۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹
گاز آلاینده ازون زمانی تولید می‌شود که آلاینده‌های مختلف ناشی از سوخت اگزوز موتور وسایل نقلیه یا نیروگاه‌ها و دیگر منابع در برابر نور خورشید قرار بگیرند.
کد خبر: ۱۱۸
ارتباط لایه ازون با افسردگی نوجوانان

به گزارش سرطان نیوز، سطح بالای آلاینده ازون با بیماری‌های جسمی زیادی از جمله آسم، ویروس‌های دستگاه تنفسی و مرگ زودرس در ارتباط است.

 

اما مطالعه اخیر اولین مطالعه‌ای است که ارتباط میزان آلاینده ازون را با افزایش علائم افسردگی در نوجوانی طی بازه‌ای طولانی بررسی می‌کند. این علائم شامل احساس مستمر غم، سرگردانی، دشواری تمرکز، اختلال‌های خواب و فکر خودکشی است.

 

اریکا مانچک صاحب کرسی روانشناسی در دانشگاه دنور آمریکا و محقق ارشد این مطالعه گفت: یافته‌های ما نشان دهنده اهمیت توجه به تاثیر آلودگی هوا بر سلامت روانی علاوه بر سلامت جسمی است.

 

محققان این مطالعه داده‌های مطالعات پیشین در مورد استرس دوران کودکی با مشارکت ۲۱۳ نوجوان بین ۹ تا ۱۳ ساله در سن فرانسیسکو استفاده کرده اند.

 

آن‌ها پی بردند نوجوانانی که در مناطقی با سطح آلاینده ازون بالاتر زندگی می‌کردند، علائم بیشتر افسردگی را طی زمان نشان داده بودند، حتی با اینکه سطح آلاینده ازون از استاندارد‌های ایالتی یا سطح ملی فراتر نرفت. جنسیت، سن، نژاد، تحصیلات والدین یا مختصات اقتصادی‌اجتماعی محل زندگی‌شان و درامد خانواده بر یافته‌های کلی تاثیری نداشت.

 

 این مطالعه نشان داد که حتی سطح پایین آلاینده ازون می‌تواند عواقب خسارت باری داشته باشد. این مطالعه در نشریه برخط دستاورد‌های روانشناسی منتشر شده است.

 

آلاینده ازون و دیگر آلاینده‌ها موجب التهاب در بدن می‌شوند و از این طریق به ابتلا به افسردگی دامن می‌زنند. نوجوانان به طور خاص در برابر این نوع آلاینده حساس هستند، زیرا به طور متوسط زمان بیشتری در خارج از منزل می‌گذرانند.

 

او با تاکید بر اثر آلاینده‌ها بر سلامت جسم و روح افراد، گفت: استاندارد‌های کیفیت هوا در سطح ملی و فدرال باید تغییر کرده و سخت‌گیرانه‌تر شود و ما باید قوانین و ضوابط شدیدتری برای صنایع تولیدکننده آلاینده وضع کنیم.

منبع: ساینس دیلی

انتهای پیام/ص
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز