۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷
نگاه واقعی و توجه به تعرفه‌های پزشکی می‌تواند نظام سلامت کشور را از بحران‌های آینده دور کند.
کد خبر: ۱۱۵۹۵
نویسنده محمدرضا شاهمرادی

 به گزارش گروه بهداشت و درمان سرطان نیوز، دکتر پوریا عادلی متخصص رادیو انکولوژی در گفتگو با خبرنگار نشریه از سین سرطان تا سین سلامتی در خصوص وضعیت جراحان عمومی گفت: وقتی ما صحبت از جراحی عمومی می‌کنیم، صحبت از رشته‌ای می‌کنیم که به عنوان یکی از رشته‌های مادر پزشکی شاخته می‌شود.


وی ادامه داد: رشته‌ای که بسیاری از پزشکان مستعد ما در سالیان مختلف وارد آن شده‌اند و پس از کسب آموزش‌های لازم یا با مدرک جراحی عمومی خود به خدمت پرداخته یا وارد یکی از رشته‌های فوق تخصصی می‌شدند و خدمات خود را به مردم کشور ارائه می‌دهند.


مدیرمسئول نشریه از سین سرطان تا سین سلامتی ادامه داد: این رشته در کنار سایر رشته‌های پزشکی در سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه است، متاسفانه طی سالیان متمادی علی رغم افزایش هزینه‌های جاری زندگی و تورمی که در کشور داشتیم به هیچ وجه تعرفه‌های پزشکی به اندازه تورم افزایش پیدا نکرده است و حتی پرداخت این مبالغ کم نیز با تاخیر همراه است و گاهاً بعد از مدت طولانی حتی نزدیک به یک سال این مبالغ به پزشکان پرداخت می‌شود که ارزش آن بسیار کمتر از خدمت انجام شده است و باعث می‌شود پزشکان به تدریج دیگر توان ارائه خدمت به مردم و بیماران را نداشته باشد.


دکتر پوریا عادلی بیان داشت: متاسفانه ما شاهد این هستیم در بسیاری از شاخه‌های جراحی، جراحان به خصوص جراحان عمومی حاضر به ارائه خدمت نیستند و ترجیح می‌دهند این کار را ترک کنند و به دنبال گزینه‌هایی مثل مهاجرت از کشور و یا حرکت به سمت فیلد‌هایی مثل زیبایی که توجیه پذیرتر است باشند، این مسئله باعث می‌شود در بسیاری از عمل‌های پایه و اساسی دچار مشکل باشیم و نتوانیم خدمات را به مردم ارائه دهیم.

وی افزود: اگر فکری عاجل برای تعرفه‌های درمانی نکنیم بسیار زودتر از آنچه فکر می‌کنیم دچار بحران خواهیم شد. باید به این نکته توجه کنیم که وقتی صحبت از ارزش تمام شده خدمات می‌کنیم باید پارامتر‌های زیادی را در نظر بگیریم از جمله عمر و انرژی که فرد برای فراگیری آن مهارت صرف می‌کند، به دست آوردن مهارت جراحی نیاز به زحمات بسیار و صرف زمان طولانی دارد و در کنار آن پذیرفتن ریسک بسیار زیاد، جراحی به دلایل بسیار مختلف می‌تواند همراه با خطا باشد که باعث صدمه به بیمار می‌شود و باعث استرس فراوان به پزشک و در کنار آن هزینه‌های مالی و تبعات بسیار زیادی برای جراحان می‌تواند به همراه داشته باشد.


این متخصص رادیو انکولوژی ادامه داد: امیدواریم روزی که به نام جراحان عمومی نامگذاری شده برای سیاستگذاران ما تلنگری باشد و به آن چیزی که دلسوزان کشور و نظام می‌گویند توجه داشته باشند، که آن لزوم نگاه واقعی به خدمات پزشکی است.

وی افزود: سیاستگذاران به آن چیزی که به عنوان قیمت واقعی تمام شده است یک نگاه جدی و مشخص داشته باشند به این امید که ما بتوانیم با اصلاح تعرفه‌ها زمینه ارائه خدمات با کیفیت همچون گذشته به مردم کشور فراهم کنیم.


وی افزود: نباید فراموش کنیم که پزشکان و جراحان ما در زمان‌های مختلف مثل جنگ تحمیلی و تمام سوانح طبیعی و دوران کرونا در کنار مردم بودند و فداکارانه ایستادند و خواهند ایستاد، ولی گاهاً فشار‌ها تا حدی زیاد می‌شود که از تحمل افراد خارج است.


عادلی در پایان گفت: همانطور که پزشکان و جراحان ما در بحران‌های مختلف بنا بر آن چیزی که وظیفه ملی و انسانی آن‌ها بوده کنار مردم ایستاده‌اند، این توقع وجود دارد که به نیاز‌های اساسی این قشر به صورت واقعی و جدی نگاه شود تا از این طریق هم سازمان نظام پزشکی و نهاد‌های صنفی این توان را داشته باشند که اگر تخلفی در جامعه پزشکی رخ داد به صورت قاطعانه و خود پالایشی با آن‌ها برخورد کنند، ولی وقتی شرایط اقتصادی و شرایط کاری از حد بحرانی بگذرد امکان برخورد با افرادی که تخلف می‌کنند برای این سازمان کمتر است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
13:00 - 1403/02/19
نقش ماماها در ارتقای سلامت مادران/ غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌ سینه با محوریت ماماها
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشار به نقش بی بدیل ماماها در مشاوره فرزندآوری، سلامت دختران، ارتقاء سلامت مادران و ترویج زایمان طبیعی، گفت: نقش ماما در موضوع سلامت خانواده نیز تعریف شده است.
12:00 - 1403/02/19
ارائه پیشنهادات سازمان پرستاری درباره لایحه مادی معنوی پرستاران/ لزوم جذب نیروهای دوران کرونا
رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری گفت: به دنبال منویات مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه پرستاران و درخواست مسئول پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی نهاد ریاست‌جمهوری مبنی بر پیگیری مطالبات این قشر زحمت‌کش، سازمان نظام پرستاری کل کشور پیشنهادات خود را جهت غنای بیشتر لایحه حمایت مادی و معنوی به وزارت بهداشت ارائه داده است.
پیشنهاد امروز