۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
رویکردی طبیعی برای رسیدگی به سرطان کلیه ممکن است در کنار درمان های استاندارد مانند شیمی درمانی موثر باشد.
کد خبر: ۷۸
آیا می توان سرطان کلیه را به طور طبیعی درمان کرد؟

به گزارش سرطان نیوز، در شرایطی که متخصصان، روش های درمان طبیعی برای سرطان کلیه را نمی پذیرند، برخی از این روش ها در زمینه کمک به مدیریت آثار سرطان و عوارض جانبی درمان های استاندارد بر زندگی روزمره افراد امیدوارکننده ظاهر شده اند.

تغییر رژیم غذایی و گنجاندن مکمل های مغذی ممکن است به فرد مبتلا به سرطان کلیه در کاهش عوارض جانبی درمان یا حتی تغییر محیط درون بدن و دشوار شدن شرایط برای بقای سلول های سرطانی کمک کنند.

با این وجود، پیش از این که فرد درمان های یکپارچه (Integrative Therapies) را امتحان کند، باید ابتدا با پزشک خود مشورت کند.

آیا می توان سرطان کلیه را به طور طبیعی درمان کرد؟

در حال حاضر هیچ درمان ریشه‌کن کننده واحدی برای سرطان وجود ندارد. رویکردهای پزشکی به نوع و مرحله سرطان که فرد به آن مبتلاست، بستگی دارد.

برخی افراد از درمان های طبیعی و غذایی به جای درمان های استاندارد، مانند شیمی درمانی یا پرتو درمانی برای کنترل سرطان کلیه خود استفاده می کنند. با این وجود، متخصصان معتقدند که هیچ درمان طبیعی که بتواند سرطان را درمان کند، وجود ندارد.

درمانی پزشکی در برابر درمان های جایگزین

پزشکان از درمان های جایگزین در پزشکی استاندارد استفاده نمی کنند. افراد ممکن است به دلایل مختلف به جای درمان های پزشکی رایج، از درمان های جایگزین استفاده کنند. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- استفاده از یک رویکرد فرهنگی سنتی

- کنترل بیشتر بر وضعیت خود

- پرهیز از مصرف دارو به دلیل عوارض جانبی یا تاثیر آن بر زندگی فرد

اما باید به این نکته مهم اشاره داشت که دانشمندان به طور کامل درمان های جایگزین را آزمایش نکرده اند یا آنها را در برابر سرطان بی اثر تشخیص داده اند. برخی درمان های جایگزین ممکن است خطرات سلامت داشته یا اگر فرد سرخود آنها را تجویز کند، خطرناک باشند.

در شرایطی که برخی افراد از درمان های جایگزین به جای درمان پزشکی استاندارد استفاده می کنند، روش های درمانی مکمل و یکپارچه به رویکردهایی اشاره دارند که در کنار درمان های پزشکی برای پشتیبانی از روند درمان استفاده می شود.

پزشکی مکمل و یکپارچه

به گفته انجمن سرطان آمریکا، استفاده از روش های مکمل و یکپارچه ممکن است به فرد در مدیریت علائم و عوارض جانبی مرتبط با سرطان کمک کند.

انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که افراد پژوهش های خود را انجام داده و با پزشک یا تیم درمان سرطان خود درباره ایمنی و اثربخشی درمان های مختلف که مد نظر دارند، صحبت کنند.

رژیم غذایی

غلبه بر سرطان کلیه به طور طبیعی؛ آیا ممکن است، رژیم غذایی و نکته های دیگر

این که در صورت ابتلا به سرطان کلیه چه چیزی باید بخوریم و آیا رژیم غذایی خاصی می تواند به بهبود شرایط کمک کند، از جمله پرسش هایی هستند که ممکن است برای افراد مبتلا به این بیماری مطرح شوند.

افراد مبتلا به سرطان کلیه که اضافه وزن دارند، نتایج بدتری نسبت به افرادی با وزن متوسط ندارند. مطالعات چشم انداز مطلوب‌تری از سرطان کلیه را در بیماران با شاخص توده بدنی (بی‌ام‌آی) بالاتر نشان داده اند. با این وجود، به انجام پژوهش های بیشتر برای تایید اهمیت شاخص توده بدنی در چشم انداز درمان افراد مبتلا به سرطان کلیه نیاز است.

انجمن سرطان آمریکا برای همه افراد مبتلا به سرطان یک رژیم غذایی متعادل را به منظور بهبود سلامت و تندرستی و کاهش مشکلات سلامتی آینده توصیه می کند.

غذاهایی که باید بخورید و مواردی که باید از آنها پرهیز کنید

برخی پژوهش ها نشان می دهد که مصرف یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان ممکن است برای بهبود بقا در افراد دارای سابقه سرطان مفید باشد. با این وجود، مطالعات تاثیر رژیم های غذایی گیاهی بر سرطان کلیه پس از تشخیص بیماری را ارزیابی نکرده اند.

طی دوره درمان چگونه غذا بخوریم

موسسه ملی سرطان آمریکا توصیه می کند که افراد مبتلا به سرطان ممکن است به تنظیم رژیم غذایی خود با توجه به تغییرات در وزن و اشتهای خود و عوارض جانبی درمان نیاز داشته باشند.

عوارض جانبی می توانند دریافت کالری به میزان کافی را برای افراد دشوار کنند. از جمله عوارض جانبی رایج درمان سرطان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- بی اشتهایی

- خشکی یا درد در دهان

- حالت تهوع و استفراغ

- تغییرات در حس چشایی و بویایی

- گلو درد

- دشواری در بلع

- مشکلات گوارشی

از این رو، مصرف یک رژیم غذایی متنوع و سرشار از مواد مغذی با کالری، ویتامین ها، و مواد معدنی کافی ضروری است.

افزون بر این، افراد ممکن است متوجه شوند که خوردن غذا در وعده های کوچک‌تر، با قوام نرم‌تر، یا کمی له شده یا پوره شده راحت‌تر است.

همچنین، فرد ممکن است زمانی که انرژی بیشتری دارد یا همراه دوستان و اعضای خانواده خود است تمایل و اشتهای بیشتری برای مصرف غذای بیشتر داشته باشد.

افراد مبتلا به سرطان باید با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه برای دریافت مشاوره درباره شیوه تغذیه خود طی دوره درمان صحبت کنند.

روزهداری و پرهیز از غذا خوردن 

بنابر یک بررسی در سال 2018، روزه‌داری یا رژیم های غذایی که روزه‌داری را تقلید می کنند، ممکن است اثربخشی درمان های سرطان را افزایش داده و عوارض جانبی درمان را کاهش دهند.

این به دلیل آن است که روزه‌داری می تواند محیطی را در بدن ایجاد کند که احتمال بقای سلول های سرطانی را کاهش داده، در شرایطی که به مقاومت سلول های عادی در برابر آثار منفی شیمی درمانی نیز کمک می کند.

با این وجود، یک بررسی در سال 2021 نشان داد که آثار روزه‌داری بر بروز سرطان و پیش‌آگهی انسان به دلیل فقدان آزمایشات بالینی با کیفیت بالا همچنان ناشناخته باقی مانده است.

رژیم غذایی کتو

پژوهش ها نشان می دهد که ترکیب یک رژیم غذایی کتوژنیک (کتو) با شیمی درمانی و پرتو درمانی ممکن است نتایج درمان سرطان را بهبود ببخشد. رژیم غذایی پر چرب کتو به طور انتخابی تومورها را از گلوکز که برای بقا و تکثیر به آن نیاز دارند، محروم می کند.

بنابر یک بررسی در سال 2020، رژیم غذایی کتو احتمالا یک محیط متابولیک نامطلوب برای سلول های سرطانی ایجاد می کند و به طور کلی برای بیماران ایمن است و به خوبی تحمل می شود.

با این وجود، دانشمندان برای ارزیابی این ادعاها به انجام مطالعات بیشتر نیاز دارند.

رژیم غذایی با pH کاهش یافته

یک رژیم غذایی با pH کاهش یافته محیط درون بدن را کمتر اسیدی و بیشتر قلیایی‌ می سازد. افراد گاهی از این رویکرد به عنوان یک رژیم غذایی قلیایی نام می برند.

برخی افراد مدعی اند که یک رژیم غذایی با pH کاهش یافته از بقای سلول های سرطانی جلوگیری می کند و برای تحقق این هدف مصرف مواد غذایی قلیایی‌ساز را در دستور کار خود قرار می دهند. برخی شواهد نشان می دهد که یک رژیم غذایی قلیایی می تواند التهاب را کاهش دهد که ممکن است به کاهش خطر سرطان کمک کند.

با این وجود، یک بررسی سیستماتیک در سال 2016 نشان داد که شواهد کافی برای پشتیبانی از مصرف یک رژیم غذایی قلیایی یا آب قلیایی برای درمان سرطان وجود ندارد.

مکمل ها

غلبه بر سرطان کلیه به طور طبیعی؛ آیا ممکن است، رژیم غذایی و نکته های دیگر

افرادی که مایل به مصرف مکمل برای درمان سرطان هستند باید ابتدا با پزشک خود مشورت کنند زیرا مکمل ها ممکن است با شیمی درمانی یا داروهایی که مصرف می کنند، تداخل ایجاد کنند.

یک بررسی در سال 2018 به نقش مکمل های طبیعی در درمان کارسینوم سلول کلیوی پرداخت. این بررسی نشان داد برخی ترکیبات آثار امیدوارکننده ای علیه این نوع سرطان در مطالعات آزمایشگاهی داشته اما دانشمندان باید آزمایش های بیشتری با حضور سوژه های انسانی برای تایید نهایی انجام دهند.

در ادامه برخی از این ترکیبات و منابع آنها ارائه شده اند:

- اپیگالوکانچین-3-گالات: موجود در چای سبز، آلو، پوست سیب، و پیاز

- انگلرین: ترکیبی طبیعی در فیلانتوس انگلری، یک گیاه بومی آفریقا

- کوئرستین: ترکیبی آنتی اکسیدانی موجود در چای، پیاز، انگور، و سیب

- کومارین: موجود در دانه های تونکا، اسطوخودوس، و توت فرنگی

- کورکومین: ترکیب فعال موجود در زردچوبه

- سولفورافان: موجود در بروکلی

- آمیگدالین: موجود در زردآلو، هلو و آلو

- تیموکینون: موجود در زیره سیاه

- کاهوئول: موجود در دانه های قهوه

- هونوکیول: موجود در پوست درخت مگنولیا

- جنستئین: موجود در سویا

کانابیدیول

کانابیدیول (سی‌بی‌دی) به ترکیبات فعال موجود در شاهدانه به نام کانابینوئیدها ارجاع می شود. مردم هزاران سال است از شاهدانه برای مقاصد دارویی استفاده می کنند.

سازمان غذا و داروی آمریکا شاهدانه را به عنوان درمانی برای سرطان یا دیگر شرایط پزشکی تایید نکرده است. با این وجود، داروهای ساخته شده از کانابینوئیدها برای درمان عوارض جانبی مرتبط با سرطان، مانند بی اشتهایی یا استفراغ ناشی از شیمی درمانی، تایید شده اند.

به گفته موسسه ملی سرطان آمریکا، کانابینوئیدها با محدود کردن رشد سلولی و گسترش سرطان (متاستاز) و القای مرگ سلولی ممکن است آثار ضد توموری ایجاد کنند. این آثار در مطالعاتی با حضور سوژه های حیوانی مورد بررسی قرار گرفته اند.

یک بررسی در سال 2020 نشان داد که کانابیدیول یک داروی ضد سرطان امیدوارکننده است. با این وجود، پژوهش هایی با حضور سوژه های انسانی درباره این که کانابیدیول می تواند سرطان کلیه را درمان کند، وجود ندارند.

لاتریل

لاتریل نام دیگر برای محصول طبیعی آمیگدالین، ماده شیمیایی موجود در هسته میوه هایی مانند زردآلو و گیاهانی مانند شبدر، سورگوم (ذرت خوشه ای)، و لوبیای لیما است.

اگرچه برخی افراد مدعی اند که هیدروژن سیانید در لاتریل خواص ضد سرطانی دارد، سازمان غذا و داروی آمریکا آن را تایید نمی کند. تا به امروز، دانشمندان هیچ آزمایش کنترل شده ای برای بررسی اثر لاتریل روی انسان انجام نداده اند، و شواهد کمی از گزارش های موردی وجود دارند که از آن به عنوان یک درمان ضد سرطان پشتیبانی می کنند.

لاتریل که برخی آن را ویتامین B17 نیز می نامند، به صورت قرص یا تزریقی مصرف می شود. با این وجود، به گفته موسسه ملی سرطان آمریکا، این ممکن است به مسمومیت با سیانید منجر شود.

اقدامات احتیاطی در طول درمان سرطان کلیه در خانه

برخی از درمان های سرطان، افراد را مستعد ابتلا به عفونت می کنند، از این رو، آنها باید در تهیه و نگهداری از غذای خود مراقب باشند. برخی نکات برای محافظت از شخص عبارتند از:

- پرهیز از مصرف آبمیوه و لبنیات غیر پاستوریزه

- پرهیز از مصرف ماهی یا صدف خام

- شستشوی دست ها و استفاده از تخته های جداگانه هنگام آماده کردن گوشت

- شستشو و پاکسازی میوه ها و سبزیجات پیش از مصرف

- نگهداری از مواد غذایی در دمای مناسب

 
انتهای پیام/ص
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز