۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱
کارشناس برنامه میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۳۰ درصد عوامل ناباروری زوجین به وجود مشکل در آقایان برمی‌گردد.
کد خبر: ۵۴۰۸
 

به گزارش سرطان نیوز، نرگس باباخانی به مناسبت هفته سلامت مردان، اظهار کرد: هفته سلامت مردان ایرانی از یکم تا هفتم اسفندماه امسال به مسأله ناباروری در مردان و اتخاذ شیوه زندگی و سبک زندگی سالم در پیشگیری از ناباروری اختصاص پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه به صورت کلی حدود ۳۰ درصد عوامل ناباروری به مشکل در آقایان برمی‌گردد، افزود: سبک زندگی ناسالم به ویژه با صنعتی شدن و بی‌تحرکی افراد، تأثیر بسزایی در ناباروری دارد. منظور از فعالیت و تحرک بدنی، راه رفتن عادی هر روز نیست و منظور از فعالیت بدنی ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط است که در حین انجام آن نتوان با کسی صحبت کرد.

کارشناس برنامه میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: تغذیه ناسالم و نداشتن فعالیت بدنی باعث چاقی و یا اضافه وزن ۶۰ تا ۷۰ درصد جامعه شده که این موضوع از علل ناباروری در خانم ها و آقایان است.

وی با اشاره به تأثیر استرس در باروری، توضیح داد: استرس و اضطراب در باروری خانم‌ها و آقایان تأثیر دارد و روند تولید و انتقال اسپرم در سیستم تناسلی مردان را دچار اختلال می‌کند.

وی ادامه داد: آلاینده‌های محیطی مانند دود ماشین، چسب مورد استفاده برای چسباندن پارکت و دیوارکوب منازل، ارتباط با مواد خاص شیمیایی مانند جیوه، سرب و حلال‌های شیمیایی و همچنین استفاده از وایتکس می‌تواند از علل ناباروری باشد.


بیشتر بخوانید


باباخانی با تأکید بر تأثیر مصرف دخانیات در ناباروری، توضیح داد: مصرف سیگار، موادمخدر و الکل تولید اسپرم در سیستم تناسلی را دچار مشکل می‌کند و باعث تولید اسپرم‌هایی می‌شود که کارآیی لازم را ندارد. مردانی که از این موارد استفاده می‌کنند علاوه بر باروری خود، بر باروری اطرافیان نیز تأثیر می‌گذارند.

وی در رابطه با تأثیر مشکلات زمینه‌ای در باروری، مطرح کرد: مشکلات زمینه‌ای هم در باروری تأثیرگذار است بنابراین اگر خانمی کمتر از ۳۵ سال سن دارد و پس از یک سال اقدام به بارداری، باردار نشود، زوجین باید به مراکز ناباروری مراجعه کنند و این بازه برای خانم‌هایی که بیش از ۳۵ سال سن دارند، شش ماه است.

کارشناس برنامه میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در رابطه با برنامه‌های این دانشگاه در هفته سلامت مردان، گفت: حضور اورولوژیست در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی صداوسیمای مرکز همدان و انتشار ویدئوهایی با موضوع ناباروری مردان در فضای مجازی از برنامه‌هایی است که درنظر گرفته شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز