۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
گل‌کلم به لطف ترکیب گیاهی به نام سولفورافان یک سبزی مناسب برای قلب است؛ سولفورافان که به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند، آسیب التهابی ناشی از استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد، فرایندی که نقش اصلی در ایجاد بیماری قلبی دارد؛ به‌این‌ترتیب به کاهش فشارخون و تصلب شرایین کمک می‌کند.
کد خبر: ۵۴۰۳
 

به گزارش سرطان نیوز، مزایای سلامتی گل‌کلم ممکن است شامل کاهش خطر ابتلا به سرطان، اختلالات قلبی و مغزی، تسکین سوءهاضمه، حمایت از سلامت کبد، افزایش جذب آهن و کاهش وزن باشد. این سبزی فوق‌العاده همچنین ممکن است به تقویت سلامت چشم، حفظ تعادل هورمونی کمک کند و از دیابت، کولیت، پاپی لو مات وز تنفسی، فشارخون بالا و اثرات مضر اشعه ماورای‌بنفش جلوگیری کند. به این پی برده‌اند که گل‌کلم سرشار از مواد مغذی و قدرت آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت استخوان و سلول، تعادل الکترولیت‌ها و سطوح بهینه کلسترول کمک کند. در ادامه به طور مفصل به بیان خواص گل‌کلم می‌پردازیم.

سرشار از منبع آنتی‌اکسیدان

گل‌کلم به لطف ترکیب گیاهی به نام سولفورافان یک سبزی مناسب برای قلب است. سولفورافان که به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند، آسیب التهابی ناشی از استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد، فرایندی که نقش اصلی در ایجاد بیماری قلبی دارد. به‌این‌ترتیب به کاهش فشارخون و تصلب شرایین کمک می‌کند.

جلوگیری از استرس اکسیداتیو

گل‌کلم حاوی ویتامین C ، منگنز، ویتامین E و سایر آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که به تغذیه بدن کمک می‌کند. همچنین حاوی مواد شیمیایی گیاهی به نام ایندول‌ها و گلوکوزینات‌ها، یعنی گلوکوبراسیسین، گلوکورافانین و گلوکوناستورتین است. این اجزا ممکن است آنزیم‌های مفیدی را تحریک کنند که از سلول‌های بدن در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

بهبود سلامت قلب و عروق

مصرف منظم گل‌کلم می‌تواند به گردش خون  و حفظ عملکرد مناسب رگ‌های خونی کمک کند که می‌تواند به وجود گلوکورافانین نسبت داده شود. گلوکورافانین به ایزوتیوسیانات تبدیل می‌شود که فعالیت‌های ضدالتهابی را فعال می‌کند و بنابراین می‌تواند از تجمع لیپیدها در رگ‌های خونی جلوگیری کند. این فرایند می‌تواند به جریان بدون مانع خون کمک کند که ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند تصلب شرایین را کاهش دهد و سلامت قلب و عروق را ارتقا دهد.

سرشار از کولین

گل‌کلم منبع کولین است، یک ماده مغذی ضروری که برای خلق‌وخو، حافظه و یادآوری در بدن نیاز است. به‌این‌ترتیب، بلوک اصلی ساختمان استیل‌کولین، یک پیام‌رسان شیمیایی است که در سیگنال‌دهی به سیستم عصبی مرکزی نقش دارد. کولین همچنین برای رشد مغز ضروری است.

دارای پتانسیل ضدسرطانی

مطالعات نشان داده‌اند که ایندول-3-کاربینول موجود در گل‌کلم دارای اثرات شیمیایی پیشگیری‌کننده و ضد استروژن است که به ممانعت از رشد سلول‌های سرطانی رحم کمک می‌کند. تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه، شواهدی را برای این واقعیت ارائه کرده است که مصرف سبزیجات براسیکا مانند گل‌کلم به سرکوب تکثیر سلولی، به‌ویژه از نظر سرطان سینه کمک می‌کند.

کمک به جلوگیری از اختلالات معده

گل‌کلم منبعی از فیبر غذایی است که می‌تواند به هضم غذا کمک کرده و سموم را از بدن دفع کند. وجود گلوکوزینولات، گلوکورافانین و سولفورافان در این سبزی می‌تواند به محافظت از پوشش معده و مقاومت در برابر رشد باکتری هلیوباکتر پیلوری کمک کند. علاوه بر این مکانیسم دفاعی، ایزوتیوسیانات‌های غذایی موجود در گل‌کلم می‌توانند خطر ابتلا به اختلالات شکمی مختلف را کاهش دهند که ممکن است شامل زخم معده و سایر بیماری‌های معده باشد.

کمک به بهبود جذب آهن

ویتامین C موجود در گل‌کلم به جذب بهتر آهن در خون کمک می‌کند. این می‌تواند به افزایش تولید هموگلوبین در بدن کمک کند.

سرشار از سولفورافان

مانند کلم‌بروکلی و کلم، محتوای سولفورافان گل‌کلم دارای تعدادی فواید سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان است. سولفورافان به روش‌های مختلفی از جمله محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب DNA و همچنین غیرفعال‌کردن مواد سرطان‌زا با سرطان مبارزه می‌کند.

کند کردن پیشرفت مشکلات تنفسی

پاپیلوماتوز تنفسی می‌تواند توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد شود که بر تارهای صوتی حنجره، نای، ریه‌ها و برونش‌ها تأثیر می‌گذارد. مطالعات انجام شده در مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ نشان داده است که افزایش مصرف سبزیجات چلیپایی، مانند گل‌کلم، به کاهش شدت پاپیلوماتوز تنفسی کمک می‌کند.

بهبود سلامت استخوان

گل‌کلم حاوی ویتامین C است که می‌تواند نقش مهمی در تولید کلاژن ایفا کند که از مفاصل و استخوان‌ها در برابر آسیب‌های التهابی محافظت می‌کند و حتی می‌تواند به درمان آرتریت روماتوئید کمک کند. علاوه بر این، ارتباطی بین افزایش سطح ویتامین C و تراکم استخوان بیشتر شناسایی شده است. همچنین، ممکن است حاوی مقدار نسبتاً خوبی از ویتامین K باشد که "کلسیم را به استخوان جذب می‌کند." این ممکن است به جلوگیری از تحلیل استخوان در مردان و زنان کمک کند.

کند کردن دژنراسیون ماکولا

گل‌کلم سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است و بنابراین، ممکن است پیشرفت دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را که می‌تواند منجر به نابینایی، به‌ویژه در افراد مسن شود، کند، کند. سولفورافان ممکن است با عمل به‌عنوان یک پاک‌کننده رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از مرگ سلولی که می‌تواند به جلوگیری از اختلال بینایی کمک کند، از بافت‌های شبکیه در برابر آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت کند.

کمک به تعادل هورمونی

سبزیجات چلیپایی مانند گل‌کلم حاوی ترکیب گیاهی به نام ایندول-3-کاربینول (I3C) هستند که به‌عنوان استروژن گیاهی عمل می‌کند و ممکن است با تنظیم سطح استروژن به تعادل هورمون‌ها کمک کند. I3C همچنین به‌عنوان وسیله‌ای برای کاهش خطر سرطان سینه و تولیدمثلی ناشی از استروژن در مردان و زنان امیدوارکننده است.

کمک به سم‌زدایی بدن

گل‌کلم حاوی ایندول-3-کاربینول است، یک ماده مغذی گیاهی که همراه با سولفورافان می‌تواند به فعال‌کردن و تنظیم عملکرد آنزیم‌های سم‌زدایی که مسئول متابولیسم و حذف ترکیبات مضر از بدن هستند، کمک کند.

کمک به مراقبت از پوست

به گزارش رویداد24 مطالعات نشان داده است که سولفورافان موجود در گل‌کلم در محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه ماورای‌بنفش مؤثر است. عملکرد محافظتی سولفورافان از بدن در برابر التهابات ناشی از اشعه ماورای‌بنفش و سرطان پوست، در برابر اریتم ناشی از UV و آسیب سلولی دفاع می‌کند. تحقیقات منتشر شده در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که این محافظت در برابر سرطان در انسان طولانی‌مدت است.

کاهش خطر اختلالات عصبی

سولفورافان موجود در گل‌کلم می‌تواند نقش کلیدی در کاهش پیشرفت بیماری‌های عصبی داشته باشد. طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ توسط لی اس و همکاران انجام شد، مصرف آن می‌تواند باعث کاهش تجمع پروتئین‌های آمیلوئید بتا و تاو در مغز بیماران آلزایمر شود.

کمک به کاهش فشارخون

خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی گلوکورافانین و سولفورافان موجود در گل‌کلم ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو همراه با سطح کلسترول LDL (بد) کمک کند.


بیشتر بخوانید


همچنین می‌تواند باعث تحریک کلسترول HDL (خوب) شود و ممکن است فشارخون را کاهش دهد. برخی از ترکیبات موجود در گل‌کلم ممکن است فعالیت مهاری قوی آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین را نشان دهند، همان مکانیسمی که توسط گروه کاملی از داروها که اغلب برای درمان فشارخون بالا استفاده می‌شوند، استفاده می‌شود. علاوه بر این، فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 موجود در گل‌کلم نیز ممکن است از سخت‌شدن رگ‌ها جلوگیری کند.

کمک به حفظ تعادل الکترولیت

محتوای پتاسیم موجود در گل‌کلم ممکن است به حفظ تعادل الکترولیت در بدن کمک کند که می‌تواند برای کنترل فشارخون و عملکرد سیستم عصبی از جمله انتقال تکانه‌های عصبی و انقباضات عضلانی ضروری باشد.

تقویت  ایمنی بدن

سبزیجات چلیپایی مانند گل‌کلم سرشار از گوگرد هستند و ممکن است از سلامت روده حمایت کنند و در نتیجه دفاع بدن را در برابر عفونت بهبود بخشند. این به این دلیل است که گوگرد از تولید گلوتاتیون پشتیبانی می‌کند که برای حفظ یکپارچگی پوشش روده و همچنین حمایت از بازسازی آن مهم است. گلوتاتیون به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی در سراسر بدن عمل می‌کند و از سلول‌ها در برابر آسیب‌های التهابی محافظت می‌کند.

همچنین گل‌کلم سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی تقویت‌کننده سیستم ایمنی است. در کنار سایر اجزای سالم، وجود ویتامین C در آن می‌تواند عفونت‌های مختلف را مهار کرده و با ممانعت از رشد التهاب‌های بیماری‌زا، مکانیسم‌های دفاعی بدن را تقویت کند.

کمک به پیشگیری از چاقی

گل‌کلم حاوی ایندول است که دارای اثرات ضد چاقی است. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف گل‌کلم در پیشگیری از انواع اختلالات التهابی و متابولیک در بدن مفید است. همچنین ممکن است به تحریک ترموژنز چربی‌سوزی کمک کند و حتی ممکن است به کاهش وزن و جلوگیری از چاقی کمک کند.

کمک به رشد جنین

گنجاندن گل‌کلم در رژیم غذایی به دلیل وجود فولات ضروری در دوران بارداری مفید است که می‌تواند به رشد عصبی سالم کودک و جلوگیری از نقص لوله عصبی کمک کند.

کمک به بهبود سلامت مغز

گل‌کلم حاوی کولین و فسفر است که هر دو در ترمیم غشای سلولی مؤثر هستند. همچنین می‌تواند برای عملکرد کارآمد مغز و سیستم عصبی برای انتقال سیگنال‌های عصبی ضروری باشد. علاوه بر این، وجود احتمالی پتاسیم و ویتامینB6  در گل‌کلم می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامت مغز و ارتقای ارتباط صحیح در اعصاب داشته باشد.

کمک به مدیریت دیابت

مصرف منظم گل‌کلم به دلیل وجود ویتامین C و پتاسیم به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می‌کند. تحقیقات منتشر شده در   Archives of Internal Medicine  نشان داد که بین سطح پایین پتاسیم سرم و ابتلا به دیابت ارتباط وجود دارد. محتوای پتاسیم موجود در گل‌کلم ممکن است به تنظیم متابولیسم گلوکز کمک کند. این می‌تواند بر ترشح هورمون انسولین پانکراس که با قند خون بالا در بدن مبارزه می‌کند، تأثیر بگذارد. علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که ویتامین B6 موجود در گل‌کلم نیز می‌تواند در افزایش تحمل گلوکز در بیماران مبتلا به دیابت بارداری مؤثر باشد.

کمک به درمان کولیت

مطالعات در مدل‌های حیوانی نشان می‌دهد که عصاره گل‌کلم اثرات ضدالتهابی بر علائم کولیت اولسراتیو دارد. این اثر محافظتی را می‌توان به وجود فن‌تیل ایزوتیوسیانات نسبت داد که می‌تواند اثر شفابخشی بر آسیب‌های ایجاد شده در بافت‌های روده بزرگ و اپیتلیوم روده بزرگ داشته باشد.

کمک به پیشگیری از سکته مغزی

مصرف میوه‌ها و سبزیجات با گوشت سفید مانند گل‌کلم ممکن است به دلیل وجود ترکیب آلیسین از مغز در برابر آسیب‌های ناشی از سکته مغزی محافظت کند. این اثرات ممکن است به دلیل خواص ضدالتهابی آلیسین و توانایی احتمالی آن در جلوگیری از مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلولی (آپوپتوز) باشد.

نتیجه‌گیری

گل‌کلم فواید زیادی برای سلامتی دارد. این یک منبع عالی از مواد مغذی است، از جمله چند مورد که بسیاری از مردم به آنها نیاز بیشتری دارند. به‌علاوه، گل‌کلم حاوی آنتی‌اکسیدان‌های منحصربه‌فردی است که ممکن است باعث کاهش التهاب و محافظت در برابر چندین بیماری مانند سرطان و بیماری قلبی شود. علاوه بر این، اضافه‌کردن گل‌کلم به رژیم غذایی شما آسان است. این خوشمزه، آسان برای تهیه است و می‌تواند جایگزین غذاهای پر کربوهیدرات در چندین دستور غذا شود.

برچسب ها: گل کلم غذا و دارو
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
08:25 - 1403/02/04
مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به انجام مطالعاتی از پارسال درباره ضرورت یا عدم لزوم ورود واکسن گارداسیل به برنامه واکسیناسیون ملی، گفت: در کشور ما با توجه به شرایط موجود لزومی ندارد تمام افراد جامعه را ملزم به تزریق این واکسن کنیم.
پیشنهاد امروز