۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تجویز اسکن قلب قبل از یک عمل جراحی بزرگ برای اندازه گیری خطرات ممکن است غیر ضروری باشد.
کد خبر: ۵۸۱۲

به گزارش سرطان نیوز، به نقل از مدیسن نت، محققان دریافتند که جراحان می‌توانند در عوض با بررسی تصاویر موجود از قفسه سینه که ماه‌ها قبل در طول غربالگری مشکلات ریوی مانند ذات‌الریه یا سرطان گرفته شده، خطر حمله قلبی یا مرگ بیماران را تخمین بزنند.

این اسکن می‌تواند از تأخیر در جراحی و افزایش هزینه‌ها جلوگیری کند، در حالی که قرار گرفتن بیمار در معرض اشعه را کاهش می‌دهد.

برای این مطالعه، تیمی از دانشگاه نیویورک، اسکن‌های سی تی اسکن موجود را تجزیه و تحلیل کردند تا سطوح رسوبات پلاک چربی سخت شده در سه رگ خونی بزرگ قلب را تخمین بزنند.

آن‌ها دریافتند بیمارانی که پلاک بیشتری دارند، با احتمال بیشتر ایجاد مشکلات جدی سلامتی پس از جراحی مواجه هستند.

دکتر «دانیل چوی»، نویسنده اصلی، گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که تصویربرداری از قبل می‌تواند به پزشکان در تصمیم‌گیری عملی در مورد خطرات جراحی کمک کند.»

تیم تحقیق از داده‌های پرونده سلامت ۲۶۵۰ بیمار ۴۵ ساله و بالاتر استفاده کرد. هر یک از آن‌ها بین ژانویه ۲۰۱۶ و سپتامبر ۲۰۲۰ عمل جراحی غیرمرتبط با قلب داشتند.


بیشتر بخوانید

احتمال بقاء زنان بعد از جراحی بای پس قلب نسبت به مردان کمتر است


این داده‌ها شامل نوع عمل و همچنین موارد مرگ و حمله قلبی بود.

تمام بیماران شرکت کننده در این مطالعه یک سال قبل از جراحی، سی‌تی اسکن عمومی قفسه سینه را نیز انجام داده بودند. محققان افرادی را که در بیمارستان برای عمل جراحی بستری شده بودند یا فوت کرده بودند یا دچار حمله قلبی شده بودند را شناسایی کردند.

این مطالعه از یک سیستم امتیازدهی با مقیاس ۳ امتیازی برای ایجاد پلاک در هر یک از سه شریان کرونر اصلی استفاده کرد و از ۰ تا ۹ به آن‌ها نمره داده شد.

بر اساس این مطالعه، بیمارانی که نمرات ۰ تا ۲ داشتند، ۴ درصد یا کمتر در معرض خطر عوارض جانبی عمده قلبی بودند. افرادی که نمرات ۳ تا ۵ داشتند، ۸ درصد با خطر روبرو بودند. بیمارانی که نمرات ۶ تا ۹ داشتند، ۱۳ درصد در معرض خطر بودند.

محققان معتقدند ارزیابی کلسیم کرونر آسان است و به حداقل آموزش نیاز دارد، و بنابراین می‌تواند یک ابزار مقرون به صرفه در هر عمل پزشکی باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز