۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
زنجیره دی ان‌ای ژن مسئول مقاومت گندم در برابر یک ویروس ویران کننده کشف شد.
کد خبر: ۵۷۰۲

به گزارش سرطان نیوز، محصول گندم در سراسر قاره آمریکا، آسیا، اروپا و آفریقا غالبا تحت تاثیرات ویرانگر ویروس موزاییک زرد گندم (WYMV) قرار دارند. از این رو تقاضای بالایی برای گونه‌هایی از گندم که بتوانند در برابر این ویروس مقاومت کنند وجود دارد.

یک تحقیق جدید در دانشگاه ملبورن استرالیا حاکی است که منشاء ژن مقاوم در یک گیاه وحشی مدیترانه‌ای است که از گیاهان خویشاوند گندم به شمار می‌رود.

به گفته محققان این دانشگاه، این کشف می‌تواند به تولید گونه‌های مقاومتر گندم یاری برساند، میزان محصولات را افزایش داده و میزان استفاده از آفت‌کش‌های زیانبار را کاهش دهد.

این کشف همچنین لزوم حفظ تنوع زیستی برای محافظت از عرضه مواد غذایی را مورد تاکید قرار میدهد.

ویروس موزاییک زرد گندم میزان برداشت محصول را تا حد ۸۰ درصد کاهش می‌دهد و موجب زیان‌های اقتصادی بزرگی می‌شود. این ویروس به میزبانی یک قارچ (fungus) موجود در خاک زندگی و انتقال پیدا می‌کند که موجب آسیب به ریشه گندم و ضربه به رشد گیاه می‌شود.


بیشتر بخوانید

بیماری سلیاک می تواند خطرات قلبی را افزایش دهد


این قارچ‌های حاوی ویروس WYMV می‌توانند تا یک دهه در خاک زندگی کنند. هر چند سموم قارچ‌کش می‌تواند این قارچ‌ها را از بین ببرد، اما این روش مقرون به صرفه نیست و از لحاظ اکولوژیک هم پایداری ندارد.

تیم تحقیقاتی دانشگاه ملبورن از یک تکنیک موسوم به شبیه‌سازی موضعی (positional cloning) برای شناسایی ژن Ym ۲ بر روی کروموزوم گندم استفاده کرد.

محققان تاکید می‌کنند که با شناسایی این زنجیره دی ان‌ای ژن اکنون می‌توان خطوط تولیدمثل حمل کننده ژن Ym ۲ را صرفا با آنالیز دی ان‌ای از یک تکه کوچک برگ انتخاب کرد.

این محققان با مقایسه زنجیره دی ان‌ای در کل گونه‌های مرتبط کشف کردند که Ym ۲‌در گندم‌های نان‌های امروزی از یک گیاه وحشی باستانی با نام Aegilops نشات گرفته که بومی کشور‌های شرق مدیترانه است.

پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
11:58 - 1403/01/29
سابقه ۱۴ ساله تولید مکمل‌های غذایی و دارویی در کشور
رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی با اشاره به سابقه ۱۴ ساله تولید مکمل در کشور و ساخت مکمل‌های گیاهی از دهه ۴۰ گفت: دستاورد‌هایی که در حوزه تولید مکمل‌ها به دست آورده‌ایم، نتیجه یک نگاه استراتژیک و رویکردی است که در گذشته وجود داشته است.
پیشنهاد امروز