۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
یک متخصص خون و انکولوژی گفت: افرادی که سالی ۳ یا ۴ بار اهدای خون می‌کنند، از بیماری‌های قلبی و عروقی در امان هستند.
کد خبر: ۵۷۳۸
 
به گزارش سرطان نیوز، حسن عباسی متخصص خون و انکولوژی گفت: افرادی که سالی سه یا چهار بار اهدای خون می‌کنند، از بیماری‌های قلبی و عروقی در امان هستند. ضمن اینکه این کار برای بدن انسان مفید است، همچنین اهدای خون دوستان قابل تقدیر است.

این متخصص خون و انکولوژی درباره علت غلطت خون عنوان کرد: وقتی که خون غلیظ می‌شود، تعداد گلبول‌های قرمز شناور در خون بیشتر می‌شوند. طبیعتاً وقتی که این‌ها بیشتر می‌شوند یعنی اینکه خون غلیظ است و این‌ها علل مختلفی دارند که در سنین مختلف ممکن است علت، مختلف و متفاوت باشد. مثلا در بچه‌هایی که بیماری مادرزادی قلبی دارند و خونشان، اصطلاحاً می‌گویند شنت بین قلب راست و قلب چپ پیدا می‌کند، این شنت وقتی از طرف راست به چپ باشد، باعث می‌شود که خون اکسیژنه با خون غیر اکسیژنه با هم مخلوط شود و لذا مکانیسم طبیعی بدن گلبول قرمز بیشتری بسازد، تا اکسیژن بیشتری آزاد کند.

وی ادامه داد: در افراد مسن مثلا کسانی که بیماری مزمن ریَوی دارند، چون ریه نمی‌تواند اکسیژن کافی را تامین کند، گلبول قرمز بالا می‌رود و می‌خواهد که تعداد بیشتری بسازد؛ که به این‌ها غلظت خون ثانویه می‌گویند، یعنی یک علتی در بین این‌ها وجود دارد. بعضی از موارد هم ژنتیک هستند که آن‌ها هم معمولا بی آزار هستند، که به طور ژنتیک ممکن است یه تعدادی از افراد تعداد «آر بی سی» خونشان بالا باشد که معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند و می‌توانند با اهدای خون این مشکل رو برطرف کنند و دچار مشکل خاصی نمی‌شوند.

او اضافه کرد: از نظر علائم بالینی ممکن است، این‌ها دچار سرگیجه، قرمز شدن صورت، خستگی پیدا کنند و یک حالت پر خونی که در چهره این‌ها پیداست و وقتی آزمایش می‌دهند با یک آزمایش خیلی ساده خون که بهش «سی بی سی» نام دارد، متوجه خواهیم شد، هماتوکریت یا هموگلوبین این‌ها بالاست و تعداد (آر بی سی) افزایش پیدا کرده است و ما اینگونه متوجه می‌شویم که غلظت خون دارند.

عباسی افزود: یک مورد نادری هم از غلظت خون وجود دارد که به عنوان پلیستمی اولیه می‌گویند که به علت مسائلی که در مغز و استخوان به وجود می‌آید و ممکن است باعث بزرگ شدن طحال شود که پلیستمی اولیه منجر به این شود که مقدار غلظت خون آنقدر شدید شود که ما مرتب لازم باشد این‌ها را فصد کنیم یا مرتب لازم باشد به آن‌ها دارو بدهیم و از دارو استفاده کنیم و این نوع باید از انواع دیگر تشخیص داده شود وگرنه انواع دیگر معمولاً مشکل ساز نیستند. کافی است از نظر قلب و ریه فرد مبتلا به غلطت خون را مورد بررسی قرار گیرد.

وی در پاسخ به اینکه سرطان خون چه علائمی دارد، گفت: سرطان خون ممکن است یکسری علائم عمومی داشته باشد. مانند: بدن درد، تب، درد استخوان و کاهش وزن ... یکسری علائم‌های اختصاصی هم در خون وجود دارد که شامل:کم خونی، اُفت پلاکت و عفونت‌های که ممکن است بر اثر بهم ریختن گلبول‌های سفید ایجاد شود و غدد لنفاوی که در ناحیه گردن، کبد یا طحال بزرگ شود. اما همه این‌ها با هم نیستند و ممکن است، هرکدام از این‌ها در بیماری‌های دیگری هم دیده شود.

این کارشناس خون و انکولوژی درباره کمبود پلاکت خون گفت: پلاکت‌ها در انعقاد خون نقش بسیار اساسی دارند و اگر که این‌ها به هردلیلی کمبود پیدا کنند، ممکن است به دلیل وجود آنتی بادی‌ها یا به دلیل بیماری‌های مغز و استخوان باشد. این‌ها باعث می‌شوند که خونریزی به راحتی بند نیاید. اما در بچه‌ها علل بسیار متفاوتی دارد، مثلا ممکن است که مادرزادی یا اکتسابی باشد و کسی که خونش دیر بند می‌آید، باید مورد بررسی قرار بگیرد.

عباسی درباره اینکه خون به طور طبیعی آیا باید سیاه باشد، خاطرنشان کرد: معمولا سیاهرگ‌ها در سطح وجود دارند و شریان‌ها که خون قرمز دارند در عمق بدن هستند، بنابراین وقتی که از سطح خونریزی انجام می‌شود، ورید‌ها و موی رگ‌های وریدی خونریزی می‌کنند که به طور طبیعی این‌ها سیاه هستند، اگر خون شریانی سیاه بود، باید به دنبال علت باشیم.

این کارشناس خون، درباره اینکه برای رقیق کردن خون چه کار بایدکنیم، افزود: در موارد خاصی برای رقیق کردن خون از دارو استفاده می‌شود، ولی بهترین راه برای برطرف کردن غلظت خون، اهدای خون است یا اینکه فصد کردن پیشنهاد می‌شود، البته با حجم کمتری فصدصورت گیرد و به تجویز پزشک انجام دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز