۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
گزارش محققان ایرلندی؛
تحقیقات جدید نشان می دهد زنانی که قبل از باردار شدن فشار خون بالایی دارند ممکن است دو برابر بیشتر از زنان دیگر، در عرض یک دهه پس از زایمان به بیماری های قلبی عروقی مبتلا شوند.
کد خبر: ۶۸۲۵

فشارخون بالا قبل از بارداری ریسک مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد

به گزارش سرطان نیوز، بر اساس این مطالعه، اگر بارداری آنها با عوارض همراه باشد، تا ۱۰ برابر بیشتر احتمال دارد که به مشکلات قلبی عروقی زودرس مبتلا شوند.

«فرگوس مک کارتی»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه کورک در ایرلند، گفت: «یافته‌ها بر اهمیت غربالگری فشار خون برای زنان در سنین باروری تاکید می‌کند و نشان می‌دهد بارداری ممکن است مشکلات قلبی زمینه‌ای را آشکار کرده یا تسریع کند.»

وی در ادامه افزود: «بارداری می‌تواند به عنوان یک تست استرس طبیعی عمل کند و نقاب از بیماری نهفته قلبی عروقی در قالب عوارض بارداری را آشکار کند. اما مشخص نیست که آیا این عوارض نشانگر فشار خون مزمن شدیدتر هستند یا اینکه مکانیسم‌های دیگر به افزایش خطر بیماری قلبی عروقی در درازمدت منجر می‌شوند.»

در مطالعه جدید، محققان ارتباط بین فشار خون مزمن و پیامدهای نامطلوب بارداری را در حوادث قلبی عروقی بعدی، از جمله سکته مغزی، حمله قلبی، آنژین صدری پایدار و ناپایدار، بیماری قلبی، بیماری شریان محیطی، آنوریسم آئورت شکمی، نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

پیامدهای نامطلوب بارداری شامل پره اکلامپسی، فشار خون بارداری، زایمان زودرس، مرده زایی و محدودیت رشد جنین بود. زنانی که قبل از بارداری یا قبل از هفته ۲۰ بارداری مبتلا به فشار خون بالا تشخیص داده شده بودند یا از داروهای کاهش دهنده فشار خون استفاده می‌کردند، به عنوان فشار خون مزمن در نظر گرفته شدند.

این مطالعه شامل ۱.۲ میلیون زن تا سن ۴۹ سالگی بود که بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۶ زایمان کرده بودند. این زنان به طور متوسط ۹.۳ سال تحت نظر بودند.

به طور کلی، زنانی که قبل از باردار شدن فشار خون بالایی داشتند، در مقایسه با زنان بدون فشار خون، دو برابر با خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی در آینده روبرو بودند. زنانی که فشار خون بالا و حاملگی‌های پیچیده داشتند، بیشترین خطر را داشتند.

در مقایسه با زنان بدون فشار خون مزمن که هیچ عارضه بارداری نداشتند، زنانی که هر دوی این مشکلات را داشتند، ۹.۶ برابر بیشتر با احتمال ابتلا به نارسایی قلبی، ۶.۴ برابر بیشتر احتمال سکته مغزی و ۲.۸ برابر بیشتر در معرض ابتلا به تصلب شرایین یا ایجاد پلاک در رگ‌ها و دو برابر با خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب مواجه بودند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
08:15 - 1403/02/01
احتمال افزایش ۲۵ درصدی بودجه طرح «امنیت غذایی» / جزییات یارانه حمایتی کودکان دچار سوء تغذیه
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن اشاره به اینکه تاکنون ۱۳۵ هزار کودک تحت پوشش طرح امنیت غذایی قرار گرفته‌اند، از احتمال افزایش حدود ۲۵ درصدی بودجه این طرح نسبت به سال گذشته خبر داد.
پیشنهاد امروز