۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
معاون بهداشت وزارت بهداشت هشدار داد؛
در پی ادامه طغیان بیماری سرخک در افغانستان معاونت بهداشت وزارت بهداشت ضمن ارائه هشدارهای لازم به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، تاکید کرد آمادگی کافی برای مقابله با شرایط لازم را داشته باشند.
کد خبر: ۱۷۴
شیوع نگران کننده سرخک در افغانستان

به گزارش سرطان نیوز، کمال حیدری گفت: طغیان شدید سرخک در افغانستان همچنان ادامه دارد و از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون ۴۸ هزار و ۳۶۶ مورد ابتلاء و ۲۵۰ مورد مرگ به همراه داشته که از این تعداد ۱۴۲ مورد مرگ در کودکان بوده است.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت نسبت به افزایش نگران کننده موارد سرخک در این کشور هشدار داده به ویژه این‌که پوشش پایین واکسیناسیون با شیوع بالای سوﺀتغذیه در افغانستان همراه شده است.

معاون وزیر بهداشت بیان داشت: در طی دو هفته گذشته نظام بهداشتی کشور افغانستان عملیات واکسیناسیون تکمیلی برای ۱.۲ میلیون کودک در ۴۹ شهرستان از ۲۴ استان این کشور را به اجرا گذاشته است تا شاید بتواند همه گیری یاد شده را مهار کند.

افزایش موارد وارده سرخک به ایران

حیدری افزود: به تبع همه گیری شدید سرخک در افغانستان، در طی ماه‌های اخیر تعداد موارد وارده کشور رو به افزایش بوده و بیماران در استان‌های مختلف شناسایی شده‌اند که می‌تواند وضعیت حذف بیماری سرخک را در کشورمان متأثر کند.

وی با اشاره به اینکه ضروری است اقدامات لازم در جهت خنثی سازی این مساله صورت گیرد، گفت: باید موارد تأخیری نوبت اول و دوم MMR (واکسن پیشگیری سرخک، اوریون و سرخجه) در اسرع وقت شناسایی و نسبت به واکسیناسیون آنها اقدام شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: آموزش و بازآموزی کارکنان بهداشتی و واکسیناتورها در خصوص نحوه نگهداری، بازسازی واکسن و تزریق صحیح آن باید انجام شود.

حیدری اظهار داشت: در تمامی شهرستان‌ها پوشش نوبت اول و دوم MMR باید بالای ۹۵ درصد باشد. معیار محاسبه پوشش نیز سامانه‌های الکترونیک سلامت هستند. لذا باید ورود داده‌های واکسیناسیون در سامانه‌ها، مورد تاکید و نظارت دقیق قرار گیرد.

وی، حساس سازی و هشدار به مراکز بهداشتی درمانی (سرپایی و بستری) اعم از دولتی و خصوصی در خصوص طغیان سرخک را مورد تاکید قرار داد و گفت: در برخورد با هرگونه تب و بثورات جلدی ماکولوپاپولر بلافاصله اقدامات جداسازی تنفسی برای پیشگیری از انتقال احتمالی سرخک به سایرین باید انجام شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: گزارش فوری هر گونه تب و بثورات جلدی (بخش دولتی و یا خصوصی) الزامی است تا به سرعت بتوان در جهت تأیید و یا عدم تأیید آزمایشگاهی آن اقدام کرد. تأخیر در شناسایی و یا عدم گزارش موارد سبب چرخش ویروس سرخک در جامعه و عدم کنترل آن می‌شود.

حیدری خاطرنشان کرد: بررسی اپیدمیولوژیک کامل موارد، جستجوی دقیق منشأ ابتلاء و تهیه نمونه ویرولوژی برای تعیین ژنوتایپ ویروس برای طبقه بندی نهایی بیمار نیز الزامی است.

واکسیناسیون تکمیلی اتباع غیرایرانی

معاون بهداشت وزارت بهداشت، اولویت قرار دادن واکسیناسیون تکمیلی با واکسن MR در مناطق تجمع اتباع غیر ایرانی (به ویژه برای جدیدالورودها) و اطمینان حاصل کردن از ایمن شدن اتباع غیر ایرانی در کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: ذخیره مکفی از واکسن MR و یا MMR برای پاسخ سریع به طغیان در همه دانشگاه‌ها باید فراهم باشد.

حیدری تصریح کرد: ضرورت دارد مسافرین به کشور افغانستان نسبت به بیماری سرخک و علائم آن اطلاع رسانی شوند و همچنین از واکسینه بودن خود مطمئن باشند. در صورت شک به سابقه واکسیناسیون، دریافت یک نوبت MR توصیه می‌شود.

ایران سال گذشته موفق به دریافت گواهینامه حذف سرخک از سازمان بهداشت جهانی شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز