۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
رئیس مرکز قلب تهران؛
رئیس مرکز قلب تهران گفت: مرگ ناگهانی در همه نقاط دنیا وجود دارد ولی در ایران سنین پایین‌تر را دچار کرده است.
کد خبر: ۵۴۱۰
مرگ ناگهانی در ایران به سراغ سنین پایین آمده است

به گزارش سرطان نیوز، علی واشقانی فراهانی گفت: بر اساس آمار حدود ۴۷ درصد از آمار مرگ و میرها در کشور یا به علت بیماری‌های قلبی و عروقی است یا به عوامل خطر بروز بیماری‌های قلب و عروق و سکته‌ها مانند فشار خون، دیابت و…، مربوط می‌شود.

وی افزود: در مجموع حدود نیمی از علل مرگ و میر مردم کشورمان به دلیل بیماری‌های قلب و عروق یا بیماری‌های زمینه‌ای وابسته است. متأسفانه شیوع بیماری‌های قلب و عروق و گسترش آن در کشور به گونه‌ای است که تقریباً کمتر از ۱۵ درصد افراد بزرگسال جامعه را پیدا می‌کنید که بیماری قلب عروق ندارند و یا حتی یکی از عوامل خطر آن را ندارند. بدین ترتیب اغلب درصد قابل توجهی از مردم یا به آن گرفتارند و یا نزدیکان و اقوام آنان به انواع یا درجاتی از این بیماری مبتلا هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: به اصطلاح می‌توان گفت بیماری های قلب و عروق شتری است که درب منزل هر کسی می‌تواند بخوابد.

وی افزود: طبق آمار مطالعه کوهورت مرکز قلب تهران در میان پنج هزار خانواده اهل تهران، حدود ۷۵ درصد از این جمعیت مورد مطالعه دچار چاقی شکمی یا در اصطلاح چاقی مرکزی (سانترال) هستند که خطر بالاتری از سایر انواع چاقی دارد. از هر چهار نفر بزرگسال بالای ۳۵ سال سن، متأسفانه سه نفر دچار این مشکل هستند.


بیشتر بخوانید

ردپای مافیای سیگار در مرگ ۶۰ هزار ایرانی/ چرا سیگار گران نمی‌شود


واشقانی فراهانی گفت: حدود نیمی از بزرگسالان مورد مطالعه دچار فشارخون هستند. از هر سه نفر یک نفر دچار اختلالات چربی خون است و کلسترول یا تری گلیسیرید بالا دارند. متأسفانه سبک زندگی نا سالم در کشور از شیوع بالایی برخوردار است. در مطالعات کشوری به این نتیجه رسیدیم که متأسفانه تقریباً اغلب مردم فعالیت فیزیکی مورد نیاز خود را ندارند. طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت و بر اساس استانداردهای بین المللی، هر فرد باید طی پنج روز در هفته به طور روزانه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه فعالیت فیزیکی و تحرک لازم داشته باشد که متأسفانه بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت کشور این مقدار فعالیت فیزیکی را ندارند و این معضل در شهرهای بزرگی مانند تهران مضاعف است.

وی افزود: در مورد تغذیه سالم نیز همین نکته مطرح است که متأسفانه بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت بزرگسال کشور تغذیه سالم ندارند و معیارهای آن را رعایت نمی‌کنند. تقریباً عمده جمعیت بزرگسال کشور یا بیماری قلبی و عروقی دارند و یا عوامل خطر و زمینه ساز بروز آن را دارند. متأسفانه آن دسته از مردم که هنوز دچار این بیماری‌ها نشده اند، به گونه‌ای زندگی می‌کنند که اگر سبک زندگی خود را اصلاح نکنند به سمت عوامل خطر، تنگی‌های عروق، سکته‌های قلبی و…، هدایت خواهند شد و اگر ما مداخله‌ای نکنیم بحران سلامت در کشور رخ خواهد داد.

واشقانی فراهانی گفت: متأسفانه مرگ ناگهانی در همه نقاط دنیا وجود دارد ولی در ایران سنین پایین‌تر را دچار کرده است. از دست دادن هوشیاری متعاقب اختلال ریتم قلبی در زمینه تنگی عروق و سکته حاد است. این یعنی که فرد نمی‌داند و یا به علائم بیماری آشنا نبوده است. اینکه به درد قفسه سینه بی تفاوت بوده و یا به دلیل دیابت، درد خود را دقیق متوجه نشده است.

وی افزود: خیلی از این افراد هنگامی به ما ارجاع می‌شوند که باید عملیات احیا انجام دهیم و خیلی اوقات به دلیل دیر رسیدن افراد به مراکز درمانی متأسفانه کار مؤثر و نتیجه بخشی انجام نمی‌شود. برخی نیز احیا می‌شوند اما به دلیل از دست رفتن زمان طلایی، نرسیدن خون و اکسیژن به اندام‌های حیاتی و مغز دچار زندگی نباتی خواهند شد. به دلیل اختلال پمپاژ قلبی اگر خون به مدت سه تا پنج دقیقه به مغز نرسد، فرد به زندگی عادی خود باز نمی‌گردد و پس از مدت‌ها بستری و زندگی نباتی در بخش مراقبت‌های ویژه و یا منزل به دلیل از دست رفتن عملکرد ارگان‌ها فوت می‌کند.

رئیس مرکز قلب تهران گفت: بدترین علامت بیماری قلبی بروز سکته‌های قلبی در افرادی است که به موقع به مراکز درمانی و پزشکان متخصص نمی رسند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز