۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
یافته محقق ایرانی دانشگاه کمبریج بریتانیا؛
تحقیقات جدید نشان می دهد که افراد به شدت چاق ممکن است برای حفظ ایمنی خود به دریافت مکرر دوزهای یادآور واکسن کووید۱۹ نیاز داشته باشند.
کد خبر: ۶۸۲۷

چاقی شدید به سرعت باعث کاهش مصونیت ناشی از واکسن کووید می شود

به گزارش سرطان نیوز، به گفته محققان دانشگاه‌های کمبریج و ادینبورگ در بریتانیا، محافظت در برابر واکسن‌ها در افرادی که به شدت چاق هستند در مقایسه با افراد دارای وزن طبیعی سریع‌تر کاهش می‌یابد.

«صدف فاروقی»، یکی از نویسندگان این مطالعه در بیانیه خبری کمبریج، گفت: «به دلیل شیوع بالای چاقی در سراسر جهان، این مسئله یک چالش بزرگ برای خدمات بهداشتی است.»

تحقیقات گذشته نشان داده است که واکسیناسیون کووید در کاهش علائم، بستری شدن در بیمارستان و مرگ، از جمله برای افراد چاق بسیار مؤثر بوده است. محققان خاطرنشان کردند، با این حال ممکن است میزان آنتی بادی در افراد چاق واکسینه شده کمتر باشد و به طور بالقوه آنها را در معرض خطر بیماری شدید و مرگ قرار دهد.

برای مطالعه این موضوع، تیمی از دانشگاه ادینبورگ به رهبری «عزیز شیخ»، داده‌های ردیابی سلامت ۳.۵ میلیون اسکاتلندی را ارزیابی کردند.

افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از ۴۰ دارند که چاقی شدید در نظر گرفته می‌شود، در مقایسه با افرادی که BMI طبیعی دارند، ۷۶ درصد بیشتر در معرض خطر پیامدهای شدید کووید ۱۹ قرار داشتند. همچنین در افرادی که شاخص توده بدنی آنها بین ۳۰ تا ۳۹.۹ بود، که به جای چاقی شدید، فقط چاق بودند، و افرادی که کمبود وزن داشتند، افزایش متوسطی در خطر مشاهده شد.

شیخ گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که مصونیت حاصل از واکسیناسیون کووید ۱۹ برای افراد مبتلا به چاقی شدید سریع‌تر از افراد دارای شاخص توده بدنی طبیعی کاهش می‌یابد.»

این یافته‌ها نشان می‌دهد که واکسن‌ها در افراد مبتلا به چاقی به خوبی عمل می‌کنند، اما مصونیت شأن آن‌چنان دوام نمی‌آورد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
08:15 - 1403/02/01
احتمال افزایش ۲۵ درصدی بودجه طرح «امنیت غذایی» / جزییات یارانه حمایتی کودکان دچار سوء تغذیه
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن اشاره به اینکه تاکنون ۱۳۵ هزار کودک تحت پوشش طرح امنیت غذایی قرار گرفته‌اند، از احتمال افزایش حدود ۲۵ درصدی بودجه این طرح نسبت به سال گذشته خبر داد.
پیشنهاد امروز