۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
مردانی که به تازگی مبتلا به سرطان پروستات موضعی تشخیص داده شده اند، می توانند نفس راحتی بکشند زیرا کارآزمایی ProtecT نشان می دهد که انتخاب های اولیه درمانی - جراحی، پرتودرمانی، یا نظارت فعال - همگی دارای احتمال بالایی در طولانی مدت هستند.
کد خبر: ۹۱۳۱
آهی از سر آرامش: آزمایش ProtecT خبر خوبی برای بیماران مبتلا به سرطان پروستات موضعی به ارمغان می آورد

به گزارش سرطان نیوز، کارآزمایی گسترده ProtecT شامل غربالگری بیش از 82000 مرد با آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) از سال 1999 تا 2009 بود. از این تعداد، 2664 نفر مبتلا به سرطان پروستات موضعی تشخیص داده شدند، و 1643 نفر به طور تصادفی برای دریافت رادیکال پروستاتکتومی یا مانیتورینگ پروستاتکتومی فعال، تعیین شدند.

پس از 15 سال پیگیری، محققان هیچ تفاوت قابل توجهی در بین گروه های درمانی در مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات یا میزان مرگ و میر ناشی از همه علل پیدا نکردند. با این حال، درمان های رادیکال (پروستاتکتومی یا رادیوتراپی) بروز متاستاز، پیشرفت موضعی و درمان طولانی مدت محرومیت از آندروژن را در مقایسه با نظارت فعال به نصف کاهش داد. با وجود این، نویسندگان به حمدی، MD، از دانشگاه آکسفورد، بریتانیا، خاطرنشان کردند، این کاهش ها هیچ تاثیری در بقای بیماران نداشته است.

دکتر پیتر آلبرز، متخصص اورولوژی در دانشگاه دوسلدورف آلمان و رئیس دفتر کنگره علمی EAU، نتایج را شگفت‌انگیز و دلگرم‌کننده یافت. وی خاطرنشان کرد که پروتکل‌های نظارت فعال و بیوپسی از زمان شروع کارآزمایی پیشرفت کرده است و نشان می‌دهد که نتایج می‌تواند بیشتر بهبود یابد. آلبرز بر بی خطر بودن تأخیر در درمان، به ویژه برای به تأخیر انداختن عوارض جانبی تأکید کرد و خواستار تحقیقات بیشتر برای تعیین اینکه کدام سرطان ها تهاجمی تر هستند، شد.

الیور سارتور، MD، از دانشکده پزشکی تولین، نیواورلئان، لوئیزیانا، در سرمقاله ای همراه تاکید کرد که عوارض جانبی پروستاتکتومی رادیکال و پرتودرمانی، مانند اختلال عملکرد جنسی یا ادراری قابل توجه، تا 12 سال ادامه دارد. او همچنین خاطرنشان کرد که غربالگری، تشخیص و مدیریت سرطان پروستات از زمان شروع کارآزمایی ProtecT در سال 1999 تکامل یافته است و نظارت فعال همانطور که در کارآزمایی انجام می‌شود نباید امروز مورد استفاده قرار گیرد.

کارآزمایی ProtecT، 1643 مرد را با تشخیص سرطان پروستات موضعی و امید به زندگی بیش از 10 سال مورد بررسی قرار داد. آنها به طور تصادفی برای دریافت نظارت فعال (545 بیمار)، پروستاتکتومی رادیکال (553)، یا رادیوتراپی با پرتو خارجی (545) قرار گرفتند.


بیشتر بخوانید


پیگیری برای 1610 (98٪) از همه بیماران ثبت نام شده و تصادفی شده کامل شد. در مجموع، 45 مرد بر اثر سرطان پروستات جان خود را از دست دادند که میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات بر اساس نوع درمان 3.1٪ با نظارت فعال، 2.2٪ با پروستاتکتومی، و 2.9٪ با رادیوتراپی بود (P = 0.53). میزان مرگ و میر به هر علتی بین گروه های درمانی تفاوت معنا داری نداشت.

این مطالعه متاستازهای بیشتری را در میان مردانی که تحت نظارت فعال قرار گرفتند در مقایسه با افرادی که برای پروستاتکتومی یا پرتودرمانی اختصاص داده بودند، نشان داد. تعداد بیشتری از مردانی که به نظارت فعال اختصاص داده شده بودند، در مقایسه با مردانی که به پروستاتکتومی یا پرتودرمانی اختصاص داده شده بودند، ADT طولانی مدت را شروع کردند. همچنین، به طور قابل توجهی مردانی که تحت نظارت فعال بودند، پیشرفت بالینی بیشتری نسبت به مردان تحت درمان با جراحی یا پرتودرمانی داشتند. با این حال، این تفاوت ها در پیشرفت بیماری به تفاوت در بقای کلی منجر نمی شود.

محققین نتیجه گرفتند که به طور کلی، نتایج نشان می دهد که مردان مبتلا به سرطان پروستات موضعی که به تازگی تشخیص داده شده اند و پزشکان آنها می توانند زمان بگذارند تا به دقت معاوضه بین مضرات و مزایای درمان ها را در هنگام تصمیم گیری در نظر بگیرند.

این مطالعه در کنگره سالانه انجمن اروپایی اورولوژی (EAU 2023) در 12 مارس 2023 ارائه شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
13:00 - 1403/02/19
نقش ماماها در ارتقای سلامت مادران/ غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌ سینه با محوریت ماماها
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشار به نقش بی بدیل ماماها در مشاوره فرزندآوری، سلامت دختران، ارتقاء سلامت مادران و ترویج زایمان طبیعی، گفت: نقش ماما در موضوع سلامت خانواده نیز تعریف شده است.
12:00 - 1403/02/19
ارائه پیشنهادات سازمان پرستاری درباره لایحه مادی معنوی پرستاران/ لزوم جذب نیروهای دوران کرونا
رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری گفت: به دنبال منویات مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه پرستاران و درخواست مسئول پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی نهاد ریاست‌جمهوری مبنی بر پیگیری مطالبات این قشر زحمت‌کش، سازمان نظام پرستاری کل کشور پیشنهادات خود را جهت غنای بیشتر لایحه حمایت مادی و معنوی به وزارت بهداشت ارائه داده است.
پیشنهاد امروز