۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲
استراتژیست حوزه سلامت گفت: به زودی شاهد تعطیلی مطب‌ها و بخش‌های کوچک درمان خواهیم بود که این تعطیلی ثمره‌ای جز به تعویق افتادن روند درمان نخواهد داشت.
کد خبر: ۳۶۴

به گزارش سرطان نیوز؛ طبق اعلام بهرام عین اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، فرایند تصویب تعرفه پزشکی سال ۱۴۰۱ امروز در هیئت دولت انجام شد و بر این اساس تعرفه‌های پزشکی در بخش دولتی به طور متوسط ۱۹.۵ درصد و در بخش خصوصی ۲۴ درصد به تصویب رسید.

پوریا عادلی استراتژیست حوزه سلامت در گفتگو با خبرنگار سرطان نیوز در این خصوص گفت: امروز تعرفه‌ها اعلام شد و متاسفانه علیرغم تمامی هشدار‌هایی که بر پایه کار‌های کارشناسی انجام شده بود و به سیاستمداران ارائه شد، تعرفه‌های پزشکی متناسب با کاهش ارزش پول ملی و افزایش نقدینگی جامعه افزایش پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: این مشکل می‌تواند در میان مدت و کوتاه مدت باعث مشکلات عدیده‌ای برای جامعه، مردم و سطح ارائه خدمات درمانی شود.

این استراتژیست حوزه سلامت بیان کرد: وقتی صحبت از هزینه‌های درمان می‌کنیم در اولین گام چیزی که به دیدگاه عموم می‌رسد این است که بیمار به ازای ویزیتی که به پزشک می‌دهد درمان می‌شود و این مبلغ برای بیمار هزینه هنگفتی است یا هزینه‌ای که باید برای جراحی پرداخت کند هزینه بسیار بالایی است.

عادلی افزود:، اما این دیدگاه درستی نیست. چرا که یک پزشک متخصص و فوق تخصص حدوداً ۱۵ سال بعد از پایان دوره دبیرستان تحصیل کرده و بین ۶ تا ۱۰ سال تعهدات مقاطع تحصیلی را در مناطق محروم بدون درآمد گذرانده و حالا در سن بالا هزینه‌ای را دریافت می‌کند که بعضاً کمتر از یک کارگر فنی زحمت کش است.

وی خاطرنشان کرد: این مبلغ پولی نیست که پزشک به آن دید درآمد صرف داشته باشد. یک پزشک بایستی هزینه‌هایی مانند اجازه بهای مطب، هزینه دو پرسنل مستقیم و دو تا سه پرسنل غیر مستقیم را پرداخت کند که امسال با افزایش حقوق و دستمزد این موضوع جدی‌تر از گذشته است، از طرفی پرسنل متخصص حداقل حقوق اداره کار دریافت نمی‌کنند و باید هزینه بیشتری را برای آن‌ها در نظر گرفت. تمام افزایش قیمت‌ها را که لحاظ می‌کنیم متوجه می‌شویم که با مشکلات عدیده‌ای در حوزه درمان مواجه خواهیم شد.

این استراتژیست حوزه سلامت با اشاره به اینکه در این شرایط در تأمین و تعمیر تجهیزات ارزبر با مشکلات فراوانی مواجه خواهیم شد، گفت: سال‌های متمادی است که به تجهیزات پزشکی ارز تعلق نمی‌گیرد، با یک حساب ساده متوجه می‌شویم که به خاطر تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان قیمت تجهیزات پزشکی ۲۰ برابر بیشتر شده حال در این شرایط مراکز درمانی برای تجهیز، تعمیر و به روز رسانی دستگاه‌ها چه هزینه‌ای باید بپردازند.

عادلی اظهار کرد: مراکز درمانی وقتی نتوانند از پس هزینه‌ها برآیند پس از مدتی اگر پزشکان اعتصاب نکنند، بیمارستان‌ها تبدیل به هتل و مراکز دیگر نشوند و پزشکان با نادیده گرفتن حقوق واقعی خود وطن پرستانه به خدمت ادامه دهند؛ پس از گذشت دو تا سه سال یا مراکز درمانی ورشکست می‌شوند و یا نمی‌توانند تجهیزات سالم و به روز داشته باشند، در این شرایط بیماران سرگردان خواهند شد و شانس درمان در کشور خودشان را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در مورد مطب‌ها هم اوضاع به همین منوال خواهد شد، عنوان کرد: به زودی شاهد تعطیلی مطب‌ها و بخش‌های کوچک درمان خواهیم بود که همین تعطیلی ثمره‌ای جز گرفتاری بیماران و به تعویق افتادن روند درمان نخواهد داشت.

این استراتژیست حوزه درمان می‌گوید: سیستم چابک درمانی در کشور ما که در شرایطی مثل کرونا بار بسیار عظیمی از تشخیص و درمان را به دوش کشید به زودی از بین خواهد رفت.

به گفته عادلی، پیش بینی ما این است که بخش خرد و کلان درمان در بخش خصوصی و دولتی با مشکلات فراوانی مواجه خواهند شد، اما امیدواریم تعرفه‌ها بازنگری شود به این امید که بتوان از وضعیت نا به هنجاری که در انتظار ماست جلوگیری کرد. اگر به فکر مردم هستیم باید به فکر کیفیت خدمات درمانی ارائه شده به آن‌ها هم باشیم.

وی افزود: براساس آمار جهانی در فقیرترین کشور دنیا ویزیت پزشک متخصص ۵۰ دلار است، در کشوری مثل آمریکا ۵۰۰ دلار است، اما در کشور ما ویزیت یک پزشک متخصص زیر ۳ تا ۴ دلار است پس هزینه درمان در کشور ما بسیار پایین است.

این است استراتژیست حوزه سلامت معتقد است: در بحث جراحی شرایط سخت‌تر است و تعرفه‌ها غیر کارشناسانه تعریف شده. یادمان نرود که قبل و اوایل انقلاب سالیانه ۵۰۰ بیمار از استان تهران برای درمان به خارج از کشور می‌فرستادیم. حال با این افزایش جمعیت و تعیین غیر کارشناسانه تعرفه‌های پزشکی مجبور خواهیم بود چندین میلیون نفر را با دلاری که نمی‌دانیم با چه قیمتی است به خارج از کشور بفرستیم. در این صورت چه بر سر کشور ما خواهد آمد و چه اتفاق خوبی در انتظار سایر کشور‌ها خواهد بود؟

عادلی با اشاره به اینکه با این تصمیمات صدمه‌های جبران ناپذیری به فرهنگ، اقتصاد و اقتدار جهانی خودمان می‌زنیم، گفت: قبل و اوایل انقلاب ۱۲۲۵ پزشک پاکستانی و هندی در کشور داشتیم که دستمزد بیشتری از پزشکان ما می‌گرفتند و هزینه حمل و نقل و سکونت این پزشکان هم باری بردوش جامعه بود، اما ما توانستیم به همت استادان ایرانی دانشجویان خوب و حاذقی را تربیت کنیم که متاسفانه با فرایندی که پیش رو گرفته شده شاهد مهاجرت آن‌ها خواهیم بود.

وی در پایان گفت: دو سوم پزشکان آمریکا از کشور‌های جهان سوم هستند. پزشکان با استعدادی که جذب شدند و این تخصص اینگونه کشورهاست که نخبه‌های سایر کشور‌ها را جذب و از علم آن‌ها استفاده می‌کنند و ما نباید زمینه مهاجرت پزشکان نخبه کشورمان را با تصمیمات غیرکارشناسانه فراهم کنیم.

انتهای پیام/ص

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
06:59 - 1403/02/10
عوارض نامشخص «قلیان اکسیژن»/ هر کار تحقیقاتی باید با رضایت افراد باشد
رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق پزشکی در انجام طرح‌های تحقیقاتی، درباره طرح مطالعاتی «قلیان اکسیژن» گفت: با توجه به اینکه عوارض استفاده از این نوع قلیان نامشخص است، اجرای آزمایشی این طرح نیز در ۱۰ استان کاری اشتباه است.
پیشنهاد امروز