۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
کلم‌ها یک خانواده بزرگ و مفید هستند که هر کدام از اعضای خانواده آن‌ها به تنهایی کلی فایده، ویتامین، فیبر و مواد مغذی غنی دارد. کلم انواع متنوع و مختلفی دارد که در بیشتر روز‌های سال و به خصوص پاییز و زمستان می‌تواند مهمان آشپزخانه‌ها شود.
کد خبر: ۶۶۲۸

به گزارش سرطان نیوز، کلم‌ها یک خانواده بزرگ و مفید هستند که هر کدام از اعضای خانواده آن‌ها به تنهایی کلی فایده، ویتامین، فیبر و مواد مغذی غنی دارد. کلم انواع متنوع و مختلفی دارد که در بیشتر روز‌های سال و به خصوص پاییز و زمستان می‌تواند مهمان آشپزخانه‌ها شود.

می‌توان انواع آش، پلو، خورش، ترشی، شور، دسر و... با این خانواده ریشه‌دار درست کرد. پس بهتر است خانواده کلم را بهتر بشناسید و با مزایای آن آشنا شوید. کلم‌ها زیاد هستند، در اینجا معروف‌ترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

گل‌کلم

به کلم آلزایمری‌ها هم معروف است چراکه کارشناسان معتقدند تأثیر طولانی این کلم در جلوگیری از بیماری آلزایمر موثر است. خوردن این کلم که بیشتر برای ترشی و شور و خورش استفاده می‌شود، به زنان باردار توصیه می‌شود، زیرا دارای فولات و ویتامین B بوده که برای رشد سلول‌ها و پاسخ آن‌ها به بدن لازم و ضروری است.

قسمت مورد استفاده این کلم گل‌آذین آن است که به دلیل گلیکوزینولات‌های موجود در آن طعم خردل دارد. گل‌کلم آلیسن دارد که باعث بهبود عملکرد قلب و کاهش خطر ابتلا به سکته می‌شود. گل‌کلم به تنظیم میزان کلسترول هم کمک می‌کند. این گیاه سرشار از سلنیوم است که با همکاری ویتامین C باعث تقویت و استحکام تیم دفاعی بدن می‌شود. فیبر موجود در این کلم هم غوغا می‌کند و جلوی سرطان را می‌گیرد.

کلم قرمز

شکل و قیافه‌اش مثل کلم‌برگ است، ولی با رنگ ارغوانی خوشرنگ. کلم‌قرمز منبع ویتامین‌های C و A است و سرشار از آنتی اکسیدان. فیتو نوترنیت این کلم در زدودن آلاینده‌ها و مواد سرطان‌زای دیگر هم موثر است. کلم قرمز کم‌کالری و سرشار از فیبر است و برای کسانی که می‌خواهند رژیم بگیرند فوائد زیادی دارد. مصرف کلم‌قرمز برای سردرد، برونشیت، مشکلات گوارشی و آسم موثر است. از کلم‌قرمز برای سالاد، ترشی و یک نوع خورش هم استفاده می‌کنند.

کلم قمری

ارزش غذایی این نوع کلم تقریبا شبیه گل‌کلم است. کلم قمری رنگ‌های مختلفی دارد، سفید، آبی و بنفش. این نوع کلم برای بیماری‌های گوارشی و جلوگیری از انواع سرطان مفید است. خوردن این نوع کلم هم به زنان باردار توصیه می‌شود؛ همین طور این کلم برای کم‌خونی، خستگی مفرط و درمان درد‌های رماتیسمی مفید است.


بیشتر بخوانید

۱۲ خوراکی پیشگیری کننده از بروز سرطان پستان


کلم‌برگ

یک کلم بدون ساقه و پر از برگ‌های پیچ‌درپیچ و درهم‌تنیده. کارشناسان معتقدند مصرف کلم‌برگ مقاومت بدن را در برابر سرطان، التهابات، عفونت و زخم، زیاد می‌کند. از برگ‌های کلم‌برگ هم در علم گیاهی و سنتی برای سردرد استفاده می‌شود. با کلم‌برگ می‌توان کلم‌پلو، دلمه کلم، آش، سالاد و... درست کرد. کلم‌برگ ارزان بوده و همیشه در دسترس است و بهترین دارو برای مبارزه با سرطان ریه و بیماری‌های گوارشی می‌باشد. قدیمی‌ها از کلم‌برگ برای درمان قانقاریا استفاده می‌کردند.

کلم بروکسل

جوانه‌های متورمی که در اطراف ساقه گیاه و زیر چتر برگ‌ها بیرون می‌زند، قسمت مورد استفاده این نوع از کلم است. کلم بروکسل یک منبع غنی از ویتامین A، C و فولات است. فولات این کلم برای زنان باردار بسیار مفید است و مانع بروز نواقص سیستم عصبی جنین می‌شود. فولات کلم بروکسل برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی هم مفید است. برای افراد سکته‌ای هم این کلم توصیه می‌شود.

کلم‌بروکلی

سبزی سرشار از ویتامین و فیبر. کارشناسان می‌گویند در خانواده کلم، بروکلی‌ها در پیشگیری از سرطان موثرتر هستند؛ چراکه این کلم، آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به بقیه خانواده‌اش دارد. کلم بروکلی ماده‌ای به نام «ایندول» دارد که استروژن اضافی را که باعث رشد تومورهاست از بین می‌برد. بروکلی‌ها مقدار زیادی ویتامین C، کلسیم، فولیک اسید پتاسیم، بتاکاروتن و سلنیوم دارند.

بروکلی‌ها بهترین سبزی برای زنان باردار هستند. اگر بروکلی را در سبد خانواده خود بگذارید دیگر نباید از سرطان‌های مثانه، حنجره، ریه، سینه، روده و پروستات بترسید. فقط یادتان باشد بروکلی باید سبز بوده و ساقه‌های ایستاده داشته باشد؛ پس از خرید بروکلی زرد خودداری کنید.

خواص خانواده کلم

کلم، میکروب‌کش است و ویروس‌ها و باکتری‌های مولد بیماری‌های عفونی را از بین می‌برد. مصرف سبزی‌های این خانواده جلوی ابتلا به سرطان ریه را می‌گیرد. اگر هفته‌ای یک‌بار از این خانواده مصرف کنید خطر ابتلا به این سرطان را در خانواده‌تان کم می‌کنید.
کلم‌ها به دلیل داشتن ترکیبی به نام «ایزوتیرسیانات» باکتری «هلیکو باکترپیلوری» که عامل اصلی ایجاد سرطان معده است از بین می‌برند و همچنین باعث ضدعفونی روده می‌شوند.

چه کسانی نخورند

کسانی که مبتلا به ناراحتی‌های کبدی هستند، کسانی که سرطان دارندو کسانی که گواتر دارند باید درمورد مصرف کلم با پزشک مشورت کنند. زیاده‌روی در خوردن کلم باعث ایجاد افزایش فشار خون، غلیظ شدن خون و ایجاد نفخ می‌شود.

نکته آشپزی

کارشناسان معتقدند اگر کلم به صورت خام مصرف شود خاصیت بیشتری دارد، ولی اگر از خام‌خواری لذت نمی‌برید، توصیه شده انواع کلم را بخارپز کنید تا مواد غذایی‌اش بر اثر پخت بیش از حد و حرارت بالا از بین نروند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز