۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
رئیس انجمن بیهوشی ایران مطرح کرد؛
رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران، نسبت به چالش های پیش روی این رشته تخصصی در کشور هشدار داد.
کد خبر: ۶۹۹۱

چالش های رشته بیهوشی در کشور/ درآمد کم و استرس بالا

به گزارش سرطان نیوز، دکتر علیرضا سلیمی، با اشاره به برگزاری پانزدهمین کنگره بین‌المللی آنستزیولوژی، مراقبت‌های ویژه و درد (۳ لغایت ۵ خرداد ۱۴۰۲) در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود، به موضوع انشای دانش آموزان که همواره گفته می‌شد علم بهتر است یا ثروت، گریز زد و گفت: امروز همگان متفق القول هستیم؛ علمی خوب است که موجب تولید ثروت شود.

رئیس کنگره با اشاره به همین موضوع و اهمیت توجه به اقتصاد سلامت در بهبود کمی و کیفی خدمات تشخیصی و درمانی، افزود: ما زمانی می‌توانیم در امر پیشگیری و ارائه خدمات درمانی با کیفیت، موفق باشیم که یک چرخه سالم و پویای اقتصادی را برای حوزه سلامت تعریف کنیم.

سلیمی تاکید کرد: تا زمانی که چرخه منطقی اقتصادی برقرار نشود، قطعاً ارائه کیفیت مطلوب و مستمر میسر نخواهد بود.

وی به رشته بیهوشی و مشکلاتی که متخصصان این رشته بالینی با آن درگیر هستند، اشاره کرد و افزود: پایین بودن درآمد رشته بیهوشی باعث شده امروزه تخصص بیهوشی کمتر مورد اقبال همکاران جوان در هنگام انتخاب رشته قرار بگیرد.

سلیمی ادامه داد: مشکلات رشته بیهوشی، از طرفی منجر به افزایش مهاجرت پزشکان گردیده و از سوی دیگر، این رشته کمتر انتخاب می‌شود.


بیشتر بخوانید


رئیس انجمن بیهوشی ایران افزود: اولین و مهم‌ترین فاکتور عدم رشد رشته بیهوشی، تعرفه پایین و چرخه اقتصادی ضعیف است. به طوری که درآمد متخصصان بیهوشی در مقایسه با سایر رشته‌های پزشکی، نسبت به ساعات کار و سختی و استرسی که این رشته دارد؛ کمتر است.

سلیمی با اشاره به ابهاماتی که در بحث تعرفه‌ها برای مردم و حتی سیاستگذاران وجود دارد، گفت: یک برداشت نادرستی که وجود دارد، این است که دستمزد و میزان درآمد را با تعرفه، اشتباه می‌گیرند.

وی توضیح داد: تمام پولی که پزشک یا متخصص دریافت می‌کند، دستمزد او نیست. مخارج پنهان و آشکار بسیاری وجود دارد که می‌بایست پرداخت گردد.

سلیمی تاکید کرد: بخش عمده‌ای از صورتحساب بیهوشی بیمار در بیمارستان، مربوط به داروهای بیهوشی و سایر هزینه‌های بیمارستانی است و درصد ناچیزی از کل مبلغ دریافتی از بیمار، دستمزد متخصص بیهوشی است.

وی با بیان این مطلب که رشته بیهوشی بسیار حساس و پراسترس است، گفت: متخصص بیهوشی هر لحظه باید آمادگی جسمی و روانی برای مواجهه با سخت‌ترین سناریوها را داشته باشد و اگر عمل اورژانسی در هر ساعت شبانه روز پیش آید، می‌بایست حضور داشته باشد.

سلیمی با عنوان این مطلب که رابطه مستقیم مالی بین متخصص بیهوشی و بیمار وجود ندارد و مالیات در این رشته معمولاً ماهانه و علی الحساب پرداخت می‌گردد، تاکید کرد: متخصصین این رشته از پاکدست ترین و قانونمدارترین شهروندان هستند. درآمد کم در کنار سختی کار، باعث شده استقبال از این رشته پزشکی در کشور کاهش یابد. در حالی که بیهوشی در سایر کشورها یک رشته کلیدی و استراتژیک و در حال توسعه است که جایگاه ویژه ای دارد.

رئیس پانزدهمین کنگره بین‌المللی آنستزیولوژی، مراقبت‌های ویژه و درد هشدار داد: گر نخواهیم برای بیهوشی در کشور برنامه ریزی کنیم، در آینده نزدیک با مشکلات زیادی در این رشته پزشکی مواجه خواهیم شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز