۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
دبیر هیات مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان در واکنش به نامه‌های روز گذشته رئیس کل نظام پزشکی کشور به رئیس جمهور و رئیس شورای عالی بیمه مدعی شد که نظام پزشکی دیگر در برابر تعرفه‌های غیر کارشناسی سکوت نمی کند.
کد خبر: ۵۸۰۸

به گزارش سرطان نیوز، در بیست و چهار ساعته گذشته شاهد دو مکاتبه جنجال برانگیز از سوی دکتر محمد رئیس زاده یکی خطاب به رئیس جمهور و دیگری به رئیس شورای عالی بیمه بودیم این دو مکاتبه باعث شد تا در این خصوص مصاحبه‌ای داشته باشیم با دکتر پوریا عادلی دبیر هیات مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان.


آقای دکتر عادلی علت این واکنش‌ها از سوی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در این روز‌های پایانی سال ۱۴۰۱ چه بوده؟

چندین سال متوالی است که در خصوص تعرفه‌های حوزه پزشکی با سه لایه از مشکلات مواجه هستیم.
اول عدم افزایش واقعی تعرفه‌ها متناسب با تورم و افزایش دستمزد‌های شاغلین سایر صنوف در شورای عالی بیمه که حتی افزایش‌های حداقلی شورای عالی بیمه به عنوان خریدار خدمت هم در سازمان برنامه و بودجه و متعاقب آن هیات دولت دچار کاهش می‌شده دوم اعلام تعرفه‌ها با تاخیر از سوی هیات دولت سوم تاخیر‌های چندماه از سوی بیمه‌های تکمیلی در اجرای تعرفه‌ها و سپس پرداخت بدهی بیمارستان‌ها همراه با کسورات سلیقه‌ای تمام این عوامل بعلاوه ابر تورم سال گذشته و مطالبات سنگین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از بیمه ها، بخش‌های درمانی کشورمان را در وضعیتی نامطلوب قرار داده است که باعث شده تا رئیس کل سازمان نظام پزشکی که بار‌ها وفاداری خود به کشور و نظام را در میدان‌های مختلف به اثبات رسانده اند نه از باب نگرانی‌های صنفی یا منافع شخصی بلکه به عنوان فردی دلسوز و درد آشنا از باب نگرانی برای حفظ سلامت مردم و بیماران اقدام به تذکر به بالاترین مراجع تصمیم گیر در خصوص تعرفه‌ها نموده تا از این طریق شاید بتوانند به مسئولیت خود در قبال مردم و جامعه عمل نمایند.


بیشتر بخوانید

تعرفه های پزشکی متناسب با تورم تغییر کند/ بیمه ها باید تقویت شوند


بدون شک اگر امروز و به صورت عاجل به نظرات کارشناسانه ایشان به عنوان یک فرد دلسوز و درد آشنا توجه نشود به زودی شاهد فروپاشی سیستم بهداشتی درمانی کشور و تحمیل هزینه‌های بسیار بیشتر به مردم و کشور خواهیم بود.

 

جامعه پزشکی مانند هر قشر دیگری خواهان قیمت گذاری خدمات خود بر اساس فرمول‌های علمی برای تعیین قیمت تمام شده خدمت است نه اینکه تعرفه گذاری ناعادلانه توسط خریدار خدمت انجام شده و حتی این مقادیر اندک نیز دچار کاهش در مراحل بعدی شود.

 

برای مشکلات پیچیده راه حل‌های ساده وجود ندارد و باید برای حل مشکل به تمام جوانب آن توجه داشت در خصوص مساله بهداشت ودرمان ساده‌ترین راه فریز کردن تعرفه هاست که نتیجه آن یک پزشکی حداقلی و بی کیفیت ارزان برای جامعه برای مدت زمانی اندک و سپس فروپاشی سیستم درمانی و اعزام بیماران به خارج از کشور برای ساده‌ترین درمان‌ها با هزینه‌های چند صد برابری خواهد بود. ولی اگر به دنبال حل واقعی مشکلات مردم در عرصه بهداشت و درمان هستیم اولین قدم آن تمکین به اصول اولیه اقتصاد سلامت و تعیین تعرفه‌ها بر اساس قیمت تمام شده خدمت و سپس تامین منابع مالی آن از راه‌هایی همچون تقویت توریسم سلامت و تزریق مالیات ناشی از آن به بیمه‌ها و سایر سازمان‌های حمایتی است.

 

دولت‌ها در سالیان قبل همیشه سعی کرده اند در حوزه درمان با ساده‌ترین راه حل یعنی پرداخت سوبسید درمان از جیب ارائه کنندگان خدمت مشکلات خود را به صورت کوتاه مدت حل نمایند و این مشکلات امروز تبدیل به زخمی چرکی شده است که سرباز کرده است و افراد دلسوزی همچون دکتر رئیس زاده نمی‌توانند در مقابل آن سکوت نمایند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز