۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
متخصص گوش، حلق و بینی و جراح سر و گردن گفت: مهمترین عامل بروز کم شنوایی در سالمندان پیرگوشی است که سبک زندگی می تواند در زمان بروز این مسئله تأثیرگذار باشد.
کد خبر: ۶۵۴۶

به گزارش سرطان نیوز، دکتر معصومه سعیدی متخصص گوش، حلق و بینی و جراح سر و گردن و عضو هیأت علمی دانشگاه بقیة الله (عج) در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما گفت: برای شناخت انواع کم شنوایی نیاز است تا قسمت های مختلف گوش شناخته شود، زیرا با آسیب به هر قسمت، نوع کم شنوایی یا ناشنوایی متفاوت است.

او افزود: گوش خارجی یکی از اجزای گوش است که کانال گوش را تشکیل می دهد و گوش میانه شامل استخوانچه ها می شود و گوش داخلی نیز همان حلزون است.

دکتر سعیدی با اشاره به اینکه حدفاصل بین گوش خارجی و میانی پرده گوش قرار دارد، عنوان کرد: صدا از زمانی که به گوش خارجی برخورد می کند تا زمانی که به قشر شنوایی در مغز می رسد، تقویت می شود و هر قسمت که دچار آسیب شود مشکل ساز می شود.

متخصص گوش، حلق و بینی و جراح سر و گردن در خصوص اصطلاح گوش تیز، بیان کرد: چنین چیزی را در پزشکی نیز داریم و منظور این است که سلول های شنوایی نسبت به صوت حساسیت بیشتری دارند.

او با بیان اینکه مشاغل پر سر و صدا و شنیدن موسیقی با صدای بلند باعث کم شنوایی می شود، اظهار کرد: زمانی که کم شنوایی رخ می دهد، افت حسی عصبی رخ می دهد و سلامت آن برگشت ناپذیر است.

دکتر سعیدی در خصوص انواع کم شنوایی گفت: افت شنوایی به 2 صورت هدایتی و حسی عصبی تقسیم می شود و در نوع هدایتی، می توان با انجام اقداماتی شنوایی را بازگرداند و هدایت صوت را به گوش میانی و داخلی به حالت طبیعی تغییر داد.


بیشتر بخوانید


متخصص گوش، حلق و بینی و جراح سر و گردن با اشاره به اینکه در زمان بروز افت شنوایی حسی عصبی می توان با استفاده از سمعک شنوایی را تقویت کرد، تصریح کرد: در غیر این صورت با جراحی نیز می توان نسبت به برگشت شنوایی اقدام کرد.

او در خصوص پارگی پرده گوش بر اثر صدای زیاد یا ضربه گفت: این نوع از پارگی پرده گوش را پارگی تروماتیک می نامیم که برای درمان آن عجله ای در کار نیست و می توان تا 3 ماه برای جراحی صبر کرد؛ اگر شدت پارگی پرده زیاد باشد باید زودتر اقدام شود.

دکتر سعیدی بیان کرد: شایع ترین دلیل کم شنوایی در سالمندی، پیرگوشی است که به دلیل سن بالا رخ می دهد و اثرات عوامل مختلف در گذر زمان خود را نشان می دهد و ممکن است در بعضی از افراد از 45 سالگی بروز پیدا کند و در برخی موارد، افراد تا 80 سالگی به این مسئله برخورد نکنند و مصرف داروها و سبک زندگی در این مسئله تأثیرگذار است.

عضو هیأت علمی دانشگاه بقیة الله (عج) گفت: در افت شنوایی حسی عصبی، یکی از اقدامات درمانی استفاده از سمعک است و به دو نوع پشت گوشی و یا داخل گوشی تقسیم می شود و در انواع جدید سمعک، برخی از انواع صداها تقویت می شوند تا به گوش فرد برسند و برای او آزاردهنده نباشد.

او اظهار کرد: زمانی که کم شنوایی ها با سمعک قابل کنترل باشد از آن استفاده می شود، اما اگر سمعک جوابگو نباشد و شرایط لازم مهیا باشد می توان عمل کاشت حلزون را انجام داد و این عمل برای همه افراد قابل اجرا نیست.

دکتر سعیدی با اشاره به اینکه غربالگری های شنوایی برای نوزادان انجام می شود و دیگر مرحله آن قبل از ورود به مدرسه است، اظهار کرد: در بزرگسالی چنین غربالگری نداریم اما اگر فردی دچار هرگونه مشکل در گوش شد، باید به پزشک مراجعه کند تا بررسی شود.

متخصص گوش، حلق و بینی و جراح سر و گردن گفت: مصرف برخی داروها می تواند باعث کم شنوایی شود و بیماران نباید به صورت خود خواسته نسبت به مصرف دارو اقدام کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
06:59 - 1403/02/10
عوارض نامشخص «قلیان اکسیژن»/ هر کار تحقیقاتی باید با رضایت افراد باشد
رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق پزشکی در انجام طرح‌های تحقیقاتی، درباره طرح مطالعاتی «قلیان اکسیژن» گفت: با توجه به اینکه عوارض استفاده از این نوع قلیان نامشخص است، اجرای آزمایشی این طرح نیز در ۱۰ استان کاری اشتباه است.
پیشنهاد امروز