۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
مطالعات جدید نشان می‌دهد که بسیاری از لنز‌های چشمی نرم از ترکیباتی ساخته شده‌اند که با بروز مجموعه‌ای از مشکلات سلامتی مرتبط هستند.
کد خبر: ۶۹۰۲

به گزارش سرطان نیوز، فلوئوروپلیمر‌ها طبق تعریف تحت عنوان «پی‌اف‌ای‌اس» (PFAS) یا «مواد شیمیایی پایدار» توصیف می‌شوند و برخی لنز‌های چشمی حاوی مقدار بسیار زیادی «فلوئور آلی»، یکی از نشانگر‌های پی‌اف‌ای‌اس هستند.

این مواد را «مواد شیمیایی پایدار» می‌نامند، چون به طور طبیعی تجزیه نمی‌شوند و در برخی فرآورده‌های مصرفی مقاوم در برابر آب، لکه و گرما یافت می‌شوند.

متخصصان در تعدادی از دانشگاه‌های آمریکا از جمله دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، ۱۸ جفت لنز چشمی نرم مختلف را آزمایش کردند تا ببیند آیا پی‌اف‌ای‌اس دارند یا نه. دست‌کم نیمی از آن‌ها لنز‌های یک‌بار مصرف روزانه بودند.

بنابر این گزارش، آزمایش فوق در آزمایشگاهی مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا انجام گرفت و طی آن، آثار فلوئور آلی در لنز‌های چندین برند بررسی شد.

«اسکات بلچر»، محقق دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی به روزنامه گاردین گفت: می‌توانیم بگوییم که این لنز‌ها کمابیش پی‌اف‌ای‌اس خالص هستند.


بیشتر بخوانید

۴ علامت سرطان روده که ۲ سال زودتر از تشخیص ظاهر می‌شوند


مقدار فلوئور شناسایی‌شده در تمامی این لنز‌های چشمی آزمایش‌شده چیزی حدود ۵۰ هزار برابر بیشتر از میزانی است که از نظر سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا برای آب آشامیدنی بی‌خطر است. این مواد شیمیایی به قدری پرکاربرد هستند که ممکن است نادانسته در سراسر زنجیره عرضه به فرآورده‌ها اضافه شود.

متخصصان همچنین در سال‌های اخیر این مواد را در گستره‌ای از فراورده‌ها از دستمال توالت و قوطی‌های پلاستیکی مواد غذایی تا آب‌میوه‌ها شناسایی کرده‌اند.

بنابر مطالعات قبلی، دانشمندان در آمریکا برخی از «پی‌اف‌ای‌اس»‌ها را با بروز سرطان، آسیب کبدی، وزن کم نوزاد هنگام تولد و سایر مشکلات سلامتی مرتبط دانسته‌اند.

منبع: ایندیپندنت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
11:58 - 1403/01/29
سابقه ۱۴ ساله تولید مکمل‌های غذایی و دارویی در کشور
رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی با اشاره به سابقه ۱۴ ساله تولید مکمل در کشور و ساخت مکمل‌های گیاهی از دهه ۴۰ گفت: دستاورد‌هایی که در حوزه تولید مکمل‌ها به دست آورده‌ایم، نتیجه یک نگاه استراتژیک و رویکردی است که در گذشته وجود داشته است.
پیشنهاد امروز