۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
پژوهشگر مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی عنوان کرد؛
پژوهشگر مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به تشریح عوارض واکسن کرونا پرداخت.
کد خبر: ۶۸۴۵
شایع ترین عوارض واکسن کرونا/ تشریح نتایج یک تحقیق

به گزارش سرطان نیوز، امیررضا کیوان فر، با اشاره به نتایج مطالعه حاصل از بررسی عوارض واکسن‌های کرونا، گفت: دو نوع از عوارض شیوع بیشتری داشت؛ عوارض سیستمیک مثل تب، سردرد، بی حالی، بی اشتهایی، تعریق، درد بدن و عوارض موضعی مثل تورم، درد و قرمزی محل تزریق که اغلب بدون دریافت دارو ۲ تا ۳ روز بعد از تزریق بهبود پیدا کرده‌اند. میزان بروز علائم و عوارض نیز بعد از دریافت دوز اول و دوم بیشتر از دوز سوم بوده است.

وی در خصوص دیگر عوارض واکسن‌ها افزود: واکنش آلرژیک که موارد انگشت شماری گزارش شد و لخته‌های خونی که به نوعی نادر تلقی می‌شود، از دیگر عوارض واکسن‌ها بود. هر دو مورد در زمانی کم درمان شده بودند.

پژوهشگر مرکز تحقیقات بیمارهای عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ادامه از پذیرش هر دو مقاله‌ای که از خروجی این مطالعه منتشر شد، به منظور چاپ در مجلات ISI خبر داد و گفت: علت اهمیت این طرح برای کشور، ابهام زمان پایان پاندمی و تعیین و تشخیص عوارض واکسن‌ها برای تصمیم‌سازی‌ها بود.


بیشتر بخوانید


وی، میزان ابتلاء بعد از واکسن را نیز موضوع مهمی دانست و افزود: برای کادر بالین مدت زمان مصون ماندن فرد واکسینه شده از ابتلاء به ویروس بسیار مهم است. بررسی میزان ابتلاء بعد از تزریق یکی از یافته‌های جانبی ما بود، در اصل تولید کننده واکسن می‌تواند تعیین کند دوز یادآور بعد از چه مدتی تزریق شود. البته اثربخشی و عدم ابتلاء تا حدود ۵ ماه بعد از تزریق، به ویژه دوز اول و دوم مشاهده شد، اما موضوعی نیست که بتوان از یک بعد در خصوص آن اظهارنظر کرد.

کیوان فر ادامه داد: از سوی دیگر مطالعه بر روی ۶۰۰ نفر بوده و نمی‌توان بر اساس نتایج آن، مشی کلی تدوین کرد. برای اظهار نظر کلی در خصوص واکسن‌ها به حجم نمونه بالاتر و تنوع سنی و جغرافیایی بیشتری نیاز است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز