۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
زمانی که به بیماری عفونی مبتلا می‌شوید به احتمال زیاد پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. در حالی که آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند به‌طور موثر عفونت‌های باکتریایی مضر را از بین ببرند اما نتایج مطالعه جدید استفاده از آنها را با کاهش عملکرد شناختی در مراحل بعدی زندگی مرتبط می‌داند.
کد خبر: ۹۵
زنان میانسال در مصرف آنتی بیوتیک ها احتیاط کنند

به گزارش سرطان نیوز، زمانی که به بیماری عفونی مبتلا می‌شوید به احتمال زیاد پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. در حالی که آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند به‌طور موثر عفونت‌های باکتریایی مضر را از بین ببرند اما نتایج مطالعه جدید استفاده از آنها را با کاهش عملکرد شناختی در مراحل بعدی زندگی مرتبط می‌داند.

 

به نقل از هلث، نتایج تحقیقات پیشین رابطه آنتی‌بیوتیک‌ها را بر سلامت روده بررسی کرد؛ مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ در نشریه Nature منتشر شد، نشان داد که آنتی‌بیوتیک‌ها نه تنها باکتری‌های مضری را که باعث بیماری و عفونت می‌شوند از بین می‌برند بلکه می‌توانند بر باکتری‌های سالم روده نیز تاثیر منفی بگذارند.

 

سلامت روده شما مهم است زیرا بر بسیاری از جنبه‌های سلامت روانی و جسمی شما از جمله عملکرد شناختی تاثیر می‌گذارد. برندا ویلسون، پروفسور میکروبیولوژی در دانشگاه ایلینویز ایالات‌متحده توضیح داد: آنچه به بدن خود وارد می‌کنیم می‌تواند بر سلامت روده و در نتیجه بر سلامت شناختی ما تاثیر بگذارد.

 

وی افزود: مدتی است، شواهد محکمی ارائه شده است که تغذیه با ترکیب میکروبیوم و هر دو به شدت با عملکرد شناختی و سایر پیامدهای سلامتی مرتبط هستند. با این حال، مطالعه جدید این ارتباط مغز و روده را برجسته و به‌طور خاص بررسی کرده است که چگونه مصرف آنتی‌بیوتیک ممکن است به عملکرد شناختی آسیب برساند.

 

نتایج تحقیقی در سال ۲۰۲۲ که در PLOS One منتشر شد، نشان داد که افزایش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها با کاهش عملکرد شناختی مرتبط است.

 

محققان گروهی متشکل از ۱۴هزار زن را انتخاب کردند و عملکرد مغز آنان را از طریق یک سری آزمایش‌های شناختی هر دو سال یکبار ارزیابی کردند. این آزمون‌ها شامل تمرین‌های پردازش اطلاعات، توجه و حافظه بود. همچنین از شرکت‌کنندگان در مورد استفاده از آنتی‌بیوتیک از جمله چرایی و چند بار استفاده از آن سوال شد.

 

دلایل مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های دستگاه ادراری (UTI)، مشکلات دندانی و موارد دیگر از جمله درمان آکنه بود. نتایج نشان داد زنانی که طی سال‌ها میزان مصرف آنتی‌بیوتیک بیشتری داشتند، در تمام تمرین‌های شناختی امتیاز کمتری کسب کردند.

 

در حالی که این یافته‌ها به این معنی نیست که شما باید از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها اجتناب کنید اما مهم است که اثرات بالقوه‌ ممکن بر سلامت را در نظر بگیرید.

 

دکتر اسکات کایزر، متخصص سالمندان اظهار کرد: نتایج این مطالعه نشان نمی‌دهد که آنتی‌بیوتیک‌ها باعث زوال عقل می‌شوند اما مطالعه جالبی است که می‌تواند تلاش‌ها را در این زمینه به روشی عمیق‌تر پیش ببرد و فرصتی است برای فکر کردن در مورد چگونگی تاثیر سلامتی روده بر سلامت مغز و نشان می‌دهد که باید در مورد آنتی‌بیوتیک‌ها بیشتر فکر کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ص

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز