۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که جوانان ممکن است دلایل خوبی داشته باشند که فکر کنند از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ خود باهوش‌تر هستند.
کد خبر: ۱۲۹۷۶

به گزارش گروه بهداشت و درمان سرطان نیوز؛ به نقل از مدیسن نت، محققان پی بردند مغز انسان با هر نسل بزرگ‌تر می‌شود و به طور بالقوه ذخیره مغز بیشتری را اضافه می‌کند و خطر کلی زوال عقل را کاهش می‌دهد.

بر اساس نتایج این مطالعه ۷۵ ساله، افرادی که در دهه ۱۹۷۰ متولد شده اند، تقریباً ۷٪ حجم مغز و تقریباً ۱۵٪ سطح مغز بزرگ‌تر از متولدین دهه ۱۹۳۰ دارند.

دکتر «چارلز دی کارلی»، محقق ارشد و مدیر مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «به نظر می‌رسد دهه‌ای که یک فرد به دنیا می‌آید بر اندازه مغز و سلامت مغز در درازمدت تأثیر می‌گذارد.»

برای این مطالعه، محققان اسکن‌های مغزی شرکت کنندگان در مطالعه قلب فرامینگهام را تجزیه و تحلیل کردند، پروژه‌ای چند نسلی که در سال ۱۹۴۸ برای تجزیه و تحلیل الگو‌های بیماری در میان مردم شهر فرامینگهام، ماساچوست راه اندازی شد.

به گفته محققان، این مطالعه به مدت ۷۵ سال ادامه داشته و اکنون شامل شرکت کنندگان نسل دوم و سوم است. MRI از مغز شرکت کنندگان بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ انجام شد.

محققان با مقایسه شرکت کنندگان متولد شده در دهه ۱۹۳۰ و متولدین دهه ۱۹۷۰ متوجه افزایش تدریجی، اما ثابت در چندین ساختار مغز شدند.

نتایج نشان می‌دهد که ماده سفید، ماده خاکستری و هیپوکامپ مغز- ناحیه‌ای که در زبان و حافظه نقش دارند- همگی در متولدین دهه ۱۹۷۰ بزرگ‌تر بودند.

به گفته محققان، این شرایط می‌تواند با روند بیماری آلزایمر مرتبط باشد.

دی کارلی در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «ساختار‌های مغزی بزرگ‌تر مانند آنچه در مطالعه ما مشاهده شد ممکن است منعکس کننده بهبود رشد مغز و بهبود سلامت مغز باشد. ساختار مغز بزرگ‌تر نشان‌دهنده ذخیره مغزی بزرگ‌تر است و ممکن است اثرات اواخر عمر بیماری‌های مغزی مرتبط با افزایش سن مانند آلزایمر و زوال عقل‌های مرتبط را از بین ببرد.»

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
13:00 - 1403/02/29
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران:
تولید ۳۵۰ هزار واحد پلاسما در دستورکار/فروش پلاسما سلامت بدن را به خطر می‌اندازد
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: تا پایان امسال ۳۵۰ هزار واحد پلاسما تولید می‌شود، ولی نیاز کشور بیش از این مقدار است و بخش خصوصی به جای فروش پلاسما که ممنوع است، باید پلاسمای بیشتری تولید و از کنار آن از محل درآمدی که به دست می‌آورد، پالایشگاه ایجاد کند.
12:35 - 1403/02/29
رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛
تحریم «دارو» برخلاف ادعای غرب / حذف ارز تجهیزات پزشکی نیازمند حمایت سازمان برنامه
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی از تجهیزات پزشکی نیازمند حمایت سازمان برنامه و بودجه است، گفت: در نظر داریم سیاست ارز ترجیحی را به «ارز یارانه‌ای» تغییر دهیم؛ سیاست ما با ارائه ارز یارانه‌ای کنترل قیمت نهایی برای مصرف‌کننده است.
09:23 - 1403/02/29
با شکایت سازمان بازرسی و رای دیوان عدالت اداری انجام شد؛
ابطال یک دستورالعمل غیرقانونی معاون وزارت بهداشت درباره برخورد با تخلف پزشکان
با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری بخش‌هایی از از دستورالعمل ارائه عادلانه خدمات تخصصی پایدار در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه/ دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور (ابلاغی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) ابطال شد.
پیشنهاد امروز