.

در حالی که 40% از NMIBC ها پس از برداشتن تومور از طریق مثانه (TURBT) عود می کنند، به دلیل برداشتن ناقص بافت بدخیم، برداشتن با تشخیص فتودینامیک برای بهبود دقت تشخیصی نسبت به سیستوسکوپی نور سفید پیشنهاد شده است که در نهایت موجب افزایش دقت در برداشت کامل تومور و جلوگیری از عود مجدد کند. اما نتایج این مطالعه نشان داده است که در طولانی مدت، هیچ مزیت قابل مشاهده در استفاده از تکنیک فتوداینامیک مشاهده نشده است.

کارآزمایی PHOTO، یک کارآزمایی تصادفی‌شده با برچسب باز، گروهی موازی و عمل‌گرایانه است که در 22 بیمارستان بریتانیا، با هدف تعیین اینکه آیا TURBT هدایت‌شده با تشخیص فتودینامیک بقای بدون عود در بیماران NMIBC انجا شده است. 209 بیمار به TURBT هدایت شده با تشخیص فتودینامیک ("گروه PDD") و 217 بیمار به TURBT هدایت شده با نور سفید ("گروه WL") اختصاص داده شدند.

عود در 86 بیمار در گروه PDD و 84 بیمار در گروه WL رخ داد (نسبت خطر [HR]، 0.94؛ P = 0.7)، با میزان عود 3 ساله به ترتیب 57.8٪ و 61.6٪ (اختلاف مطلق، 3.8 درصد). نرخ عوارض جانبی و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت بین گروه‌ها مشابه بود.


بیشتر بخوانید


هیر و همکارانش خاطرنشان کردند که گزینه فتودینامیک 876 پوند (1057 دلار) بیشتر از گزینه هدایت نور سفید هزینه دارد، که شواهد نشان می دهند این هزینه در کیفیت زندگی بیماران تاثیر قابل ملاحظه ای نداشته است.
مورگان روپرت، MD، PhD، از بیمارستان Pitié-Salpêtrière در پاریس، با استناد به کارآزمایی‌های قبلی که مزایای تشخیص فتودینامیک را نشان می‌داد، نسبت به یافته‌ها ابراز تردید کرد. روپرت، که با Photocure، سازنده ماده کنتراست مورد استفاده در تشخیص فتودینامیک، روابط مالی دارد، پیشنهاد داد که آزمایش PHOTO ضعیف بود و به اهمیت تجربه و تجهیزات اپراتور در دستیابی به نتایج خوب اشاره کرد.

هیر پاسخ داد که طراحی عمل‌گرایانه و تنظیمات دنیای واقعی کارآزمایی، آن را به‌طور مناسب تقویت کرده و نشان‌دهنده اندازه اثر واقعی است. او این سوال را مطرح کرد که آیا اورولوژیست ها باید عملکرد خود را زیر سوال ببرند یا شواهدی را که دوست ندارند رد کنند.

کارآزمایی PHOTO توسط برنامه ارزیابی فناوری سلامت موسسه ملی بریتانیا برای تحقیقات سلامت و مراقبت تامین شد. هیر هیچ رابطه مالی مرتبطی را گزارش نکرد، در حالی که روپرت یک نقش مشاور برای Photocure و سایر شرکت‌ها را اعلام کرده است.

این مطالعه در کنگره سالانه انجمن اروپایی اورولوژی (EAU 2023) در 11 مارس 2023 ارائه شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
13:00 - 1403/02/19
نقش ماماها در ارتقای سلامت مادران/ غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌ سینه با محوریت ماماها
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشار به نقش بی بدیل ماماها در مشاوره فرزندآوری، سلامت دختران، ارتقاء سلامت مادران و ترویج زایمان طبیعی، گفت: نقش ماما در موضوع سلامت خانواده نیز تعریف شده است.
12:00 - 1403/02/19
ارائه پیشنهادات سازمان پرستاری درباره لایحه مادی معنوی پرستاران/ لزوم جذب نیروهای دوران کرونا
رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری گفت: به دنبال منویات مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه پرستاران و درخواست مسئول پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی نهاد ریاست‌جمهوری مبنی بر پیگیری مطالبات این قشر زحمت‌کش، سازمان نظام پرستاری کل کشور پیشنهادات خود را جهت غنای بیشتر لایحه حمایت مادی و معنوی به وزارت بهداشت ارائه داده است.
پیشنهاد امروز