۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
امروز پانزدهم فوریه (۲۶ بهمن) روز جهانی «سرطان کودکان» است.
کد خبر: ۱۱۹۷۹

به گزارش گروه سرطان، سرطان نیوز،روز جهانی سرطان کودکان از آن رو حائز اهمیت است که توجه مردم و کارشناسان به موضوع مهم «تلاش برای دستیابی به درمان‌های موثر و کم عوارض تر» برای این بیماری مهلک در کودکان، افزایش یابد. از این رو سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای سال ۲۰۳۰ هدف «دستیابی به نرخ بقای شصت درصدی کودکان سرطانی» را تعیین کرده است.

 آمار انجمن کنترل جهانی سرطان (UICC) بیانگر آن است که سالانه ۴۲۹ هزار کودک و نوجوان در سراسر جهان به سرطان مبتلا می‌شوند و سرطان‌های لوسمی، لنفوم و مغز شایع‌ترین انواع سرطان در میان کودکان به شمار می‌روند.

متاسفانه بر خلاف ابتلا به سرطان در بزرگسالان، دلایل سرطان کودکان مشخص نیست و حتی عوامل ژنتیکی فقط ده درصد در این میان نقش دارند. بااین حال نقش برخی بیماری‌های عفونی در ابتلای کودکان به سرطان قابل توجهند از این رو کارشناسان بر ضرورت واکسیناسیون به موقع و همچنین استفاده از روش‌های غربالگری تاکید می‌کنند.

کارشناسان بهداشتی معتقدند اگر امکانات و شرایط مناسب و با کیفیت وجود داشته باشد هشتاد درصد کودکان مبتلا شانس زنده ماندن را خواهند داشت، اما متاسفانه شرایطی مانند فقر، هزینه‌های گزاف، تشخیص و درمان دیرهنگام و مشکلات دسترسی به دارو موجب آن شده است که آمار مرگ و میر کودکان سرطانی در کشور‌های فقیر به هشتاد درصد برسد.

در کشور ما توجه ویژه‌ای به موضوع سرطان کودکان مبذول شده است. در ایران سالانه سه هزار کودک زیر پانزده سال با سرطان درگیر می‌شوند.

سرطان کودکان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
13:00 - 1403/02/29
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران:
تولید ۳۵۰ هزار واحد پلاسما در دستورکار/فروش پلاسما سلامت بدن را به خطر می‌اندازد
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: تا پایان امسال ۳۵۰ هزار واحد پلاسما تولید می‌شود، ولی نیاز کشور بیش از این مقدار است و بخش خصوصی به جای فروش پلاسما که ممنوع است، باید پلاسمای بیشتری تولید و از کنار آن از محل درآمدی که به دست می‌آورد، پالایشگاه ایجاد کند.
12:35 - 1403/02/29
رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛
تحریم «دارو» برخلاف ادعای غرب / حذف ارز تجهیزات پزشکی نیازمند حمایت سازمان برنامه
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی از تجهیزات پزشکی نیازمند حمایت سازمان برنامه و بودجه است، گفت: در نظر داریم سیاست ارز ترجیحی را به «ارز یارانه‌ای» تغییر دهیم؛ سیاست ما با ارائه ارز یارانه‌ای کنترل قیمت نهایی برای مصرف‌کننده است.
پیشنهاد امروز