۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۴
استراتژیست حوزه سلامت بخش سلامت را پر سیمرغ زخم‌های کشور در سال ۱۴۰۲ دانست.
کد خبر: ۵۸۹۴

به گزارش سرطان نیوز، دکتر پوریا عادلی استراتژیست حوزه سلامت گفت: سال ۱۴۰۱ سالی بود که ما با مشکلاتی در حوزه دارو و درمان مواجه بودیم که این مشکلات اگر چه که با مدیریت انجام شده از سمت جامعه پزشکی و افرادی که در این حوزه فعالند اعم از پزشکان، داروسازان و کارخانه‌های داروسازی و تجهیزات پزشکی آسیب‌های وارده به مردم و جامعه تا حدی کنترل شد،وجامعه پزشکی با تحمل فشار ها اجازه نداد که این فشارها در شرایط حساس کشور در سال گذشته به سطح جامعه منتقل شود اما این آسیب‌ها بر پیکره صنعت دارو و خدمات پزشکی کشور اثر گذاشت.

او افزود: در سال ۱۴۰۱ با تورمی قابل توجه مواجه بودیم، ولی تعرفه‌های پزشکی ثابت نگهداشته شد و سیستم بهداشت و درمان با پایین‌ترین تعرفه‌های پزشکی در دنیا، قادر نبود که خود را مدیریت کند و مشکلات خود را حل نماید.

دکتر پوریا عادلی عنوان کرد: اخباری که از سال ۱۴۰۲ می‌رسد اخبار خوبی نیست و میزان افزایشی که برای تعرفه‌ها در نظر گرفته می‌شود سبب می‌شود مشکلات بهداشت و درمان در سال آینده بیش از سال قبل باشد و شاید سیستم پزشکی و بهداشت و درمان کشور نتواند مانع این آسیب‌ها به جامعه و مردم شود.

استراتژیست حوزه سلامت ادامه داد: در سال‌های گذشته ایران یکی از بالاترین سطح خدمات پزشکی را در دنیا داشته است ولی خدمات پزشکی و قیمت تمام شده این خدمات مانند دیگر بخش های تولیدی وخدماتی از افزایش هزینه‌ها و تورم متاثر می‌شوند.

او اظهار کرد: اگر بخواهیم هزینه خدمات درمان و تجهیزات پزشکی را پایین‌تر از نرخ تورم افزایش دهیم سبب می‌شود که جامعه پزشکی دیگر توان ارائه خدمات را در حدی که باید نداشته باشد.

دکتر پوریا عادلی تصریح کرد: توانایی جامعه پزشکی ایران در ارائه خدمات پزشکی اگر مورد توجه قرار نگیرد سلامت به پاشنه آشیل کشور تبدیل خواهد شد و کشور از این نقطه آسیب خواهد دید چراکه با تعرفه‌های موجود به تدریج با درمان حداقلی رو به رو خواهیم بود که این درمان حداقلی ممکن است به شکل رایگان و نیمه رایگان به مردم ارائه شود، با مبالغی که با توجه به تورم عدد بسیار پایینی در سبد خانوار باشد ولی اثر آن این است که سطح درمان کشور به شکل فزاینده‌ای در بازه زمانی کوتاه کاهش پیدا خواهد کرد.


بیشتر بخوانید


استراتژیست حوزه سلامت بیان کرد: ما می‌توانیم از همین بحث سلامت به عنوان یک پر سیمرغ برای کشور استفاده کنیم و مشکلات مختلف در حوزه سیاسی و اقتصادی را با استفاده از توانایی‌هایی که در بخش سلامت داریم حل کنیم.

او گفت: سلامت و درمان یکی از حقوق اساسی هر جامعه‌ای چه درقوانین داخلی و چه بین المللی است و اگر بتوانیم آن را در جامعه تامین کنیم به این سمت خواهیم رفت که مردم جامعه از زندگی خود راضی بوده و بتوانیم نارضایتی‌ها را به این وسیله کنترل کرده و باعث ایجاد موج امید به آینده کشور شویم.

دکتر پوریا عادلی افزود: وقتی که یک سیستم بهداشت و درمان داریم که در دنیا حرفی برای گفتن دارد و در منطقه با فاصله از بقیه کشور‌ها جایگاه اول را دارد ما می‌توانیم از توانایی این سیستم برای ایجاد اشتغال و حتی جذب توریسم سلامت و ارز و حل بخشی از مشکلات اقتصادی کشور استفاده کنیم.

استراتژیست حوزه سلامت عنوان کرد: ما می‌توانیم هم بحث سرمایه اجتماعی را در جامعه تامین کنیم و هم بحث اقتصادی را و حتی می‌توانیم وجهه عمومی کشور را با استفاده از توانایی‌هایی که در بخش بهداشت و درمان داریم ترمیم کنیم؛ چیزی که با عنوان دیپلماسی سلامت از آن یاد می‌شود.

او اظهار کرد: ما می‌توانیم با به کارگیری نیرو‌های پزشکی و خدمات درمانی در کشور‌های دیگر ایران را به عنوان کشوری صلح طلب و با چهره واقعی که دارد به مردم دنیا معرفی کنیم و از این طریق در مراودات بین المللی به جایگاهی که شایسته ماست نزدیک شویم.

دکتر پوریا عادلی تصریح کرد: به دیپلماسی سلامت به عنوان یک شعار پرطمطراق سیاسی نباید نگاه کرد و آن را به عنوان یک ابزار که بیشتر کشور‌ها از آن استفاده می‌کنند باید دید همانطور که چین در بحث واکسیناسیون کرونا موفق عمل کرد و از دیپلماسی سلامت و تبلیغات واکسن مانند یک سلاح در جنگ نرم استفاده کرد و همچنین ترکیه و آمریکا و دیگر کشور‌ها نیز سالهاست از آن استفاده

می‌کنند.استراتژیست حوزه سلامت بیان کرد: امیدوارم سال ۱۴۰۲ سالی باشد که مسئولین کشور از پر سیمرغ سلامت برای درمان زخم‌های کشور استفاده کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز