۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴
ساکنان منطقه‌ای در ایالت اوهایوی آمریکا که اوایل ماه جاری میلادی یک قطار حامل مواد شیمیایی در آن از ریل خارج شد و نگرانی‌هایی را نسبت به خطر نشت مواد سمی و خطرناک ایجاد کرد، اکنون مواردی از ابتلا به بیماری را گزارش کرده‌اند.
کد خبر: ۵۵۲۱
 

به گزارش سرطان نیوز، متخصصان بهداشتی احتمال می‌دهند که این موارد گزارش شده بیماری ممکن است با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی نشت کرده از محموله این قطار مرتبط باشد.

این قطار اوایل فوریه (ماه جاری میلادی) در اوهایوی آمریکا از ریل خارج شد و حدود ۱۵۰ واگن داشت که ۲۰ واگن آن حامل مواد خطرناک بودند. این حادثه منجر به آتش سوزی مواد شیمیایی در واگن های قطار خارج شده از ریل شد. با این حال، مقامات ایالتی به دلیل نگرانی از انفجارهای احتمالی، به طور عمدی اجازه دادند تا مواد شیمیایی سوزانده شوند.

در حالی که مقامات ایالتی در مورد کیفیت خوب هوا و سالم بودن آب آشامیدنی به مردم اطمینان داده اند اما ساکنان نزدیک به محل وقوع حادثه، همچنان نگران سلامت و امنیت خود هستند.

تنها دو روز پس از خروج قطار از ریل، "ملیسا بلیک" که در نزدیکی محل حادثه سکونت دارد، شروع به سرفه کرد و سوابق پزشکی بررسی شده وی نشان داد که بلیک به دلیل بخارات شیمیایی به برونشیت حاد مبتلا شده است.

"دبورا ویس"، یک پرستار نیز در این باره گفت که روزانه بین پنج تا ۱۰ نفر را می بیند که علائمی مطابق با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و مسمومیت ناشی از آن دارند.

او افزود که برای برخی از بیماران هر چه مدت بیشتری در معرض مواد شیمیایی باقی بمانند، علائم آنها بدتر می شود.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، ساکنان از وضعیت پیش آمده هراس دارند و حتی آن را به «چرنوبیل» تشبیه کرده‌اند.


بیشتر بخوانید


یکی از مواد آزاد شده «وینیل‌کلراید» بوده است که به عنوان ماده سرطان‌زا معروف است.

مقامات آمریکا همچنان ادعا می‌کنند که منطقه امن است اما در رود و نهرهای اطراف، هزاران ماهی مرده پیدا شده است و بعضی از ساکنان دچار سردرد و مشکلات چشمی هم شده‌اند.

سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا می‌گوید حداقل پنج ماده خطرناک شیمیایی بر زمین ریخته و آزاد شده است که شامل بنزین، اتیلن گلیکول مونوبوتیل اتر، اتیل هگزیل اکریلات، ایزوبوتیلن و بوتیل اکریلات بوده است.

اما ماده شیمیایی که بیش از همه باعث نگرانی مردم منطقه شده است وینیل کلراید است.

وینیل‌کلراید بیشتر برای تهیه پلی‌وینیل‌کلراید که به آن پی‌وی‌سی می‌گویند استفاده می‌شود که در تولید محصولات پلاستیکی مانند لوله، بطری، کابل‌های الکتریکی و بسته‌بندی‌ها کاربرد دارد.

وینیل‌کلراید بسیار خطرناک و آتش‌زا و گاز بی‌رنگی است که به طور معمول به صورت مایع حمل‌ونقل می‌شود.

پس از آنکه نیروهای امدادی به دلیل خطر انفجار، وینیل‌کلراید موجود در پنج واگن را آتش زدند ساکنان منطقه از سردرد، سوزش چشم و گلودرد و احساس "بوی ماده شیمیایی" شکایت می‌کنند.

توده‌های عظیم و سیاه دود بر فراز شهر کوچکی که کمتر از ۵۰۰۰ نفر جمعیت دارد باعث ایجاد هراس و نگرانی شدیدی شده است.

وقتی وینیل‌کلراید می‌سوزد مواد شیمیایی دیگری مانند گاز فسژن و هیدروژن کلرید در هوا آزاد می‌شود. هیدروژن کلرید (HCl) گاز بی‌رنگ تا کمی زردرنگ است که بوی تند و شدیدی دارد و باعث سوزش پوست، چشم و بینی و مجرای تنفسی می‌شود. وقتی این گاز در آب حل شود تبدیل به اسیدهیدروکلریک یا جوهرنمک می‌شود.

فسژن به شدت سمی است، گاز بی‌رنگی با بوی تند که باعث درد قفسه‌سینه، سوزش گلو، تهوع، سرفه و مشکلات تنفسی می‌شود. این ماده در جنگ جهانی اول به طور وسیعی به عنوان سلاح شیمیایی استفاده می‌شد.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده این گاز عامل مرگ اکثریت افرادی بود که در جریان جنگ جهانی اول بر اثر مسمومیت‌های شیمیایی جان خود را از دست دادند.

از طرفی تعدادی از مسئولان تاکید دارند مواد شیمیایی آزاد شده بر اثر سانحه قطار برای موجودات زنده و به‌ویژه ماهی‌ها خطرناک است اما بروس وندرهوف، سرپرست اداره بهداشت ایالت اوهایو در جلسه دیدار با اهالی منطقه ادعا کرد که نگرانی از وجود مواد شیمیایی خطرناک در هوا و آب موردی ندارد و میزان این مواد کمتر از حدی است که به انسان‌ها آسیب بزند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز