۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۵
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی متخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه گفت: در دوران همه‌گیری کووید ۱۹ هم متخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه بیشترین زحمات را متحمل شدند و بیشترین فشار کاری روی دوش آنان بود.
کد خبر: ۷۰۸۱
نویسنده محمدرضا شاهمرادی

به گزارش سرطان نیوز؛ دکتر رئیس زاده گفت: در دوران همه‌گیری کووید ۱۹ هم متخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه بیشترین زحمات را متحمل شدند و بیشترین فشار کاری روی دوش آنان بود. ضمن قدردانی از زحمات جامعه بزرگ متخصصین بیهوشی ایران به‌عنوان مسئول نظام‌پزشکی از کمی‌ها و کاستی‌های حمایتی از این رشته عذرخواهی می‌کنم. نبود عدالت بین‌رشته‌ای به‌ویژه در حوزه بیهوشی و مراقبت‌های ویژه و ندانستن قدر و جایگاه ممتاز این جامعه تخصصی و متعهد از مشکلاتی است که امیدواریم با تصویب کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات حرفه‌ای و با تلاش‌های مؤثر بزرگان این رشته و همراهی وزارت بهداشت معضلات این حرفه برطرف شود.

رئیس‌کل نظام‌پزشکی با اشاره به آمار گفت: ما در سال ۱۳۵۶ به‌ازای هر یک میلیون نفر جمعیت یازده متخصص بیهوشی در دسترس بود؛ ولی حالا این عدد به ۵۶ نفر به‌ازای هر یک میلیون نفر جمعیت رسیده است. این آمار باید موردتوجه کسانی قرار بگیرد که معتقدند جامعه پزشکی به‌خاطر تضاد منافع نمی‌خواهد ظرفیت‌های پذیرش پزشکی افزایش یابد.

دکتر رئیس زاده با اشاره به خدمات ارزشمند متخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه گفت: هیچ رشته پروسیجرداری نمی‌تواند بدون کمک متخصصان بیهوشی کاری انجام دهد. این جامعه تخصصی در کاهش مرگ‌ومیر و بار بیماری‌ها به‌ویژه در مراکز مراقبت‌های ویژه نقش بسیار مهمی دارند؛ اما حالا متأسفانه با داشتن بیش از ۳۰ مرکز آموزشی فعال در آموزش تخصصی و فوق‌تخصصی متأسفانه بخشی و گاه حتی نیمی از ظرفیت دوره دستیاری در این رشته خالی می‌ماند که این موضوع زنگ خطر را به صدا درمی‌آورد.

دکتر رئیس زاده با اشاره به تلاش‌های سازمان نظام‌پزشکی در راستای حل مشکلات جامعه پزشکی اعلام کرد با شفاف‌ترین شکل ممکن در جلسه‌ای در حضور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور مشکلات و تمامی معضلات و مشکلات حوزه سلامت را منعکس کردیم. واقعاً هرآنچه از دست ما برمی‌آمد اعم از رایزنی و ارسال نامه و پیگیری و حضور در جلسات انجام دادیم و می‌دهیم و کم نمی‌گذاریم تا حق‌وحقوق همکارانمان را احیا کنیم؛ اما متأسفانه در خیلی از اوقات چارچوب‌های کاری بسته است و اجازه اصلاح امور را به ما نمی‌دهد.

دکتر رئیس زاده با اشاره به مشکلات حوزه سلامت گفت: راه‌حل اصلی این مشکلات در گرو توجه مسئولان به ارزش جامعه خدوم و شریف پزشکی است. ما باید دو گام اساسی در این زمینه برداریم که اولی افزایش سهم سلامت از تولید ناخالص ملی است و دومی عمل به قوانین بالادستی، اما در حوزه مسئولان باید بگویم متأسفانه گروهی از مسئولان قدر و ارزش این سرمایه عظیم ملی را نمی‌دانند و از سوی دیگر برنامه‌ای برای استفاده از این ظرفیت و پتانسیل بی‌نظیر در کشور ندارند. متأسفانه گروهی از مسئولان در نگاه به جامعه پزشکی تلاش برای ساده‌انگاری این حرفه می‌کنند. درحالی‌که هرچقدر که سلامت ارزش داد باید به همان میزان به جامعه پزشکی که عهده‌دار حفظ و ارتقای این سلامتی است، بها داده شود.

رئیس‌کل نظام‌پزشکی حفظ جریان سالم جامعه پزشکی را در گرو درک عمیق مسئولان از نقش ارزشمند و خدمات گران‌بها و نیز توجه به مشکلات و معضلات این قشر فرهیخته دانست و اعلام کرد: اگر تدابیر عاجل و مؤثر صورت نگیرد وضعیت ناراحت‌کننده‌ای را در آینده شاهد خواهیم بود. باید از حاکمیت شبه علم بر علم جلوگیری شود و مانع ورود افراد غیر آشنا به مدیریت این حوزه شد و همین‌طور باید مانع هجمه‌های بی‌دلیل به این جامعه شریف شد.
در این مراسم با حضور دکتر رئیس زاده، دکتر کولیوند ریاست هلال‌احمر و دکتر سلیمی رئیس انجمن متخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه از دکتر غلامحسین رازی، دکتر همایون وکیل و دکتر مرتضی صمیمی از پیش‌کسوتان رشتهٔ بیهوشی کشور تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز