۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
فوق تخصص روماتولوژی عنوان کرد؛
یک فوق تخصص روماتولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص بیماری نقرس به گفتگو پرداخت.
کد خبر: ۵۵۹۴

بیماری نقرس چیست/ مردان مراقب اسیداوریک خود باشند

به گزارش سرطان نیوز، عبدالرحمان رستمیان، در برنامه ضربان شبکه سلامت، در پاسخ به این سوال که نقرس چگونه بیماری است، گفت: نقرس نوعی بیماری روماتیسمی شایع است که به دلیل تجمع بیش از حد اسید اوریک در بدن ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: این بیماری التهابی با حملات مکرر، درد و تورم مفاصل همراه با سوزش، التهاب و قرمزی تظاهر می‌یابد.

رستمیان افزود: در اغلب موارد التهاب در مفاصل انگشت شست پا دیده می‌شود اگرچه ممکن است سایر مفاصل همچون آرنج‌، زانو، دست‌، پا، بازو و شانه نیز دچار التهاب و سایر علائم بیماری شوند.

وی در پاسخ به این سوال که اسید اوریک چیست، گفت: اسید اوریک به عنوان ماده زائدی است که در نتیجه سوخت و ساز پروتئین‌ها در بدن ایجاد می‌شود، در صورتی که این ماده به مقدار زیادی تولید شود و یا کلیه‌ها توانایی دفع آن را به طور کامل نداشته باشند در بدن تجمع یافته و منجر به بروز نقرس می‌شود.

این فوق تخصص روماتولوژی افزود: رسوب کریستال‌های اسید اوریک در مفاصل و همچنین بافت‌ها و تاندون‌های بدن، باعث تحریک سیستم ایمنی و بروز التهاب و درد در مفاصل بدن می‌شود.

رستمیان افزود: آرتریت هایی (التهاب‌های مفصل) وجود دارند که ناشی از بیماری‌های متابولیک فرد است. (بیماری‌هایی که ژنتیک در بروز آنها نقش دارد)

وی تاکید کرد: اگر فردی تنها با درگیری یک عضو مراجعه کند، ابتدا باید از احتمال درگیری عفونی مفصل مطمئن شویم، در صورت وجود عفونت، درمان باید سریع‌تر انجام شود زیرا عفونت باعث تخریب مفصل در همان ناحیه می‌شود.

رستمیان در پاسخ به این سوال که تشخیص سریع این بیماری چگونه امکان پذیر است، گفت: از مایع مفصلی نمونه برداری می‌کنیم، در صورت وجود کریستال در این مایع (در زیر میکروسکوپ) بیماری تشخیص داده می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل بالا رفتن اسیداوریک در بدن چیست، گفت: گاهی نقایص ژنتیکی باعث بالا رفتن این ماده در بدن می‌شود همچنین در صورت بالا بودن مصرف مواد غذایی و تولید بیشتر اسید اوریک و یا حتی دفع کمتر آن از بدن، اسید اوریک به حدی بالا می‌رود که از سطح اشباع بدن بیشتر و در این صورت باعث رسوب در مفاصل و اندام‌های بدن می‌شود

رستمیان افزود: در بعضی از بیماری‌ها مانند: پسوریازیس (صدف)، میزان اسید اوریک در بدن بالا می‌رود که در این صورت باید علل ثانویه این بیماری (پسوریازیس)، درمان و کنترل شود.

وی ادامه داد: نقرس در آقایان شایع‌تر است و سن شیوع آن ۳۰ الی ۵۰ سال است، اما اگر این بیماری در سن کمتر از ۳۰ سال و یا بالای ۵۰ سال رخ دهد بیشتر علل متابولیک دارد.

رستمیان افزود: تا زمانی که بانوان قاعده می‌شوند و در بدن به اندازه کافی هورمون استروژن وجود دارد اسید اوریک بالا نمی‌رود زیرا استروژن باعث دفع بیشتر اسید اوریک از بدن می‌گردد.

این استاد دانشگاه گفت: نقرس معمولاً زمینه ژنتیک دارد و علت آن، عدم دفع اسیدچرب اوریک مناسب از بدن است.

وی افزود: اسید اوریک ممکن است در کلیه‌ها رسوب کند که با درد همراه نخواهد بود. یکی از علائم اسید اوریک بالا وجود سنگ‌های اسید اوریکی در کلیه‌ها است.

رستمیان، مردان مبتلا به سندروم متابولیک را مستعد بیماری نقرس دانست و به آنها توصیه کرد: به طور منظم و دوره‌ای، میزان اسید اوریک خود را کنترل کنند

این استاد دانشگاه یادآور شد: خوشبختانه بیماری نقرس به راحتی درمان می‌شود اگر میزان اسید اوریک در فرد بالا باشد، با درمان به موقع، به خوبی از بروز عوارض آن جلوگیری می‌شود.

رستمیان تاکید کرد: گوشت قرمز (جگر، دل و قلوه، کله پاچه) و غذاهای دریایی (ماهی سالمون و ساردین) میزان اسید اوریک بالاتری دارند و به این افراد توصیه کرد در مصرف این غذاها محدودیت قائل شوند.

وی ادامه داد: مصرف مشروبات الکلی، آبمیوه‌های مصنوعی و به طور کلی دریافت میزان زیاد غذا با کالری بالا، اسید اوریک خون را بالا می‌برد.

رستمیان به افراد توصیه کرد: با مصرف نکردن این گونه خوراکی‌ها و اضافه کردن لبنیات کم چرب به غذای روزانه خود به پایین آوردن میزان اسید اوریک خون خود کمک کنند.

وی، مصرف بعضی از داروها مانند هیدروکلروکین را با بالا رفتن میزان اسید اوریک خون همراه دانست به همین جهت توصیه کرد: مصرف این گونه داروها باید حتماً تحت نظر پزشک متخصص صورت پذیرد،

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز