۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی از راه‌اندازی مرکزی مجهز برای شناسایی، درمان و پیشگیری از ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) خبر داد.
کد خبر: ۳۸۷۴
 

به گزارش سرطان نیوز، دکتر رامین صرامی فروشانی در نشست خبری پژوهشکده سرطان معتمد به مناسبت هفته پژوهش ضمن بیان این مطلب، اظهار کرد: پژوهشکده سرطان معتمد یک سابقه ۲۵ ساله در حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان دارد و به همین جهت به عنوان قطب علم و فناوری حوزه سرطان پستان در کشور به حساب می‌آید، از طرف دیگر جهاد دانشگاهی ظرفیتی کم نظیر دارد که شبکه آن به عظمت و گستردگی کشورمان است. این ظرفیت‌ها، یعنی توانمندی و تجربه و سابقه پژوهشکده سرطان معتمد و از طرفی دیگر ظرفیت کم نظیر شبکه‌ای جهاد دانشگاهی این قابلیت را ایجاد کرد که با حمایت مجلس شورای اسلامی و در قالب یک وظیفه ملی، راه‌اندازی شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان پستان به پژوهشکده سرطان معتمد واگذار شود. 

رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی تأکید کرد: فاز اول این شبکه شامل راه‌اندازی ۱۱ واحد استانی خواهد بود و با ادامه حمایت مجلس، گسترده‌تر خواهد شد. در این راستا جلساتی که با معاونت‌های بهداشت وزارت بهداشت و درمان داشتیم و حمایت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نهایت منجر به این شد که تفاهمنامه‌هایی در حال امضا است تا حوزه کار شبکه ملی از سرطان پستان به سرطان بانوان گسترش یابد و بتوانیم انواع سرطان‌هایی که بانوان را که ستون خانواده هستند، درگیر می‌کند، را در قالب پیشگیری و درمان یک شبکه فراگیر وارد کنیم.‌


بیشتر بخوانید


دکتر صرامی افزود: در این راستا، یکی از مباحث جدی مورد توجه، بحث عفونت به ویروس "هیومن پاپیلوما" یا همان پاپیلومای انسانی (HPV) است. این ویروس ژنوتایپ‌های گسترده‌ای دارد و بیش از ۳۵۰ ژنوتایپ این ویروس شناسایی شده که بسیاری از آنها به عنوان زگیل ناحیه دست و پا شناخته شده است‌، ولی بسیاری از این ژنوتایپ‌ها منجر به بروز زگیل تناسلی می‌شوند. برخی از این زگیل‌ها کم خطر و برخی منجر به وخامت در دهانه رحم می‌شوند. بنابراین تشخیص به موقع و زودهنگام شانس درمان را افزایش می‌دهد و از انتقال این ویروسِ به شدت مسری، جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه هنوز آمار دقیق و رسمی از ابتلای جامعه ایرانی به این ویروس در دست نیست، خاطرنشان کرد: متاسفانه داده‌های اولیه نشان می‌دهد که میزان سرایت این ویروس و ابتلا به آن بسیار فراگیر است و این امر، ضرورت شناسایی این عفونت و جلوگیری از شیوع آن و استفاده از واکسن در قالب یک طرح ملی را گوشزد می‌کند. 

رئیس پژوهشکده سرطان معتمد عنوان کرد: با زیرساخت‌های فراهم شده در پژوهشکده سرطان معتمد، یک مرکز مجهز برای تشخیص این ویروس فراهم شده تا پژوهشکده معتمد به عنوان یک مرجع مطمئن برای شناسایی و تشخیص این ویروس خطرناک، کار خود را آغاز کند. 

وی در پایان گفت: ما در پژوهشکده معتمد علاوه بر تشخیص ابتلا و نوع ویروس، آزمایش‌های تکمیلی و مشاوره‌های لازم را هم جهت پیشگیری، تشخیص و درمان انجام خواهیم داد. همچنین بنا داریم با استفاده از ظرفیت این شبکه ملی و واحدهای جهاد دانشگاهی، طی ۲ تا ۳ ماه آینده چندین مرکز استانی برای غربالگری و پایش این ویروس راه‌اندازی کنیم. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
پیشنهاد امروز