۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
پزشکان ۱۳ علامت هشدار دهنده اولیه را نشان داده اند که ممکن است فرد مبتلا به سرطان باشد.
کد خبر: ۶۷۸۷
۱۳ علامت هشدار دهنده ابتلا به سرطان

به گزارش سرطان نیوز، با توجه به اینکه نیمی از بزرگسالان بریتانیا حداقل تا شش ماه پس از مشاهده علائم اولیه سرطان به پزشک عمومی مراجعه نمی‌کنند، پزشکان هشدار داده‌اند که باید مراقب این علائم باشند.

یک نظرسنجی اخیر توسط Cancer Research نشان داد که فقط 48٪ از بزرگسالان اعتراف کردند که در عرض چند هفته پس از مشاهده علائم اولیه بیماری، حتی برای سرفه خونی یا توده غیر قابل توضیح، به پزشک مراجعه می کنند.

اکنون، با افزایش ترس ها و لیست های انتظار، پزشکان فهرستی از برخی از علائم اولیه که اغلب در بیماران قبل از تشخیص سرطان دیده می شوند، از جمله خستگی، ارائه کردند.

انکولوژیست ها می گویند که نگفتن فوری علائم غیرعادی به پزشک، شانس تشخیص زودهنگام سرطان را کاهش می دهد و منجر به پیامدهای بالقوه ویرانگر می شود.

دکتر جولی شارپ، رئیس بخش سلامت و مشارکت بیماران CRUK می‌گوید: «ممکن است علائم خطر مانند سرفه‌های خونی یا خونریزی غیرقابل توضیح را نادیده بگیرید»

دکتر شارپ گفت، به ویژه افرادی که از زمینه های محروم هستند، در هنگام دریافت کمک با موانع بیشتری روبرو هستند.

او گفت: «چه این یک علامت خطر باشد یا نه، اگر متوجه تغییری در سلامتی خود شدید که برای شما غیرعادی است یا از بین نمی رود، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.پزشک شما در کنار شماست و می خواهد در مورد هر گونه نگرانی بشنود.»

بیماری هنگامی که در مرحله یک (اولین مرحله) تشخیص داده شود، بیش از 9 نفر از هر 10 نفر (92٪) به مدت پنج سال یا بیشتر از سرطان روده زنده می مانند. هنگامی که در مرحله چهار (آخرین مرحله)تشخیص داده می شود،شانس بهبودی یک در 10 (10%) است.

دکتر شارپ گفت هرکسی که هر یک از علائم زیر را دارد باید فوراً توسط پزشک معاینه شود؛ در حالی که در بیشتر موارد سرطان نیست، تشخیص زودهنگام آن می تواند تفاوت واقعی ایجاد کند و احتمالاً زندگی شما را نجات دهد.

خستگی

خستگی ناشی از موارد زیادی مانند استرس، مشکلات خودایمنی یا بخاطر مشکلات خواب می تواند ایجاد شود.

دکتر شارپ می‌گوید: «اما اگر بدون دلیل واضحی احساس خستگی می‌کنید، می‌تواند نشانه‌ای از مشکلی باشد.»

درد غیر قابل توضیح

درد نشانه این است که چیزی اشتباه است و اگرچه به راحتی می توان امیدوار بود که از بین برود، اما اگر ادامه داشت، بررسی آن مهم است.


بیشتر بخوانید

با زرشک ریه تان را پاکسازی کنید


دکتر شارپ می‌گوید: «با افزایش سن، احساس درد بیشتر می‌شود. اما درد غیرقابل توضیح می‌تواند نشانه مشکلی جدی‌تر باشد.»

تعریق شدید شبانه

دکتر شارپ می‌گوید دلایل زیادی برای تعریق در شب وجود دارد، از جمله عفونت‌ها، مصرف برخی داروها یا یائسگی

با این حال، تعریق شبانه بسیار شدید نیز می تواند نشانه ای از چندین سرطان از جمله سرطان خون و لنفوم باشد.

کاهش وزن بی دلیل

دلایل زیادی برای کاهش وزن غیرقابل توضیح به جز سرطان وجود دارد، از جمله مشکلات روده و تیروئید.

اما دکتر شارپ می‌گوید :« در حالی که تغییرات کم وزن در طول زمان طبیعی است، اگر مقدار قابل توجهی از وزن خود را بدون تلاش کم کنید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.»

توده یا تورم غیرمعمول

توده‌ها یکی از شناخته‌شده‌ترین علائم سرطان هستند و در حالی که می‌توانند به دلیل بسیاری از مسائل کمتر جدی مانند آسیب ایجاد شوند، دکتر شارپ تاکید می‌کند که توده‌ها یا تورم مداوم در هر قسمت از بدن باید جدی گرفته شود.

خونریزی بی دلیل

دکتر شارپ می‌گوید: «خونریزی غیرقابل توضیح در مدفوع، سرفه یا استفراغ، سرفه‌های خونی، یا هر خونریزی واژینال غیرقابل توضیح بین دوره‌های قاعدگی، پس از رابطه جنسی یا بعد از یائسگی، باید توسط پزشک بررسی شود. او توضیح می‌دهد که خون ممکن است قرمز، قهوه‌ای یا سیاه به نظر برسد.

این خونریزی اغلب می تواند ناشی از مشکلی به مراتب کمتر از سرطان باشد، اما او تاکید می کند که همیشه باید آن را به پزشک خود گزارش دهید.

تغییرات پوستی

اینها می تواند شامل زخمی باشد که التیام نمی یابد، خال جدید یا تغییر در اندازه و شکل یا رنگ خال، به علاوه پوسته پوسته شدن، خارش یا خونریزی.

به آنچه که پزشکان آن را چک لیست ABCDE می نامند نگاه کنید تا به شما در تشخیص تغییرات کلیدی کمک کند.

علاوه بر این، دکتر شارپ می‌گوید هرگونه تغییر غیرعادی در قسمتی از پوست یا ناخن باید توسط پزشک بررسی شود.

مشکلات گوارشی و غذا خوردن

دکتر شارپ می گوید مشکلاتی مانند مشکل در بلع، سوزش سر دل یا سوء هاضمه یا از دست دادن اشتها می توانند از علائم سرطان باشند.

اگرچه ممکن است توضیحات ساده ای نیز وجود داشته باشد، مشکلات بلع که از بین نمی روند ممکن است نشانه سرطان سر و گردن باشد و سوء هاضمه مداوم که قابل توضیح نیست می تواند نشانه تعدادی از سرطان ها از جمله پانکراس، معده و مری باشد.

از دست دادن اشتها همچنین نشانه بسیاری از سرطان‌های مختلف است؛ دکتر شارپ می‌گوید: «از دست دادن اشتها می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، اگر متوجه شده‌اید که مثل همیشه گرسنه نیستید و احساس شما گذرا نبود، با پزشک خود صحبت کنید.»

صدای خشن، سرفه یا تنگی نفس

وقتی که سرما می خوریم، صدای خشن واقعاً رایج است، اما NHS می‌گوید اگر بیش از سه هفته صدای شما گرفته است، باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا این نشانه احتمالی سرطان گلو است.

به طور مشابه، دکتر شارپ می‌گوید اگر سرفه‌های غیرقابل توضیحی دارید که طی چند هفته از بین نمی‌رود یا بدتر می‌شود، می‌تواند نشانه سرطان ریه باشد و اگر بیش از حد معمول دچار تنگی نفس می‌شوید، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است فقط مربوط به عفونت یا سایر مشکلات قلبی یا ریوی باشد، یا در موارد جدی تر ممکن است نشانه سرطان باشد.

عادت روده و مثانه تغییر می کند

هر گونه تغییر در عادات روده مانند یبوست، مدفوع شل یا اجابت مزاج زیادتر از حد معمول، یا مشکلات نشت ادرار یا مدفوع، نشانه هایی هستند که باید به پزشک مراجعه کنید.

در حالی که چنین علائمی می تواند نشانه ای از سرطان روده یا مثانه باشد، اما در موارد خفیف تر می تواند مشکلی بسیار کوچک باشد.

دکتر شارپ می‌گوید: «این علائم همگی می‌توانند ناشی از شرایطی غیر از سرطان باشند، اما بهتر است آنها را بررسی کنید.»

زخم دهان مداوم

اگر چه زخم های دهان شایع هستند، به خصوص زمانی که دچار ضعف می شوید، معمولا در عرض دو هفته بهبود می یابند.

اما دکتر شارپ می گوید یک زخم یا لکه قرمز یا سفید که بعد از سه هفته بهبود نمی یابد، باید به پزشک یا دندانپزشک گزارش شود.

تغییرات غیر معمول سینه

این فقط یک توده نیست که می تواند یک علامت سرطان سینه باشد، مراقب هر گونه تغییر در اندازه، شکل یا احساس سینه خود، یا هرگونه تغییر پوست، قرمزی یا درد در سینه باشید.

دکتر شارپ می گوید ترشح مایعی که ممکن است به خون آلوده باشد از نوک پستان نیز می تواند نشانه سرطان باشد.

نفخ مداوم

نفخ یکی دیگر از علائمی است که بسیار شایع است و معمولاً جدی نیست.

با این حال، در حالی که دکتر شارپ می‌گوید تجربه نفخ یا متورم شدن شکم رایج است، اگر بیشتر روزها احساس نفخ می‌کنید، حتی اگر متناوب باشد، با پزشک خود صحبت کنید.

نفخ می تواند نشانه چندین سرطان، به ویژه سرطان تخمدان باشد.

برچسب ها: خستگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز