۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
مطالعات نشان می دهد؛
نتایج مطالعه جدید نشان می دهد سالمندانی که مقدار زیادی سبزیجات سبز برگ، ماهی و سایر غذاهای سالم مصرف می کنند، ممکن است «سن مغزی» شان کمتر باشد.
کد خبر: ۵۷۵۱

دو رژیم غذایی سالم که در کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر موثرند

به گزارش سرطان نیوز، محققان دریافتند سالمندان با یکی از دو الگوی غذایی سالم، یعنی رژیم غذایی مدیترانه ای و MIND، پلاک‌های مغزی کمتری داشتند؛ پلاک‌های مغزی، توده‌های پروتئین غیرطبیعی که نشانه بیماری آلزایمر است، هستند.

در واقع، افرادی که بالاترین نمرات را در پیروی از رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای یا MIND داشتند، مغزشان تا ۱۸ سال جوان‌تر از همتایان خود بود که بیشتر از رژیم غذایی برگر و سیب‌زمینی سرخ کرده پیروی کرده بودند.

به گفته محققان، این یافته‌ها ثابت نمی‌کند که اسفناج و ماهی از زوال عقل جلوگیری می‌کنند. اما آنها به شواهدی اضافه می‌کنند که تغذیه سالم را با پیری کُندتر مغز مرتبط می‌کند.

«پوجا آگاروال»، محقق اصلی از دانشگاه راش شیکاگو، می‌گوید: «نتایج هیجان‌انگیز است، زیرا حتی یک تغییر ساده در رژیم غذایی نیز می‌تواند تفاوت اساسی ایجاد کند.»

بر اساس یافته‌ها، افراد مسن‌تری که مثلاً یک فنجان سبزیجات برگ‌دار در روز می‌خورند، در مقایسه با همسالان خود که از کلم‌پیچ و اسفناج دوری می‌کنند، مغزی چهار سال جوان‌تر دارند.

هر دو رژیم مدیترانه‌ای و MIND قبلاً با زوال ذهنی کُندتر و خطر کمتر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط بوده‌اند. اکنون یافته‌های جدید رژیم‌های غذایی را به کاهش علائم عینی آلزایمر مرتبط می‌کند یعنی پلاک‌هایی که سال‌ها قبل از ظاهر شدن علائم زوال عقل در مغز تشکیل می‌شوند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای سنتی که با خطرات کمتر بیماری قلبی و سکته مرتبط است به طور کلی سرشار از ماهی، روغن زیتون، سبزیجات، لوبیا، آجیل و غلات غنی از فیبر است.

رژیم MIND هم بسیار شبیه رژیم غذایی مدیترانه ای است، اما بر مصرف سبزیجات سبز برگ و انواع توت‌ها بیش از سایر سبزیجات و میوه‌ها تاکید دارد.

به گفته محققان دانشگاه راش، هر دو رژیم غذایی سرشار از غذاهای گیاهی هستند که دارای مواد مغذی و شیمیایی مختلفی هستند که می‌توانند التهاب را در بدن کاهش دهند و از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت کنند.

هر دوی این رژیم‌ها به خاطر تاکید بر عدم مصرف گوشت قرمز، قند و غذاهای بسیار فرآوری‌شده، قابل توجه هستند.

یافته‌های جدید بر اساس کالبد شکافی بافت مغز ۵۸۱ شرکت کننده در مطالعه طولانی مدت راش در مورد حافظه و پیری است. هنگامی که آنها وارد مطالعه شدند، معمولاً در اوایل دهه ۸۰ زندگی خود، رضایت دادند که مغز خود را پس از مرگ اهدا کنند.

هر سال، شرکت کنندگان در مطالعه پرسشنامه‌های دقیق رژیم غذایی را تکمیل می‌کردند. تیم آگاروال از این اطلاعات برای دادن امتیاز رژیم غذایی مدیترانه ای و MIND به هر یک از ۵۸۱ شرکت کننده متوفی استفاده کرد. هرچه عادات غذایی آنها بیشتر شبیه به آن رژیم‌ها بود، نمرات بالاتری دریافت کردند.

به طور کلی، محققان دریافتند، شرکت‌کنندگانی که بالاترین امتیاز را در غذا خوردن به سبک مدیترانه‌ای کسب کردند، مغزهایی داشتند که بر اساس تجمع پلاک، ۱۸ سال جوان‌تر از شرکت‌کنندگانی بود که کمترین امتیاز مدیترانه‌ای را داشتند. وقتی نوبت به نمرات MIND می‌رسید، تفاوت‌ها مشابه، اما تا حدودی کوچک‌تر، بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز