۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به افزایش میزان چاقی شکمی، گفت: چاقی شکمی علاوه بر ناخوشایند بودن ظاهر، با افزایش خطر بیماری‌های قلبی - عروقی، دیابت، کبد چرب، بیماری‌های تنفسی و برخی سرطان‌ها می‌تواند موجب مرگ زودرس شود.
کد خبر: ۵۳۶۸

به گزارش سرطان نیوز، مهنوش صاحبدل با اشاره به چاقی شکمی و عوارض ناشی از آن اظهار کرد: تجمع چربی اطراف کبد و سایر ارگان‌های شکم، چاقی شکمی اطلاق می‌شود که این مساله خطرناک‌تر از تجمع چربی در نقاط دیگر بدن است.

دور کمر بیشتر از ۹۰ سانتی‌متر چاقی شکمی است

وی افزود: بزرگسالان با محیط دور کمر بیشتر از ۹۰ سانتی‌متر مبتلا به چاقی شکمی هستند و حتی افرادی که وزن آن‌ها در محدوده طبیعی است اگر دچار چاقی شکمی باشند باز هم در معرض ابتلا به برخی از بیماری‌ها هستند.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: چاقی شکمی علاوه بر ناخوشایند بودن ظاهر، با افزایش خطر بیماری‌های قلبی - عروقی، دیابت، کبد چرب، بیماری‌های تنفسی و برخی سرطان‌ها می‌تواند موجب مرگ زودرس شود.

افزایش چاقی شکمی در خوزستان

صاحبدل با اشاره به وضعیت چاقی شکمی در استان خوزستان تصریح کرد: در سال گذشته ۴۷.۵ درصد افراد بالای ۱۸ سال خوزستانی دچار چاقی شکمی بوده‌اند در حالی که در سال ۹۵، میزان ابتلا به چاقی شکمی در استان ۴۱.۴ درصد بوده است.


بیشتر بخوانید


مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: این مساله نشان می‌دهد جمعیت بیشتری به چاقی شکمی مبتلا شده‌اند.

چگونگی اندازه‌گیری صحیح دور کمر برای تعیین چاقی شکمی

وی گفت: اندازه‌گیری ناحیه کمر باید بدون لباس باشد و برای این کار باید از متر نواری استفاده شود.

وی افزود: فرد باید صاف و در حالی که دست‌ها آزادانه در دو طرف بدن قرار گرفته و پا‌ها حدود ۲۵ تا ۳۰  سانتی‌متر از هم فاصله دارند، بایستد. باید حد فاصل بین آخرین دنده (دنده دهم) و برجستگی استخوان لگن علامت‌گذاری و دور کمر در این خط اندازه‌گیری شود.

صاحبدل تاکید کرد: حتما باید متر بدون پیچ خوردگی دور تا دور کمر قرار بگیرد. همچنین باید یک دم انجام داده و سپس بازدم و در همین لحظه دور کمر تعیین شود. باید یک بار دیگر اندازه انجام شود و فاصله بین دو عدد نباید بیشتر از ۰.۵ سانتی‌متر باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
08:15 - 1403/02/01
احتمال افزایش ۲۵ درصدی بودجه طرح «امنیت غذایی» / جزییات یارانه حمایتی کودکان دچار سوء تغذیه
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن اشاره به اینکه تاکنون ۱۳۵ هزار کودک تحت پوشش طرح امنیت غذایی قرار گرفته‌اند، از احتمال افزایش حدود ۲۵ درصدی بودجه این طرح نسبت به سال گذشته خبر داد.
پیشنهاد امروز