۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
جوش‌های سر سیاه معمولاً روی بینی ظاهر می‌شوند. این جوش‌ها به عنوان کومدون‌های باز شناخته و زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ مسدود شده به سطح پوست فشار می‌آورند و با هوا تماس پیدا می‌کنند.
کد خبر: ۷۰۴۵
چگونه از شر جوش‌های سر سیاه خلاص شویم؟

به گزارش سرطان نیوز، بسیاری از ما در یک مقطع زمانی با نوعی از آکنه مواجه بوده ایم.  به طور خاص، جوش‌های سرسیاه که به‌عنوان کومدون‌های باز نیز شناخته می‌شوند، می‌توانند یکی از ناامیدکننده‌ترین انواع لکه‌های مرتبط با آکنه باشند، زیرا مهم نیست که چقدر شستشو، پاک‌سازی و لایه‌برداری انجام دهید، به نظر نمی‌رسد که از بین بروند. 

به گفته دکتر کلی رید، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره در Westlake Dermatology در آستین، جوش‌های سرسیاه زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ روی صورت با چربی، مواد زائد یا سلول‌های مرده پوست مسدود شوند. 

رید گفت: «ژنتیک، عوامل هورمونی، باکتری های روی پوست و رژیم غذایی موارد دیگری هستند که می توانند باعث ایجاد جوش های سرسیاه نیز شوند»

جوش‌های سرسیاه می‌توانند روی صورت، گردن، پشت و قفسه سینه تأثیر بگذارند، اما به دلیل تعداد منافذ، فولیکول‌های مو و تولید چربی در آن ناحیه و همچنین اندازه طبیعی منافذ، بیشتر روی بینی ایجاد می‌شوند.

رید گفت:« در برخی موارد، جوش‌های سرسیاه می‌توانند عمیقاً در منافذ ریشه‌دار شوند که حذف آن‌ها را دشوار می‌کند و اغلب به کمک محصولات خاص و یا کمک یک متخصص پاکسازی می شوند.»

حتی اگر این لک‌های مزاحم می‌توانند دردناک باشند، اما راه‌حل‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای درمان آن‌ها امتحان کنید. 

 

چگونه از شر جوش های سر سیاه روی بینی خلاص شویم 

کارشناسان می گویند به جای اینکه جوش های سرسیاه خود را بکنید یا سعی کنید آنها را با روش های غیر ایمن از بین ببرید، درمان های خانگی، داروهای بدون نسخه و درمان های حرفه ای وجود دارد که ممکن است به از بین بردن ایمن و طبیعی جوش های سر سیاه کمک کند.

 

درمانهای خانگی 

  • چای سبز: یک آنتی اکسیدان عالی است که می تواند به کاهش تولید چربی در پوست شما کمک کند.برگ های چای سبز را با آب مخلوط کنید و برگ ها را به مدت ۳۰ ثانیه روی پوست خود ماساژ دهید. آن را بشویید و بعد از آن یک مرطوب کننده بزنید. 
  • روغن درخت چای: استفاده از روغن درخت چای یکی دیگر از راه های طبیعی برای جلوگیری از رشد باکتری ها است و در بسیاری از محصولات از جمله صابون ها و کرم ها یافت می شود.روغن درخت چای را مستقیماً روی جوش های سرسیاه بمالید تا از رشد باکتری ها جلوگیری کنید. 
  • اسکراب های نمک/شکر: می توانند به لایه برداری پوست و حذف سلول های مرده پوست روی سطح پوست کمک کنند. پس از ماساژ اسکراب روی صورت، آن را با آب بشویید و از یک مرطوب کننده استفاده کنید.
  • جوش شیرین:جوش شیرین درست مانند اسکراب نمک و شکر می تواند به لایه برداری پوست و از بین بردن آلودگی، چربی و سلول های مرده پوست کمک کند. جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و آن را در مناطق آسیب دیده ماساژ دهید. سپس با آب گرم بشویید و پس از اتمام کار از مرطوب کننده استفاده کنید. 

 

 

درمان ها و داروها بدون نسخه 

  • اسید آزلائیک: این ماده را می توان در کرم های موضعی یافت و با از بین بردن باکتری های روی پوست شما عمل می کند. این درمان بدون نسخه همچنین می تواند التهاب را کاهش دهد و منافذ را تمیز نگه دارد.
  • اسید سالیسیلیک: یک عنصر موجود در بسیاری از پاک کننده ها، لوسیون ها و کرم ها است. وقتی روی پوست استفاده می شود، به از بین رفتن سلول های مرده کمک می کند که می تواند از مسدود شدن منافذ و فولیکول ها جلوگیری کند. 
  • بنزوئیل پراکسید: یکی دیگر از مواد موجود در بسیاری از محصولات بدون نسخه است که با کاهش میزان باکتری های مولد آکنه روی پوست عمل می کند. 
  • رتینوئیدهای موضعی: می توانند با کاهش تولید چربی در غدد چربی و پاکسازی منافذ مسدود شده از جوش های سر سیاه جلوگیری کنند.

 

درمان های حرفه ای 

  • لایه بردارهای شیمیایی: حاوی اسیدهای خاصی مانند اسید سالیسیلیک و بتا هیدروکسی اسید (BHA) هستند که به باز کردن منافذ پوست و از بین بردن جوش های سر سیاه از سطح پوست کمک می کنند.
  • درمان‌های مقوی: توسط یک متخصص پوست تجویز می‌شوند که مشابه درمان‌های موضعی بدون نسخه مانند رتینوئیدها عمل می‌کنند، با این حال، قوی‌تر هستند. 
  • داروهای خوراکی آکنه: که توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی تجویز می شوند می توانند به کاهش باکتری هایی که ممکن است باعث ایجاد جوش های سر سیاه شوند کمک کنند.
  • درمان‌های حرفه‌ای صورت و حذف یا میکرودرم ابریژن: می‌تواند سلول‌های مرده و سبوم را که باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه می‌شوند، از بین ببرد. یک متخصص آموزش دیده مانند یک متخصص زیبایی می تواند جوش های سرسیاه را با خیال راحت در طول درمان صورت استخراج کند. 

در حالی که روش‌ها و درمان‌های خاصی مانند رتینوئیدهای موضعی و سایر محصولات بدون نسخه می‌توانند تولید چربی را کاهش داده و به از بین بردن جوش‌های سرسیاه کمک کنند، استفاده بیش از حد از هر محصولی می‌تواند منجر به خشکی پوست، قرمزی، تحریک، التهاب یا پوسته پوسته شدن پوست شود. 

 

روش ها و درمان هایی که باید اجتناب کنید

چین گفت: اگر می‌خواهید از شر جوش‌های سرسیاه، به‌ویژه روی بینی خلاص شوید، یکی از بزرگترین کارهایی که باید از انجام آن اجتناب کنید، فشار دادن آنها از روی پوست یا کندن آنها است. در حالی که بیرون کشیدن آنها می تواند وسوسه انگیز باشد، باید این کار را به متخصصان بسپارید تا در صورت نیاز آنها را استخراج کنند. 

او افزود: «از دستکاری بیش از حد (فشرده کردن، ترکاندن و غیره) باید اجتناب کنید زیرا می تواند منجر به التهاب بیشتر شود و خطر تغییر رنگ و زخم را افزایش دهد. همچنین باید از شستشو و لایه برداری بیش از حد خودداری شود. »

رید گفت: «علاوه بر این، مردم باید از استفاده از نوارهای پاک کننده منافذ خودداری کنند زیرا این محصولات ممکن است باعث تحریک بیشتر شوند. آنها اغلب آلودگی های سطحی را مورد هدف قرار می دهند و برای رفع جوش های عمیق تر سرسیاه کار چندانی انجام نمی دهند. »


بیشتر بخوانید

خطر ابتلا به آسم در نوزادان با استفاده از محصولات شوینده


 

چگونه از جوش های سر سیاه جلوگیری کنیم 

علیرغم تغییرات هورمونی، ژنتیک و رژیم غذایی، کارهایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از تشکیل جوش های سر سیاه انجام دهید. 

در اینجا مواردی وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند: 

  • صورت خود را روزانه حداقل دو بار در روز با یک پاک کننده ملایم صورت بشویید تا چربی، کثیفی و سایر مواد زائد پاک شود. 
  • دو یا سه بار در هفته لایه برداری کنید تا سلول های مرده پوست را از سطح پوست پاک کنید.
  • به طور مرتب از مرطوب کننده و ضد آفتاب بدون روغن استفاده کنید تا پوست را هیدراته نگه دارید بدون اینکه مجبور باشید با تولید چربی اضافی که می تواند باعث مسدود شدن منافذ پوست شود، مقابله کنید.
  • برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ که می تواند منجر به تولید جوش های سرسیاه بیشتر شود، محصولات خود را با محصولات غیر کومدون زا جایگزین کنید.
  • در پایان هر روز آرایش را پاک کنید تا از تحریک محصولات آرایشی جلوگیری کنید و خطر مسدود شدن منافذ ناشی از چربی، کثیفی و تجمع مرده پوست را کاهش دهید.
  • پس از هر گونه تعریق صورت خود را بشویید تا سلول های مرده پوست و باکتری ها وارد منافذ پوست نشوند.

 

 

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنیم 

بوردون گفت: «اگر اقدامات خاصی مانند شستن روزانه صورت خود و استفاده از برخی داروهای بدون نسخه را دنبال می کنید، اما آنها کمکی نمی کنند و هیچ تغییری در وضعیت خود مشاهده نمی کنید، زمان آن رسیده است که برای ارزیابی به یک متخصص پوست مراجعه کنید.»

همچنین اگر وضعیت شما در حال پیشرفت و بدتر شدن است، یا اگر علائم دیگری مانند افزایش التهاب، تغییر رنگ یا زخم شدن پوست را تجربه می کنید، باید با یک متخصص پوست مشورت کنید.

یک متخصص می‌تواند به مدیریت جوش‌های سرسیاه شما کمک کند، گزینه‌های درمانی دیگری مانند داروهای موضعی تقویت‌کننده تجویز کند و در برخی موارد به حذف آنها کمک کند.

 

 

هفته‌ای دو بار لایه برداری کنید

اگرچه لایه برداری برای پوست شما زیاد خوب نیست؛ اما می‌تواند به از بین بردن جوش‌های سر سیاه کمک کند. از لایه بردارهای شیمیایی ملایم حاوی اسیدهای آلفا و بتا هیدروکسی (AHA و BHA) استفاده کنید. اسیدهای بتا و بتا هیدروکسی مانند اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک معمولاً در درمان آکنه استفاده می‌شوند. این اسیدها لایه‌ای از پوست شما را از بین می‌برند که ممکن است پوست شما را مستعد آسیب اشعه ماوراء بنفش کند.

پس از استفاده از لایه بردار و هنگام بیرون رفتن، از یک ضد آفتاب بدون روغن استفاده کنید. اگر پوست نرمال تا خشک دارید هفته‌ای دو بار و اگر پوست چرب دارید هفته‌ای سه بار با این اسیدها لایه برداری کنید.

 

 

صورت خود را دو بار در روز بشویید تا منافذ کثیف پاک شوند

شستن منظم صورت کمک زیادی به جلوگیری از تجمع کثیفی و چربی در منافذ شما می‌کند. در عین حال، صورت خود را بیش از حد تمیز نکنید؛ زیرا ممکن است چربی طبیعی پوست را از بین ببرید. اگر اغلب ورزش می‌کنید، حتماً بلافاصله پس از آن صورت خود را بشویید تا از انسداد منافذ عرق جلوگیری کنید. یک پاک کننده ملایم صورت را از داروخانه خریداری کنید و دو بار در روز از آن استفاده کنید.

 

 

ماسک زغال

زغال چوب فعال توانایی جذب طیف وسیعی از مواد را دارد. بنابراین، ممکن است به جذب کثیفی و آلودگی‌های مسدود کننده منافذ کمک کند و در نتیجه حذف جوش‌های سر سیاه را آسان‌تر کند. با این حال، هیچ مدرک علمی مبنی بر این که استفاده موضعی زغال فعال دارای فواید پوستی باشد وجود ندارد.

  • ۱/۲ قاشق چایخوری زغال چوب فعال
  • ۱ قاشق غذاخوری ژلاتین بدون طعم
  • ۲ قاشق غذاخوری آب

آب و ژلاتین را مخلوط کرده و مخلوط را به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه حرارت دهید. وقتی خمیر ژلاتین غلیظ شد، زغال فعال را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. این خمیر را روی بینی خود بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. ماسک زغال را پس از خشک شدن از بینی خود جدا کرده و صورت خود را کاملا بشویید. این ماسک را ۱ تا ۲ بار در هفته استفاده کنید.

 

ماسک خاک رس

از زمان‌های قدیم انواع مختلفی از ماسک‌های خاک رس برای التیام عفونت‌های پوستی استفاده می‌شود؛ زیرا دارای خواص ضد باکتریایی هستند. خاک رس کثیفی و چربی را از منافذ مسدود شده پاک می‌کند. خاک رس با جذب ناخالصی‌ها از پوست، به پاکسازی و شادابی سطح پوست کمک می‌کند و در نتیجه ظاهر جوش‌های سر سیاه را کاهش می‌دهد.

خاک رس بنتونیت به طور گسترده‌ای به عنوان یک عامل سم زدایی استفاده می‌شود. ظرفیت جذب سمی و خواص باکتریایی بالایی دارد. بنابراین، این ماده‌ای قوی است که می‌تواند در درمان آکنه و جوش‌های سرسیاه استفاده شود. شما می‌توانید ماسک‌های خاک رس برای جوش‌های سرسیاه را از فروشگاه‌های آنلاین و حضوری خریداری کنید.

 

ماسک ژلاتین و شیر

ژلاتین یک چسب زیستی است که برای بستن زخم‌های پوستی موثر است. بافت چسب مانند منحصر به فرد آن ممکن است در از بین بردن جوش‌های سرسیاه مفید باشد. افزودن شیر به ژلاتین به متعادل کردن PH پوست کمک می‌کند و تولید بیش از حد چربی را کنترل می‌کند.

  • ۱ قاشق غذاخوری ژلاتین بدون طعم
  • ۲ قاشق غذاخوری شیر

ژلاتین را با شیر مخلوط کرده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه در مایکروویو یا قابلمه حرارت دهید. به خاطر داشته باشید که به جوش نیاید. این مخلوط را روی بینی خود بمالید. اجازه دهید ماسک به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه روی صورت خشک شود. ماسک را به آرامی از لبه‌های آن جدا کنید.

 

لیمو و عسل

ترکیب عسل و لیمو قرن‌ها است که برای درمان انواع مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که ویتامین C موجود در لیمو به سفت شدن منافذ پوست کمک می‌کند. عسل به عنوان یک عامل ضد باکتری عمل می‌کند که پتانسیل مبارزه با باکتری‌های مولد آکنه و جوش سر سیاه را دارد.

توجه: اگر پوست خشک یا حساسی دارید از این روش اجتناب کنید؛ زیرا می‌تواند خشکی را تشدید کند و باعث قرمزی و سوزش شود.

  • ۱/۲ لیمو
  • ۱/۲ قاشق چایخوری عسل

آب نصف لیمو را بگیرید و عسل را به آن اضافه کنید. این مخلوط را روی بینی خود بمالید. همچنین می‌توانید آن را به کل صورت بمالید. بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند و با آب ولرم بشویید.

 

جوش شیرین و لیمو

جوش شیرین می‌تواند به عنوان یک لایه بردار فیزیکی برای پاک کردن پوست و باز کردن منافذی که باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه می‌شوند، استفاده شود. افزودن آب لیمو به این مخلوط می‌تواند به سفت شدن منافذ پوست و جلوگیری از تشکیل جوش‌های سرسیاه کمک کند.

توجه: در حالی که جوش شیرین به طور کلی مضر نیست، اگر بیش از حد استفاده شود می‌تواند پوست را تحریک کند. بنابراین، قبل از استفاده از آن بر روی صورت خود یک پچ تست انجام دهید. اگر پوست خشک یا حساسی دارید از این درمان اجتناب کنید.

  • ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • ۱/۴ – ۱/۲ قاشق غذاخوری آب لیمو

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقدار کافی آب لیمو مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. این ماسک را روی بینی خود بمالید و بگذارید خشک شود. همچنین می‌توانید این خمیر را به کل صورت بمالید. صورت خود را کاملا بشویید. این کار را یک بار در هفته انجام دهید.

برچسب ها: جوش آکنه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز