۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
دستاوردی بزرگ در درمان سرطان
دانشمندان نوع جدیدی از واکسن سرطان را ابداع کرده‌اند که نویدبخش از بین بردن سرطان خون در موش‌ها است.
کد خبر: ۵۶۶۸

به گزارش سرطان نیوز، این تکنیک شامل برنامه ریزی مجدد سلول‌های سرطانی به سلول‌های ایمنی است تا بتوانند به سیستم ایمنی بدن نحوه مبارزه با بیماری را آموزش دهند.

در یک مبارزه عادلانه، سیستم ایمنی ما هر بار سرطان را شکست می‌دهد. اما این بیماری شرم‌آور منصفانه مبارزه نمی‌کند، در عوض از طیف وسیعی از ترفند‌های پنهان برای فرار از تشخیص استفاده می‌کند. ایمونوتراپی یک روش درمانی نوظهور است که شامل تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه بهتر با سرطان است که نتایج اولیه آن بسیار امیدوارکننده است.

یکی از رایج‌ترین اشکال ایمونوتراپی با برداشتن سلول‌های T از بیمار و برنامه‌ریزی آن‌ها برای شناسایی آنتی‌ژن‌های سرطانی خاص و آزاد کردن آن‌ها در بدن برای شکار سرطان‌ها با آن آنتی‌ژن‌ها عمل می‌کند. مشکل این است که این اقدام نیاز به حدس و گمان دارد تا بفهمیم کدام آنتی ژن برای هر بیمار مفیدتر است؛ بنابراین برای مطالعه جدید، دانشمندان حوزه پزشکی استنفورد راهی برای آموزش سلول‌های T برای شناسایی طیف وسیع‌تری از آنتی‌ژن‌ها ابداع کردند که احتمال حمله موفقیت‌آمیز سیستم ایمنی بیمار به سرطان را افزایش می‌دهد. در این روش دانشمندان سلول‌های سرطانی را به ماکروفاژ‌ها تبدیل می‌کنند. ماکروفاژ‌ها نوعی سلول ارائه دهنده آنتی ژن (APC) هستند که به سلول‌های T می‌آموزند که به دنبال چه چیزی باشند.

راوی ماجتی، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: «ما فرض کردیم که شاید سلول‌های سرطانی که دوباره به سلول‌های ماکروفاژ برنامه‌ریزی شده‌اند، می‌توانند سلول‌های T را تحریک کنند، زیرا این APC‌ها حامل تمام آنتی‌ژن‌های سلول‌های سرطانی هستند که از آن‌ها آمده‌اند.

برای آزمایش این ایده، محققان سلول‌های لوسمی را در موش‌ها القا کردند تا به سلول ارائه دهنده آنتی ژن (APC) تبدیل شوند؛ و مطمئناً موش‌های گروه کنترل با موفقیت سرطان خود را از بین بردند. همچنین به نظر می‌رسید که استراتژی واکسن برای جلوگیری از عود بیماری طولانی مدت کار کند.


بیشتر بخوانید

 پرتودرمانی و سرطان تخمدان


ماجتی می‌گوید: «وقتی برای اولین بار داده‌هایی را دیدیم که نشان دهنده پاکسازی سرطان خون در موش‌هایی با سیستم ایمنی فعال بود، حیرت زده شدیم. ما نمی‌توانستیم باور کنیم که این روش به خوبی کار کرده است. علاوه بر این، ما نشان دادیم که سیستم ایمنی آنچه را که این سلول‌ها به آن‌ها آموخته‌اند به خاطر می‌آورد. هنگامی که ما بیش از ۱۰۰ روز پس از تلقیح اولیه تومور، سرطان را به این موش‌ها معرفی کردیم، آن‌ها هنوز یک پاسخ ایمنی قوی داشتند که از آن‌ها محافظت می‌کرد.

سپس، محققان این روش را بر روی موش‌های مبتلا به سه نوع مختلف تومور جامد - فیبروسارکوم، سرطان سینه و سرطان استخوان آزمایش کردند. نتایج کاملاً به اندازه لوسمی مؤثر نبودند، اما همچنان اثرات مثبتی را از خود نشان دادند؛ و در نهایت، محققان این روش را با سلول‌های گرفته شده از بیماران انسانی آزمایش کردند. مطمئناً، APC‌های مشتق شده از سلول‌های لوسمی انسانی در آموزش سلول‌های T از همان بیمار موفق به نظر می‌رسید که به دنبال چه چیزی بگردند. این نشان می‌دهد که این روش می‌تواند در نهایت برای انسان‌ها نیز اعمال شود، اما برای استفاده از آن هنوز کار‌های بیشتری باید انجام شود.

ماجتی گفت: ما نشان دادیم که سلول‌های تومور برنامه‌ریزی‌شده مجدد می‌توانند منجر به حمله بادوام و سیستمیک به سرطان در موش‌ها و پاسخ مشابهی با سلول‌های ایمنی بیمار انسان شوند. در آینده ممکن است بتوانیم سلول‌های تومور را خارج کرده، آن‌ها را به APC تبدیل کرده و به عنوان واکسن درمانی سرطان به بیماران برگردانیم. در نهایت، ممکن است بتوانیم RNA را به بیماران تزریق کنیم و سلول‌های کافی را برای فعال کردن سیستم ایمنی در برابر سرطان بدون نیاز به خارج کردن سلول ها، تبدیل کنیم. در این مرحله این یک داستان علمی تخیلی است، اما این مسیری است که ما علاقه‌مند به طی کردن آن هستیم.»

پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
11:58 - 1403/01/29
سابقه ۱۴ ساله تولید مکمل‌های غذایی و دارویی در کشور
رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی با اشاره به سابقه ۱۴ ساله تولید مکمل در کشور و ساخت مکمل‌های گیاهی از دهه ۴۰ گفت: دستاورد‌هایی که در حوزه تولید مکمل‌ها به دست آورده‌ایم، نتیجه یک نگاه استراتژیک و رویکردی است که در گذشته وجود داشته است.
پیشنهاد امروز