۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
دانشمندان ایرانی پلیمری اختراع کرده‌اند که از ایجاد لکه خون جلوگیری می‌کند.
کد خبر: ۴۲۰۱
 

به گزارش سرطان نیوز، تشکیل ترومبوز و عفونت های ناشی از چسبندگی باکتریایی از مهم ترین دلایل ناکارآمدی دستگاه های پزشکی است که با خون در تماس هستند. در این میان کاهش واکنش پاتوژن‌ها با استفاده از سطوح دافع یک استراتژی موفق در جلوگیری از شکست دستگاه است.

با این وجود، طراحی و ارتقای مقیاس روش های ابداع شده برای ایجاد یک سطح دافع وسیع چالش برانگیز است.در همین راستا فرشته بیات، زینب حسین دوست و توحید دیدار محققان دانشگاه مک مستر با همکاری گروهی از پژوهشگران یک سیستم تمام پلیمری ابداع کردند که روان کننده به آن تزریق شده بود. آنها با استفاده از روش صنعتی S-C این سیستم را ساختند.


بیشتر بخوانید


این سیستم ویژگی های میکرو نانو با ساختار سلسله مراتبی روی سطح القا کرد که تزریق روان کننده را بهبود بخشید.ماده پلی (۳،۳،۳ - تری فلوئوروپروپیل متیل سیلوکسان) یا (PTFS) به عنوان روان کننده انتخابی استفاده شد که در حقیقت یک روغن سیلیکونی غیرفرار است که قبلاً بررسی نشده بوده است.
در نتیجه سطوحی تمام پلیمری و تزریق شده با مایع ایجاد شدند که شفاف و انعطاف پذیر با عمر طولانی مدت بودند.

ویژگی های دافع سطح نیز با استفاده از خون انسان و ماتریس باکتری باکتری استافیلوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) آزمایش شد.
در سطوحی که روان کننده در آنها به کار رفته بود میزان لکه های خون ۹۳ درصد و میزان چسبندگی باکتریایی ۹۶.۷ درصد کاهش یافته بود.
ماده توسعه یافته را می توان برای جلوگیری از آلودگی با خون و موارد بیماری زا در طیف وسیعی از دستگاه های زیست پزشکی در محیط های خدمات درمانی به کار برد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
13:00 - 1403/02/29
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران:
تولید ۳۵۰ هزار واحد پلاسما در دستورکار/فروش پلاسما سلامت بدن را به خطر می‌اندازد
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: تا پایان امسال ۳۵۰ هزار واحد پلاسما تولید می‌شود، ولی نیاز کشور بیش از این مقدار است و بخش خصوصی به جای فروش پلاسما که ممنوع است، باید پلاسمای بیشتری تولید و از کنار آن از محل درآمدی که به دست می‌آورد، پالایشگاه ایجاد کند.
12:35 - 1403/02/29
رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛
تحریم «دارو» برخلاف ادعای غرب / حذف ارز تجهیزات پزشکی نیازمند حمایت سازمان برنامه
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی از تجهیزات پزشکی نیازمند حمایت سازمان برنامه و بودجه است، گفت: در نظر داریم سیاست ارز ترجیحی را به «ارز یارانه‌ای» تغییر دهیم؛ سیاست ما با ارائه ارز یارانه‌ای کنترل قیمت نهایی برای مصرف‌کننده است.
09:23 - 1403/02/29
با شکایت سازمان بازرسی و رای دیوان عدالت اداری انجام شد؛
ابطال یک دستورالعمل غیرقانونی معاون وزارت بهداشت درباره برخورد با تخلف پزشکان
با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری بخش‌هایی از از دستورالعمل ارائه عادلانه خدمات تخصصی پایدار در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه/ دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور (ابلاغی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) ابطال شد.
پیشنهاد امروز