۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
به گفته محققان، چاقی می‌تواند احتمال عوارض جدی بعد از جراحی را افزایش دهد.
کد خبر: ۶۷۵۰

به گزارش سرطان نیوز، یک مطالعه جدید گزارش می‌دهد که در مقایسه با بیماران با وزن طبیعی، افرادی که چاق هستند در معرض خطر بیشتر ایجاد لخته‌های خون، عفونت‌ها و نارسایی کلیه پس از عمل جراحی قرار دارند. بیماران مبتلا به چاقی همچنین بیشتر به دلیل این عوارض در بیمارستان بستری می‌شوند.

دکتر رابرت مگوید، محقق ارشد و پروفسور جراحی قلب در دانشگاه کلرادو، گفت: «افزایش عوارض جراحی ناشی از عوامل مختلفی است از جمله التهاب بدن که در افراد چاق شایع‌تر است. همچنین برای بیمارانی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند بلند شدن و حرکت کردن بعد از جراحی دشوارتر است و خطر لخته شدن خون در پا‌ها را افزایش می‌دهد.


بیشتر بخوانید

افراد افسرده ۱.۵ برابر بیشتر با ریسک ۲۹ بیماری روبرو هستند


مگوید گفت: «در صورت عفونت، مشکل بافت چربی در بدن وجود دارد که به خوبی بهبود نمی‌یابد و به اندازه بافت عضلانی جریان خون خوبی ندارد. با لخته شدن خون، ترکیبی از ناتوانی در راه رفتن راحت و آسان و همچنین حالت التهابی بدن در افراد چاق است.»

وی افزود: «تغییرات در جریان خون در بیماران چاق احتمالاً در خطر نارسایی کلیه نقش دارد.»

مگوید گفت: «انجام عمل جراحی روی افرادی که چاق هستند نیز دشوارتر است، که ممکن است میزان عوارض را افزایش دهد. به طور کلی عمل بیماران چاق به طور متوسط کمی طولانی‌تر است. در نتیجه، بیماران به دلیل حضور طولانی‌تر در اتاق عمل در معرض مشکلات بیشتری قرار می‌گیرند.»

وی در ادامه افزود: «بیماران در حین جراحی سردتر می‌شوند. ما می‌دانیم که هیپوترمی یا سرما در اتاق عمل با عفونت‌های بیشتری همراه است.»

وی خاطرنشان کرد: «بیمارانی که اضافه وزن دارند باید قبل از عمل در بهترین فرم بدنی خود باشند که شامل سیگار نکشیدن یا عدم نوشیدن الکل در هفته‌های قبل از عمل می‌شود.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های سراسری را در مورد نزدیک به ۶ میلیون بیمار جراحی شده جمع آوری کردند. در این میان ۴۵ درصد افراد چاق بودند.

برای بیماران مبتلا به چاقی، عمل جراحی کمی بیشتر از بیمارانی که وزنشان طبیعی بود طول کشید؛ میانگین ۸۹ دقیقه در مقابل ۸۳ دقیقه.

همچنین همه افراد چاق با احتمال بیشتر ابتلاء به عفونت، لخته شدن خون و عوارض کلیوی روبرو بودند.

منبع: مهر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز