۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۳
متخصصان بر این باورند که معمولا اعتقاد بر این است که استفاده بیش از حد از صفحه نمایش باعث افزایش نزدیک‌بینی می‌شود، اما این رابطه از نظر علمی ثابت نشده و استفاده بیش از حد از صفحه نمایش باعث خستگی چشم می‌شود و اطلاعات کافی برای نتیجه‌گیری اینکه منجر به نزدیک‌بینی می‌شود، وجود ندارد.
کد خبر: ۵۴۷۲

به گزارش سرطان نیوز، احتمالا شنیده یا خوانده‌ایم که استفاده بیش از حد از صفحه نمایش باعث افزایش موارد نزدیک‌بینی می‌شود.

جای تعجب نیست که مطالعاتی نیز انجام شده که به این نتیجه رسیده که کودکانی که زمان بیشتری را با کتاب‌ها یا صفحه نمایش می‌گذرانند، نسبت به کودکانی که این کار را نمی‌کنند، نزدیک‌بینی بیشتری دارند.

موضوع مهم این است که افزایش موارد نزدیک‌بینی واقعی است و نمی‌توان آن را به طور کامل با عوامل ژنتیکی توضیح داد؛ بنابراین بررسی عوامل محیطی موثر بر این موضوع نیز ضروری است.

سوال مهم این است که آیا صفحه نمایش‌ها یا بهتر بگوییم استفاده بیش از حد از آن می‌تواند دلیل نزدیک‌بینی باشد؟ آخرین مطالعات نشان می‌دهد که صفحات نمایش مستقیما مسئول نیستند. نزدیک‌بینی مشکل تمرکز روی اجسام دور است و این ناهنجاری می‌تواند با لنز و جراحی اصلاح شود.

روندی که در آن چشم به نزدیک‌بینی مبتلا می‌شود، کاملا شناخته شده نیست، اما ما می‌دانیم که برای رشد صحیح بینایی ما باید دید نزدیک و دور را تقویت و تمرین کنیم. از این نظر، منطقی به نظر می‌رسد که گمان کنیم قرار گرفتن مداوم در معرض نمایشگر‌ها از سنین پایین در زمانی که چشم هنوز در حال بلوغ است، ممکن است به توسعه دید اجسام نزدیک، به ضرر دید از راه دور کمک کند. با این حال داده‌های کافی برای نتیجه‌گیری وجود ندارد که نشان دهد این موضوع باعث بروز نزدیک‌بینی می‌شود.

موضوع مهم اینجاست که استفاده بیش از حد از صفحه نمایش باعث خستگی چشم می‌شود که به آن سندرم کامپیوتری نیز می‌گویند که باعث قرمزی، سوزش و خارش چشم، خشکی چشم و یا برعکس (اشک‌ریختن مداوم)، سردرد و... می‌شود.

بهترین توصیه برای کاهش علائم خستگی چشم، پلک‌زدن مکرر و استراحت با رعایت قانون ۲۰-۲۰-۲۰ است. به عبارت دیگر هر ۲۰ دقیقه، ۲۰ ثانیه استراحت و به یک جسم در فاصله ۲۰ فوتی (۶ متری) نگاه و تلاش کنید روی آن تمرکز داشته باشید.

اگر از پنجره و به نور نگاه کنید، بهتر است، زیرا گمان می‌رود یکی از مقصران احتمالی ایجاد نزدیک‌بینی کمبود نور باشد. در واقع ثابت شده کودکانی که زیاد مطالعه می‌کنند، چه روی کاغذ و چه روی صفحه دیجیتال، معمولا در طول روز کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند. اخیرا ثابت شده که بین نزدیک‌بینی و کمبود نور خورشید رابطه وجود دارد.

همه نشانه‌ها به این واقعیت اشاره دارد که نه کتاب‌ها و نه دستگاه‌های الکترونیکی به طور مستقیم در افزایش نزدیک‌بینی در سراسر جهان مقصر نیست و آن‌ها تنها با دور نگه داشتن کودکان از نور خورشید در این پدیده شریک شده‌اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز