۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
در یک مطالعه پیشگامانه منتشر شده در مجله Clinical Oncology، محققان دریافتند که ترکیبی از تالازوپاریب (TALA) و انزالوتامید (ENZA) به طور قابل توجهی بقای بدون پیشرفت مبتنی بر تصویربرداری (ibPFS) را در بیماران مبتلا به سرطان پروستات مقاوم به اخته شدم، متاستاتیک بهبود می‌بخشد.
کد خبر: ۹۱۳۴
امیدی جدید برای بیماران مبتلا به سرطان پروستات مقاوم به اخته شدن متاستاتیک

به گزارش سرطان نیوز، در یک مطالعه پیشگامانه منتشر شده در مجله Clinical Oncology، محققان دریافتند که ترکیبی از تالازوپاریب (TALA) و انزالوتامید (ENZA) به طور قابل توجهی بقای بدون پیشرفت مبتنی بر تصویربرداری (ibPFS) را در بیماران مبتلا به سرطان پروستات مقاوم به اخته شدم، متاستاتیک بهبود می‌بخشد. این مطالعه فاز 3 که با نام TALAPRO-2 (NCT03395197) شناخته می‌شود، اولین مورد از نوع خود است که مهارکننده پلیمراز پلی (ADP-ribose) TALA را با مهارکننده گیرنده آندروژن ENZA ترکیب می‌کند.

 

طراحی مطالعه و نتایج

این مطالعه شامل بیمارانی بود که برای تغییرات ژنتیکی در مسیرهای ترمیم آسیب DNA انتخاب نشده بودند و اثرات TALA + ENZA در مقابل دارونما(PBO) + ENZA  به عنوان یک درمان خط اول برای mCRPC مقایسه شد. در مجموع 805 بیمار برای دریافت TALA + ENZA یا PBO + ENZA تصادفی شدند. نقطه پایانی اولیه مطالعه بقای بدون پیشرفت مبتنی بر تصویربرداری (ibPFS) توسط بررسی مرکزی مستقل کور (BICR) به ازای RECIST 1.1 و PCWG3 بود.

نتایج، بهبود قابل توجهی در ibPFS در گروه TALA + ENZA در مقایسه با گروه PBO + ENZA نشان داد.  میانگین ibPFS توسط BICR در گروه TALA + ENZA در مقابل 21.9 ماه در گروه PBO + ENZA به دست نیامد.

 


بیشتر بخوانید


 

عوارض جانبی و حوادث نامطلوب

اگرچه داده‌های بقای کلی هنوز ناکامل است، مطالعه گزارش داد که 71.9٪ از بیماران در گروه TALA + ENZA و 40.6٪ در گروه PBO + ENZA عوارض جانبی اضطراری درمان درجه 3-4 (TEAEs) داشتند. شایع ترین TEAE های درجه ≥3 کم خونی، نوتروفیل کم و تعداد پلاکت پایین در گروه TALA + ENZA و فشار خون بالا، کم خونی و خستگی در گروه PBO + ENZA بود. TEAE منجر به قطع TALA در 19.1٪ از بیماران (در مقابل PBO در 12.2٪) شد. نرخ قطع ENZA در گروه TALA + ENZA 10.8٪ در مقابل 11.0٪ در گروه PBO + ENZA بود.

 

نتیجه گیری و مسیرهای آینده

مطالعه TALAPRO-2 نشان داد که ترکیب TALA + ENZA منجر به بهبود معنی‌دار آماری و بالینی در ibPFS نسبت به استاندارد مراقبت ENZA به عنوان درمان خط اول در بیماران مبتلا به mCRPC، بدون توجه به وضعیت HRR شد. علاوه بر این، این ترکیب زمان بدتر شدن وضعیت سلامت کلی/کیفیت زندگی (GHS/QoL) را به تعویق انداخت. اگرچه  سمیت به طور کلی قابل کنترل بود، درصد بالایی از بیماران TEAE درجه 3-4 را تجربه کردند.

این مطالعه نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در درمان mCRPC است و یک گزینه درمانی جدید برای بیماران، صرف نظر از وضعیت HRR آنها ارائه می کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک کامل اثرات بلندمدت و مزایای کلی بقای این درمان ترکیبی مورد نیاز است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
13:00 - 1403/02/19
نقش ماماها در ارتقای سلامت مادران/ غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌ سینه با محوریت ماماها
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشار به نقش بی بدیل ماماها در مشاوره فرزندآوری، سلامت دختران، ارتقاء سلامت مادران و ترویج زایمان طبیعی، گفت: نقش ماما در موضوع سلامت خانواده نیز تعریف شده است.
12:00 - 1403/02/19
ارائه پیشنهادات سازمان پرستاری درباره لایحه مادی معنوی پرستاران/ لزوم جذب نیروهای دوران کرونا
رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری گفت: به دنبال منویات مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه پرستاران و درخواست مسئول پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی نهاد ریاست‌جمهوری مبنی بر پیگیری مطالبات این قشر زحمت‌کش، سازمان نظام پرستاری کل کشور پیشنهادات خود را جهت غنای بیشتر لایحه حمایت مادی و معنوی به وزارت بهداشت ارائه داده است.
پیشنهاد امروز