۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
محققان استرالیایی می گویند؛
انتظار می رود که سالمندان با افزایش سن از نظر جسمی کُندتر شوند، اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که این وضعیت فقط نشانه از دست دادن قدرت عضلانی نیست بلکه ممکن است نشانه زوال عقل هم باشد.
کد خبر: ۶۶۳۶
صرف زمان بیشتر برای انجام وظایف می تواند نشانه خطر زوال عقل باشد

به گزارش سرطان نیوز، محققان استرالیایی گفتند که این یافته‌ها ممکن است به متخصصان سلامت کمک کند تا خطر زوال عقل را در بیماران زودتر شناسایی کنند.

مارک سیم، محقق ارشد از دانشگاه ادیت کووان در استرالیا، گفت: هر دو تست قدرت و TUG [برای تعادل و تحرک] معمولاً در عمل بالینی انجام نمی‌شوند، اما هر دو ابزار غربالگری ارزان و ساده هستند.

او افزود: تلفیق تست‌های عملکرد عضلانی به‌عنوان بخشی از غربالگری زوال عقل می‌تواند برای شناسایی افراد در معرض خطر مفید باشد، که ممکن است از برنامه‌های پیشگیری اولیه با هدف جلوگیری از شروع این بیماری مانند رژیم غذایی سالم و سبک زندگی فعال بدنی سود ببرند.

تیم تحقیق از داده‌های مطالعه پیری زنان برای بررسی رابطه بین عملکرد عضلانی و زوال عقل استفاده کرد. حدود ۱۰۰۰ زن با میانگین سنی ۷۵ سال در این مطالعه شرکت کردند.

محققان قدرت چنگ زدن زنان و مدت زمانی را که طول کشید تا از روی صندلی بلند شوند، ۳ متر راه بروند، دور بزنند و دوباره بنشینند، اندازه گیری کردند؛ سپس زنان پنج سال بعد این آزمایشات را تکرار کردند.


بیشتر بخوانید


در طی ۱۵ سال آینده، تقریباً ۱۷ درصد از زنانی که در این مطالعه شرکت کردند، یک رویداد زوال عقل، از جمله بستری شدن یا مرگ ناشی از زوال عقل، داشتند؛ قدرت کمتر در دست گرفتن اشیا و TUG کُندتر، مستقل از خطرات ژنتیکی و عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و سطح فعالیت بدنی، عوامل خطر مهم برای ابتلاء به زوال عقل بودند.

در مقایسه با قوی‌ترین زنان مورد مطالعه، احتمال ابتلاء به زوال عقل در اواخر عمر در افرادی که ضعیف‌ترین قدرت گرفتن اشیا را داشتند، بیش از دو برابر بیشتر بود. به طور مشابه، آنهایی که آهسته ترین تست TUG را داشتند بیش از دو برابر در معرض زوال عقل بودند.

سیم گفت که قدرت گرفتن اشیا را می‌توان به راحتی با استفاده از دستگاه دستی معروف به دینامومتر اندازه گیری کرد. او اشاره کرد که این ممکن است معیاری برای سلامت مغز به دلیل همپوشانی ماهیت زوال شناختی و حرکتی باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز