۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
رئیس جامعه اورولوژی ایران گفت: ابتلا به سرطان مثانه در مردان به دلیل مصرف سیگار ۲.۵ برابر بیشتر است اما این نوع سرطان در میان زنان به دلیل گرایش به استفاده از قلیان شیوع فراوان دارد.
کد خبر: ۶۵۸۰
 

به گزارش سرطان نیوز، عباس بصیری روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت( ۹ تا ۱۵ اردیبهشت) گفت: استعمال سیگار و قلیان در زنان مانند مردان در کشور بسیار زیاد شده است که خطر ابتلا به سرطان مثانه را دو برابر می‌کند.

وی با بیان اینکه تغییر الگوهای رفتاری در مردم باعث افزایش ابتلا به انواع سرطان شده است، افزود: به دلیل تغذیه نامناسب و وجود پایین منیزیم و کلسیم زیاد در آب‌های شرب مصرفی در برخی از مناطق کشور، ابتلا به سرطان کلیه رو افزایش است و از هر ۱۰۰ نفر جمعیت ایرانی، ۶.۶ نفر سابقه ابتلا به سنگ کلیه دارند.

بصیری ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان به دلیل ژنتیک، تغذیه نامناسب و شرایط اقلیمی آب و هوا دارای بیشترین جمعیت ابتلا به سنگ کلیه و استان گرگان نیز دارای کمترین موارد ابتلا به این بیماری است البته محتویات آب مصرفی برخی مناطق به دلیل پایین بودن منیزیم و بالا بودن کلسیم منجر به ایجاد سنگ کلیه می‌شود که در این راستا طرح‌هایی را به مسئولان پیشنهاد دادیم تا تغییراتی را در ترکیب آن ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه تغذیه نامناسب نقش مهمی در ابتلا به سرطان ها دارد، تصریح کرد: سرطان کلیه در مردان ۱.۵ برابر و سنگ‌های دستگاه ادراری ۱.۶ برابر بیشتر از زنان است. سرطان پروستات نیز سومین سرطان شایع در مردان است البته با توجه به تغییر الگوی رفتاری و مشغله‌های کاری و تغذیه نامناسب در زنان نیز مانند مردان ابتلا به سنگ کلیه افزایش یافته است.


بیشتر بخوانید


به گفته رئیس جامعه اورولوژی ایران، ابتلا به سرطان علاوه بر اینکه بار مالی زیادی را به بیمار تحمیل می‌کند، منجر به ایجاد فشار روانی می‌شود؛ بنابراین به عموم مردم توصیه می‌شود از مصرف دخانیات از جمله سیگار و قلیان پرهیز کرده و تغذیه مناسبی داشته باشند.

۱۵ درصد ازدواج‌ها منجر به ناباروری می‌شود

بصیری ادامه داد: ۱۵ درصد ازدواج‌های کشور به سرنوشت ناباروری دچار می‌شود که ۵۰ درصد آنها مربوط به عامل ناباروری در مردان است و بسیاری از بیماری‌های ناباروری در مردان، واریکوسل است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون با پوشش وسیع بیمه‌ای، می توان ناباروری را درمان کرد.

بصیری با اشاره به برگزاری بیست و ششمین همایش جامعه اورولوژی ایران و چهاردهمین همایش پرستاری اورولوژی ۱۹ تا۲۲ اردیبهشت در دانشگاه شهید بهشتی، گفت: اکنون یکهزار و ۴۰۰ اورولوژیست در کشور داریم که توزیع همکاران در مناطق عادلانه نیست و این موضوع به مسائل اقتصادی و اجتماعی برمی‌گردد.

وی، سطح ارائه خدمات درمانی در ایران را در منطقه قابل قبول بیان کرد و اظهار داشت: از بسیاری کشورهای اطراف، بیماران زیادی برای درمان به ایران می‌آیند و دانش پزشکی ما قابل قبول است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز