۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹
در جلسه بیمارستان فارابی بررسی شد؛
بررسی ۷ حادثه در اردیبهشت ۱۴۰۲ و راهکارها و اقدامات اصلاحی برای پیشگیری از تکرار چنین حوادثی موضوع اصلی جلسه کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار بیمارستان فارابی بود.
کد خبر: ۷۰۷۶

علت تکرار وقوع حوادث در بیمارستان ها

به گزارش سرطان نیوز، الناز نصیرلو مسئول بهداشت حرفه‌ای بیمارستان فارابی اظهار داشت: در اردیبهشت ۱۴۰۲ شاهد بروز ۷ حادثه در بیمارستان بودیم که می‌توان گفت برای ما بی سابقه بوده است. حوادثی همچون بریدگی انگشت دست کارکنان آشپزخانه، زمین خوردن کارکنان پرستاری به دلیل اختلاف سطح و ضرب دیدگی و آسیب به مچ پای دو تن از کارکنان خدمات تا گاز گرفتن ساعد دست پرستار توسط بیمار خردسال در هنگام ریختن قطره در چشم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم با مطرح کردن این موارد در جلسه کمیته حفاظت فنی، هم اقدامات اصلاحی انجام شده را مرور کنیم و هم راهکاری برای پیشگیری از تکرار چنین حوادثی بیابیم.

وی افزود: با توجه به مواردی که رخ داده به نظر می‌رسد باید یک بازنگری در نحوه ارسال گزارش حوادث داشته باشیم. یعنی اینکه شخص حادثه دیده باید به سرعت مسئول واحد خود را در جریان قرار داده و گزارش خطا نیز در اسرع وقت به دست ما برسد. همچنین باید ارجاع شخص حادثه دیده به مراکز درمانی نیز با نظارت بیمارستان و ارجاع به مرکز یا پزشک معتمد بوده و تا پایان روند درمان نیز پیگیری‌ها ادامه داشته باشد. مسئله دیگر بحث مرخصی استعلاجی شخص حادثه دیده است. در این زمینه نیز باید نظارت بیشتر شود. به عنوان مثال اگر همکاری دچار حادثه شد و نیاز به ۲ ماه مرخصی استعلاجی پیدا کرد نباید پس از چند روز مجدد به محل کار خود بازگردد. در این صورت هم سلامت شخص به خطر می‌افتد و هم از نظر کارایی در محل کار نمی‌تواند بازدهی لازم را داشته باشد. به همین دلیل باید نظارت به گونه‌ای باشد که فرد تا پایان مدت استعلاجی از مراجعه به محل کار خودداری کند.

نصیرلو در ادامه نگاهی نیز به مصوبات کمیته‌های قبلی داشت و گفت: در زمینه رفع مشکلات ارگونومی، یک برنامه عملیاتی به دفتر بهبود کیفیت بیمارستان پیشنهاد و برای اجرای اقدامات اصلاحی لازم به ترتیب اولویت نیز برنامه ریزی شد. اما در مورد بررسی وضعیت سامانه تهویه قسمت ریکاوری اتاق عمل یک بیمارستان همچنان اقدامی انجام نشده و امیدواریم با همکاری واحد تأسیسات و انجام بررسی‌های بیشتر بتوانیم راهکاری برای رفع مشکل این اتاق عمل ارائه کنیم. زیرا بحث فشار هوا و تهویه یک امر ضروری در اتاق‌های عمل است.

مسئول بهداشت حرفه‌ای بیمارستان فارابی همچنین از شروع مراحل حذف چراغ‌های الکلی از اتاق‌های عمل در بیمارستان فارابی خبر داد و تصریح کرد: یکی از مصوباتی که از سال گذشته نیز پیگیر اجرای آن هستیم، حذف این چراغ‌ها است. زیرا می‌توانند خطر بروز حوادثی مانند آتش سوزی را به همراه داشته باشند. خوشبختانه با بررسی‌هایی که انجام شد توانستیم یک نوع مناسب از کوتر را برای جایگزینی این چراغ‌ها انتخاب کنیم و در حال حاضر نیز در مراحل خریداری است. یکی از مصوباتی که می‌توان گفت اقدامات خوبی هم در رابطه با آن انجام شد بحث رفع مشکلات موجود در انبار اکسیژن بیمارستان است که بر اساس گزارش معاونت درمان مواردی از عدم انطباق در محل وجود داشت. خوشبختانه در حال حاضر سیلندرهای پر و خالی از هم جدا شده و کلاهک نیز برای آنها نصب شده است. همچنین رنگ آمیزی کپسول‌ها و تعبیه هواکش نیز به خوبی صورت گرفته اما همچنان برای نصب سامانه هشدار دهنده و آشکارساز نشت اکسیژن، تجهیزات ضد انفجار و نصب علائم هشدار نیازمند انجام اقدامات اصلاحی هستیم.

نصیرلو، برنامه عملیاتی واحد بهداشت حرفه‌ای بیمارستان فارابی در سال ۱۴۰۲ برای کاهش مشکلات ارگونومی را بررسی و ارزیابی این مشکلات به ترتیب اولویت‌های پرخطر دانست و افزود: تا پایان سال جاری رفع حداقل ۱۰ درصد از موارد عدم انطباق برای کاهش این آسیب‌ها در دستور کار قرار دارد. وی درباره شاخص‌های بروز آسیب‌های شغلی و کاهش خطرات شغلی اولویت دار نیز نکاتی مطرح کرد و گفت: باید توجه کنیم اعداد مربوط به این شاخص‌ها همیشه واقعی نیست زیرا همه حوادث گزارش نمی‌شوند. اما زمانی که ضریب تکرار حادثه یا همان حوادث مشابه افزایش می‌یابد یعنی نتوانسته ایم در زمینه اجرای اقدامات اصلاحی خوب عمل کنیم. یکی از علت‌های آن نیز همانطور که گفتم به دلیل اهمیت ندادن به ارسال گزارش حوادث است. گاهی ممکن است گزارش یک حادثه پس از ۲ هفته به صورت مکتوب به دست ما برسد.

وی افزود: بارها نیز از خود من سوال شده که چرا باید حادثه را گزارش کنیم یا اگر گزارش کنیم بیمارستان چه امتیازی برای ما در نظر می‌گیرد. البته برخی از کارکنان نیز گمان می‌کنند در صورت گزارش حادثه به عنوان مقصر شناخته می‌شوند و به همین دلیل ممکن است از چنین کاری خودداری کنند. به همین دلایل است که نیازمند بازنگری در دستورالعمل‌های ایمنی و گزارش حادثه هستیم. حتی باید پا را فراتر از گزارش حوادث گذاشته و شبه حوادث را نیز در سریع‌ترین زمان ممکن به مسئول واحد و واحد بهداشت حرفه‌ای اطلاع دهیم. در واقع سطح فرهنگ ایمنی در بیمارستان فارابی باید به گونه‌ای باشد که ایمن بودن محیط کار برای کارکنان یک اولویت محسوب شود. مسئول بهداشت حرفه‌ای بیمارستان فارابی همچنین افزود: البته بروز حوادث را نمی‌توان ۱۰۰ درصد به نا ایمن بودن محیط مربوط دانست زیرا عوامل مختلفی در بروز یک حادثه دخیل هستند. اما نمی‌توان چنین موضوعی را دلیلی بر گزارش نکردن این موارد برشمرد.

نصیرلو، اجرایی نشدن دستورالعمل‌های ایمنی را نیز یکی از علت‌های وقوع حوادث تکراری دانست و اظهار داشت: صحبت درباره بازنگری در دستورالعمل‌ها یک چیز است و اجرایی شدن آن چیز دیگر. در حال حاضر نیز مشکل ما اجرایی نشدن دستورالعمل‌های ایمنی موجود است. کارکنان باید مواردی مانند استفاده از لوازم حفاظت فردی و گزارش حوادث را اولویت بدانند. شاید مسئولان به ویژه مسئولان واحدها باید در این زمینه قاطعیت بیشتری داشته یا از عوامل تشویقی و تنبیهی بهره ببرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز