۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶
جراحان عمومی کشور پس از مدت‌ها صاحب انجمن شدند.
کد خبر: ۱۱۵۹۲
نویسنده محمدرضا شاهمرادی

 به گزارش گروه بهداشت و درمان سرطان نیوز، دکتر عباسعلی نصر جراح عمومی و رئیس هیات بدوی انتظامی نظام پزشکی اصفهان در گفتگو با خبرنگار نشریه از سین سرطان تا سین سلامتی با اعلام این خبر گفت: برای جراحی عمومی انجمنی وجود نداشت که مشکلات را مطرح کند، اما تعدادی از جراحان در تهران و مشهد تلاش کردند تا این انجمن تشکیل شد و هشت بهمن روز تاسیس انجمن جراحان عمومی در کشور است.

او افزود: از طریق این انجمن می‌توانیم صحبت‌ها و برنامه‌های خود را ارایه دهیم و با فراغت خاطر بیشتری به نتایجی که مد نظرمان هست برسیم و به بیماران خدمت کنیم.

دکتر عباسعلی نصر توضیح داد: جراحی عمومی یکی از شاخه‌های اصلی در تخصص‌های پزشکی است و به عنوان یکی از رشته‌های مادر شناخته می‌شود و ویژگی‌های خاصی دارد که نیاز است مسئولان توجه بیشتری به آن داشته باشند.


این جراح عمومی با بیان اینکه در دوران دستیاری برای جراحی عمومی دوره‌های فشرده و کوتاه در بخش‌های تخصصی اورولوژی، جراحی اعصاب، زنان، ارتوپدی برگزار می‌شود، افزود: این دوره هاباعث می‌شود توانایی‌های جراح‌های عمومی بیشتر شود و در تخصص‌های دیگری هم اشراف پیدا کنند.

دکتر عباسعلی نصر ادامه داد: این دوره‌ها یک ویژگی خاصی در جراح عمومی ایجاد می‌کند و توانمندی‌های زیادی در حوزه‌های مختلف به او می‌دهد به گونه‌ای که شاهد هستیم در مباحث مربوط به تروما در مناطق محروم که رشته‌های تخصصی ارتوپی، زنان و ... وجود ندارد این جراحی‌ها توسط جراح عمومی به خوبی انجام می‌شود و رشته دیگری در پزشکی چنین وسعت کاری ندارد.

او با بیان اینکه وسعت جراحی عمومی بسیار زیاد است، گفت: تمام جراحی‌های دستگاه گوارش، سینه، غدد درون ریز تیروئید، پستان، عروق و ... شامل درمان‌هایی است که جراح عمومی به صورت اختصاصی روی آن کار می‌کند و علاوه بر جراحی دانش درمان هم کسب می‌کند.

رئیس هیات بدوی انتظامی نظام پزشکی اصفهان بیان کرد: استاد فاضل فرموده اند آنکه با دستش کار میکند خلاق است آنکه با مغزش کار می‌کند عالم است آنکه با قلبش کار می‌کند یک هنرمند و آنکه با دست و عقل و قلبش کار می‌کند جراح است یعنی یک جراح باید عاشق کارش باشد، دانش داشته باشد و با سنجیده کار کردن و دانشی که دارد از هنر دستش استفاده کند و به بیمار کمک کند.


دکتر عباسعلی نصر ادامه داد: با توجه به حجم بالای کار جراحان عمومی که بیشتر با حادثه دیدگان حوادث غیرمترقبه درگیر هستند، دید کمی نسبت به جراحی عمومی شده و این گروه از پزشکان از دوره دستیاری گرفته تا زمانی که بازنشسته می‌شوند تحت فشار زیادی هستند.

رئیس هیات بدوی انتظامی نظام پزشکی اصفهان درباره کیفیت وضعیت جراحی در ایران گفت: کیفیت درمان به دوبخش هتلینگ و غیر هتلینگ تقسیم بندی می‌شود، در کشورمان با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای بیمارستان ها، کیفیتی که در دیگر مراکز دنیا و همسایه‌های ما وجود دارد در دسترس نیست و از طرف دیگر خدماتی که ارائه می‌شود از ظرفیت پزشکان و جراحان و پرستاران کمتر از ظرفیت کشور‌های همسایه و دنیا نیست و درحتی حد عالی است.

دکتر عباسعلی نصر با اشاره به امکانات و تجهیزات جراحی گفت: تجهیزات پزشکی تاکنون خوب بوده است، اما جدیدا با توجه به محدودیت‌های ارزی که برای خرید تجهیزات و لوازم درمان ایجاد شده و ارز نیمایی حذف شده است، کمبود‌ها و استهلاک تجهیزات خودش را نشان می‌دهند.

او افزود: با این تعرفه‌ها و قیمت‌های دلاری در آینده مشکلاتی ایجاد می‌شود مگر اینکه تغییر رویه‌ای از سوی مسئولان انجام شود و بودجه مناسبی برای درمان در نظر گرفته شود در غیر این صورت کیفیت خدمات رسانی در آینده تحت فشار و تاثیر قرار خواهد گرفت.

این جراح عمومی درباره تعرفه‌های خدمات پزشکی در جراحی توضیح داد: مشکلی که در بخش تعرفه‌ها داریم این است که اگر پس از انقلاب در دهه‌های اخیر تورم بالا رفته است به همان میزان بر اساس تورم به هزینه‌های درمان اضافه نشده است و به تدریج هزینه‌ها نسبت به تورم عقب افتاده است و توان خرید و تامین زندگی برای کادر درمان سخت شده است.

دکتر عباسعلی نصر با بیان اینکه مشکلات اقتصادی پزشکان را هم همانند سایر اقشار جامعه تحت فشار قرار داده است، ادامه داد: برای پزشکان و جراحان وضعیت فاجعه بار است و وقتی مقایسه می‌کنیم از سال ۹۰ تاکنون دلار ۴۰ برابر گران‌تر شده است و کالا‌های اساسی ۱۵ تا ۲۰ درصد گران‌تر شده است این میزان برای تعرفه‌های پزشکی در بخش ویزیت‌ها هشت برابربوده است.

او گفت: K جراحی در سال ۹۰، ۳۶ هزار تومان بوده و الان ۶۹ هزار و ۷۰۰ تومان هست و K جراحی در بخش دولتی که از ۶ هزار تومان بوده و الان ۲۰ هزار تومان شده است، جراح‌ها کمترین افزایش تعرفه دستمزد را داشته اند، اما افزایش هزینه‌های زندگی شامل حال آن‌ها هم می‌شود.

دکتر عباسعلی نصر توضیح داد: برای یک عمل سرطان معده که سه ساعت جراحی زمان میبرد ممکن است دوره درمان ۱۰ روز تا سه ماه طول بکشد و درمان رایگان است، هزینه این عمل در بخش دولتی ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزارتومان و در بخش خصوصی هم سه میلیون تومان است، این تعرفه‌ها انگیزه‌ای برای کار جراحی نمی‌گذارد و بسیاری از جراح‌ها انگیزه‌ای ندارند و در بخش زنان و ارتوپدی وضعیت پرداخت هم به همین شکل است.

او افزود: برای جراحی‌های عمومی اغلب تعرفه‌ها ضریب کمتر است و ممکن است جراحی هشت دقیقه زمان ببرد، این زمان نصف جراحی معده است، اما دو عمل ده دقیقه‌ای این چنینی میزان دریافتی اش از جراحی معده بیش‌تر است و این عدم تناسب تعرفه‌ها فشار بیشتری به جراحان می‌آورد.
دکتر علی نصر ادامه داد: اکثر عمل‌های جراحی عمومی اورژانسی است و استرس فراوانی دارد مراقبت بعد از عمل لازم دارد، اما بابت مراقبت‌های بعد از عمل هیچ مبلغی داده نمی‌شود.

رئیس هیات بدوی انتظامی نظام پزشکی اصفهان گفت: کمتر شدن انگیزه جراحان عمومی زنگ خطری است برای کشور و در آینده جراحان عمومی قَدَری نخواهیم داشت و در حال حاضر اکثر دوره‌های دستیاری مان پر نمی‌شود و در آینده این معضل بزرگی برای ما خواهد بود.

دکتر عباسعلی نصر با بیان اینکه در مقایسه با سایر کشور‌ها قطعا ما بین ده الی ۲۰ برابر تعرفه‌های درمان عقب هستیم، ادامه داد: توان خریدی که از یک عمل جراحی در کشور‌های همسایه به دست می‌آید ده الی بیست برابر هزینه‌های دیگر است که به دست می‌آوریم.


دکتر عباسعلی نصر گفت: متاسفانه مانع اصلی افزایش تعرفه‌ها بیمه‌ها هستند، تعرفه‌ها را باید شورای عالی بیمه تصویب کند واکثر بیمه‌ها از یک طرف ورشکست هستند و آن‌هایی هم که ورشکسته نیستند تمایل دارند مبلغ کمتری پرداخت کنند.


او افزود: شورای عالی بیمه یک نفر نماینده نظام پزشکی دارد، اما یک رای در برابر سایر افراد که موافق افزایش تعرفه‌ها نیستند عددی نیست و توجه نمی‌کنند با این کارچه بر سر جراحان می‌آید و دود آن به چشم بیماران می‌رود.

دکتر عباسعلی نصر افزود: بیمه‌های تکمیلی تا حدی هزینه‌ها را پوشش می‌دهند، اما برای سقفی که تعیین می‌کنند این نگرانی وجود دارد اگر درمان بیمار طول کشید و نیاز به بستری بود هزینه‌های درمان افزایش پیدا می‌کنند و مریض مجبور است مابقی را از جیب بپردازد، درصورتی که بیمارفکر می‌کند بیمه تکمیلی دارد و بیمارستان هم مقصر نیست مجبور است هزینه را از بیمار بگیرد.


رئیس هیات بدوی انتظامی نظام پزشکی اصفهان درباره مهاجرت جراحان گفت: مهاجرت بین پزشکان زیاد بوده، اما وضعیت مهاجرت بین جراحان فرق دارد چراکه پذیرش جراحی در کشور‌های دیگر به راحتی انجام نمی‌شود و محدودیت‌های بیشتری دارند، از طرفی بسیاری از جراحان عرق ملی دارند و خیلی از آن‌هایی که نرفته اند امیدوارند تلاش کنند و مشکلات را حل کنند ومعتقدند مردم را نباید تنها گذاشت.

دکتر عباسعلی نصر با بیان اینکه بسیاری از جوانان انگیزه ماندن ندارند، ادامه داد: جوانان با ارزیابی مشکلاتی که بر سر راهشان هست می‌دانند چند سال باید کار کنند تا زندگی خود را سر و‌سامان دهند و ممکن است بیش از بیست سال زمان ببرد تا به امکاناتی نظیر خانه و ماشین و ... برسند.

او با بیان اینکه ریشه اصلی مشکلات جراحان به قیمت تعرفه‌ها بر می‌گردد و نیاز است مسئولان تعرفه واقعی را برای ویزیت و جراحی ارزیابی کنند، افزود: این بی عدالتی بین جراحی‌ها باید برطرف شود و کل تعرفه‌ها باید افزایش پیدا کند و همان طور که تورم بالا می‌رود به همان نسبت هم باید افزایش تعرفه درمان را شاهد باشیم.

دکتر عباسعلی نصر گفت: پزشکان جز دغدغه درمان نباید فک دیگری داشته باشند تا با خیال راحت بیمار درمان شود و این تنش‌هایی که بین بیمار و دکتر هست کمتر شود.

او با بیان اینکه آموزش باید اصلاح شود واشکال بنیادی در مرحله آموزش وجود دارد، ادامه داد: این افراد دغدغه معیشت دارند و آنگونه که شایسته است درآمدی ندارند مجبورهستند به فکر درآمدسازی هم باشند، بنابراین لازم است مسئولان نیاز کادر آموزشی را تامین کنند به گونه‌ای که نیاز به کار خصوصی نداشته باشد.

دکتر عباسعلی نصر با اشاره به مبلغ مالیات پزشکان گفت: هر روز فشار بر پزشکان بیشتر می‌شود و در سال‌های گذشته پزشکان مالیاتی بیش از همه مشاغل پرداخت کرده اند و در تقسیم بندی جدید، پزشکان را در کنار افرادی قرارداده اند که در سال ۱۸ میلیارد تومان درآمد دارند. مشکلی هست که پایانه فروشگاهی که خرید را ثبت می‌کند باید حسابدار استخدام شود تا این کار را انجام دهد هیچ وقت و انرژی بیشتری خواهد گرفت

او افزود: بی مهری‌ها باعث می‌شود انگیزه کمتری برای پزشکان باقی بماند و دستیاران کمتری در این رشته ورود کنند به خصوص رشته‌های پر استرس، در حدی که ظرفیت فوق تخصص‌های ما پر نمی‌شود و این برای آینده کشور خطرناک است و ظرف یک سال دو سال قابل جبران نیست چراکه همه مردم نمی‌توانند برای درمان به خارج از کشور بروند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
13:00 - 1403/02/19
نقش ماماها در ارتقای سلامت مادران/ غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌ سینه با محوریت ماماها
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشار به نقش بی بدیل ماماها در مشاوره فرزندآوری، سلامت دختران، ارتقاء سلامت مادران و ترویج زایمان طبیعی، گفت: نقش ماما در موضوع سلامت خانواده نیز تعریف شده است.
12:00 - 1403/02/19
ارائه پیشنهادات سازمان پرستاری درباره لایحه مادی معنوی پرستاران/ لزوم جذب نیروهای دوران کرونا
رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری گفت: به دنبال منویات مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه پرستاران و درخواست مسئول پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی نهاد ریاست‌جمهوری مبنی بر پیگیری مطالبات این قشر زحمت‌کش، سازمان نظام پرستاری کل کشور پیشنهادات خود را جهت غنای بیشتر لایحه حمایت مادی و معنوی به وزارت بهداشت ارائه داده است.
پیشنهاد امروز