۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سلول‌های ایمنی کووید-۱۹ می‌توانند سرطان را درمان کنند.
کد خبر: ۵۸۰۰

به گزارش سرطان نیوز، به نقل از مدیکال، کووید-۱۹ طی چهار سال گذشته تعداد زیادی از مردم سراسر جهان را به کام مرگ فرستاده است با این حال، نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که این پتانسیل را دارد که روش درمان سرطان را متحول کند.

گروهی از محققان استرالیایی ویژگی‌های ویروس سارس کوو ۲ را به دقت بررسی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که ایمنی طبیعی افراد در برابر این پاتوژن می‌تواند کلید درمان انواع مختلف سرطان باشد.

محققان مرکز سرطان پیتر مک کالوم و دانشگاه ملبورن کشف کردند که گیرنده آنتی‌ژن کایمریک (CAR) روی سلول‌های تی، که به‌طور طبیعی در گلبول‌های سفید خون وجود دارند و بدن را در برابر ویروس‌ها مصون می‌سازند، می‌تواند درمان جدیدی برای سرطان محسوب شود.

انباشته شدن سلول‌های تی پس از ابتلای فرد به کووید یا واکسینه شدن در برابر آن اتفاق می‌افتد سپس آن‌ها به صورت ژنتیکی تحت درمان قرار می‌گیرند تا گیرنده‌های ویژه‌ای به نام آنتی‌ژن کایمریک تولید کنند که قادر به شناسایی هر گونه آنتی‌ژن در سطح سلول‌های سرطانی و حذف موثر آن در مراحل اولیه هستند.


بیشتر بخوانید


دانشمندان طی تحقیقات خود تعدادی نمونه سلول تی را از افراد متعلق به گروه‌های مذکور گرفته و آن‌ها را برای شناسایی و هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی مجددا مهندسی ژنتیکی کردند.

بنیاد ملی سرطان پستان گزارش کرد، این سلول‌ها دوباره به بدن تزریق شدند و از آنجایی که سلول‌های تی می‌توانند پروتئین اسپایک ویروس کووید-۱۹ را تشخیص دهند، توسط واکسن فعال می‌شوند.

پروفسور رابرت بووی گفت: «این تحقیق جدید واقعاً هیجان‌انگیز است، از ایمنی کووید-۱۹، سلول‌های تی «قاتل» برای شناسایی کووید استفاده می‌کند و آن‌ها را برای حمله به سلول‌های سرطان سینه مهندسی می‌کند که واقعاً هوشمندانه است.

با این حال، این درمان تنها برای انواع محدودی از سرطان‌ها موفق بوده است. نتایج این تحقیق نشان داد که این فرآیند می‌تواند برخی از انواع سرطان‌های خون را درمان، اما هنوز نمی‌تواند تومور‌های جامد را درمان کند. محققان امیدوارند که بتوانند به زودی به آن نقطه برسند، زیرا نتایج مثبتی در لوله‌های آزمایش به همراه داشته است.

انتظار می‌رود آزمایش‌های انسانی این درمان در سه سال آینده آغاز شود.

پروفسور کلئولا آندریس گفت: «این مورد فرصتی فوق‌العاده است و تقریباً یک بار در زندگی رخ می‌دهد که از مصونیت تقریباً کل جمعیت در برابر کووید-۱۹ پتانسیل درمان سرطان سینه حاصل شود.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز