۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
مطالعات نشان می‌دهد آسم کودکان در خانه‌های فوق‌العاده تمیز بیشتر دیده می‌شود.
کد خبر: ۵۷۰۴

به گزارش سرطان نیوز، بر اساس مطالعاتی که درباره ارتباط استفاده از محصولات پاک‌کننده با بیماری‌های تنفسی منتشر شد، برخی از این مواد ممکن است به شکل قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی مانند خس‌خس سینه یا آسم را افزایش دهند.

این مطالعه نشان داد در معرض محصولات شوینده خانگی قرار گرفتن زودهنگام نوزادان با ابتلا به آسم در کودکی و خس‌خس سینه تا سه سالگی مرتبط است.

دکتر "تیم تاکارو" - متخصص ارشد این مطالعه و پروفسور علوم بهداشتی در دانشگاه "سیمون فریزر" در کانادا - معتقد است باور جمعی درباره اینکه «خانه تمیز» باید بوی محصولات پاک‌کننده بدهد، اشتباه و خطرناک است.

پیش‌تر ارتباط بین محصولات پاک‌کننده و آسم در بزرگسالان مشخص شده بود. این مطالعه به طور خاص بر سلامت نوزادان متمرکز بوده است.

تاکارو و گروهش داده‌های پرسشنامه‌های والدین بیش از ۲۰۰۰ کودک را که از بدو تولد تا حدود چهار ماهگی در معرض محصولات پاک‌کننده قرار داشتند، تجزیه و تحلیل کردند.

اکثر کودکان شرکت‌کننده در این مطالعه سفیدپوست بودند و تا سن سه تا چهار ماهگی در معرض دود تنباکو قرار نگرفته بودند و تقریبا ۷۰ درصد آن‌ها سابقه خانوادگی آسم نداشتند. در ادامه، کودکان در سه سالگی نیز بررسی شدند تا مشخص شود آیا آسم، حساسیت آلرژیک یا خس‌خس مکرر سینه دارند یا خیر؟


بیشتر بخوانید

احتمال ابتلا به آسم در کودکان به دنبال مواجهه با آلودگی هوا/ تکامل ریه‌ها تا ۱۸ سالگی


این مطالعه نشان داد کودکانی که در دوران شیرخوارگی در خانه‌هایی با استفاده بیشتر از هر نوع محصولات تمیزکننده زندگی می‌کنند، احتمال دچار شدنشان به خس‌خس، خس‌خس‌های مکرر همراه با آتوپی و آسم تا سه سالگی بیشتر است.

رایج‌ترین محصولات تمیزکننده مایع ظرفشویی، شوینده‌های ماشین ظرفشویی، پاک‌کننده‌های چندمنظوره سطوح، پاک‌کننده‌های شیشه و مایع لباسشویی بوده‌اند همچنین بیشترین خطر مشکلات تنفسی هم مربوط به محصولات تمیزکننده معطر و اسپری‌شونده بوده است.

دلایل آسیب‌پذیرتر بودن نوزادان:

سیستم ایمنی و تنفسی آن‌ها هنوز در حال رشد است.
نوزادان بیشتر وقت خود را در داخل خانه به خزیدن و تماس با بسیاری از سطوحی که روی آن‌ها از محصولات پاک‌کننده استفاده می‌شود، می‌گذرانند.
سرعت تنفس نوزادان نسبتا سریع است.

برخی از محصولاتی که می‌توان به‌راحتی کنار گذاشت، خوشبوکننده هوا با مخلوط‌های معطر نامشخص یا نرم‌کننده‌های پارچه‌اند که می‌توانند حاوی مواد ایجادکننده آسم باشند.

کارشناسان می‌گویند بسیاری از وسایل را می‌توان با آب گرم و صابون تمیز کرد. سرکه، جوش‌شیرین و آب گرم و صابون بدون بو هم در برخی موارد تمیزکننده‌های مناسبی هستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز