۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
مطالعات نشان می دهد؛
داشتن فیبروم رحم یا اندومتریوز می تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در زنان افزایش دهد، اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که هیسترکتومی می تواند این خطر را برای زنان مبتلا به فیبروم کاهش دهد.
کد خبر: ۶۶۷۱

فیبروم و آندومتریوز احتمال سرطان تخمدان را افزایش می دهد

به گزارش سرطان نیوز، دکتر «باربارا نورکیست»، پزشک مرکز سرطان فرد هاچینسون که بر روی سرطان شناسی زنان تمرکز دارد، گفت: «شرایطی مانند آندومتریوز و فیبروم ها می‌توانند بر سلامت و کیفیت زندگی تأثیر بگذارند. مداخلات پزشکی، مانند هیسترکتومی، که برای درمان این شرایط استفاده می‌شود، می‌تواند بر نتایج سلامتی در آینده تأثیر بگذارد. این مطالعه گام مهمی در جهت درک این پیامدها و درک بهتر خطر سرطان تخمدان است.»

اما محققان به یک یافته نگران‌کننده در مطالعه خود اشاره کردند: «در حالی که این جراحی می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان تخمدان را برای زنان سفیدپوست مبتلا به اندومتریوز نیز کاهش دهد، در زنان سیاه‌پوست مبتلا به آندومتریوز پس از هیسترکتومی فواید مشابهی مشاهده نشد.»

محققان بیش از ۱۰۰۰ زن سیاه‌پوست و بیش از ۲۲۰۰ زن سفیدپوست مبتلا به سرطان تخمدان را به همراه زنانی از هر دو نژاد که به این بیماری مبتلا نبودند، بررسی کردند.

حدود ۶.۴ درصد از زنان سیاه‌پوست و ۷ درصد از زنان سفید پوست در این مطالعه آندومتریوز را تجربه کردند، در حالی که حدود ۴۳ درصد از زنان سیاه‌پوست و ۲۱ درصد از زنان سفیدپوست فیبروم داشتند.

«هالی هریس»، نویسنده این مطالعه و اپیدمیولوژیست در مرکز سرطان فرد هاچینسون در سیاتل واشنگتن، می‌گوید: «ما باید به اکتشافات بیشتر در این زمینه ادامه دهیم و تحقیقات بیشتری در مورد اینکه چگونه متغیرهایی مانند مداخلات پزشکی و همچنین دسترسی به مراقبت و درمان بر خطر سرطان تخمدان در همه جمعیت‌ها تأثیر می‌گذارند، انجام دهیم.»

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، سرطان تخمدان پنجمین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
11:58 - 1403/01/29
سابقه ۱۴ ساله تولید مکمل‌های غذایی و دارویی در کشور
رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی با اشاره به سابقه ۱۴ ساله تولید مکمل در کشور و ساخت مکمل‌های گیاهی از دهه ۴۰ گفت: دستاورد‌هایی که در حوزه تولید مکمل‌ها به دست آورده‌ایم، نتیجه یک نگاه استراتژیک و رویکردی است که در گذشته وجود داشته است.
پیشنهاد امروز