۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
ریه‌ها توانایی شگفت انگیزی در ترمیم خود دارند، اما در کنار این ویژگی خدادادی، تلاش برای سالم نگه داشتن ریه‌ها توسط هر فرد نیز یک امر الزامی است.
کد خبر: ۷۴
راهکارهایی برای پاکسازی ریه‌ها

به گزارش سرطان نیوز آلودگی هوا، عادات زندگی ناسالم و حتی محیط زیست از دلایل اصلی مشکلات ریوی هستند. مطالعات نشان می‌دهند که تقریباً ۶۵ میلیون نفر از بیماری مزمن ریوی رنج می‌برند. با این حال، این اعداد و ارقام بدان معنا نیست که هیچ راهی برای حفظ سلامت ریه‌ها وجود نداشته باشد. ریه‌ها توانایی شگفت انگیزی در ترمیم خود دارند، اما در کنار این ویژگی خدادادی، تلاش برای سالم نگه داشتن ریه‌ها توسط هر فرد نیز یک امر الزامی است. پس با ما همراه باشید تا با برخی از رویکرد‌های کارآمد برای پاکسازی ریه‌ها آشنا شویم.

۸ نکته کارآمد برای پاکسازی ریه‌ها

۱. نوشیدنی‌های مفید میل کنید

بهبود ریه‌ها بعد از ۲ هفته الی ۳ ماه پس از انجام رویکرد‌های پاکسازی ریه آغاز می‌شود. یکی از رویکرد‌های کارآمد برای پاکسازی ریه ها، نوشیدنی‌هایی هستند که می‌توانند به کاهش مخاط و سم زدایی این اندام کمک کنند که از بین آن‌ها می‌توان به عسل و آب گرم، آب لیمو، چای سبز، آب هویج، نوشیدنی زردچوبه و زنجبیل، نوشیدنی موز و اسفناج و توت اشاره کرد.

۲. از نمک درمانی استفاده کنید

نمک درمانی در واقع تنفس کردن در هوای دارای ذرات ریز نمک است که از آن به عنوان هالوتراپی نیز یاد می‌شود و یک درمان جایگزین برای مشکلات ریوی مانند آسم، برونشیت و سرفه است. برای این کار می‌توانید از یک غار نمکی خاص دیدن کنید و در هوای غار تنفس کنید یا از دستگاه‌های مخصوص در خانه استفاده کنید.

۸ نکته کارآمد برای پاکسازی ریه‌ها

۳. روغن پونه کوهی مصرف کنید

روغن پونه کوهی یک ضد احتقان طبیعی است. برای استفاده از آن مخلوط ۵۰-۵۰ از روغن پونه کوهی و روغن بادام درست کنید؛ و ۱-۲ قطره از آن را زیر زبان خود بریزید. آن را به مدت ۳-۵ دقیقه در دهان خود نگه دارید و سپس دهان خود را با آب بشویید. برای تاثیر بیشتر، این کار را ۳ بار در روز و به مدت ۱-۴ هفته انجام دهید.

۸ نکته کارآمد برای پاکسازی ریه‌ها

۴. بیشتر از ۳ بار در هفته حمام آب گرم نگیرید

برای تنفس بهتر می‌توانید از یک بخور خنک در خانه استفاده کنید یا حمام آب گرم بگیرید. حمام نباید بسیار گرم باشد، اما می‌تواند دمای مناسبی بین ۹۰ درجه فارنهایت تا ۱۰۵ درجه فارنهایت (۳۲ تا ۴۰ درجه سانتیگراد) داشته باشد.

۸ نکته کارآمد برای پاکسازی ریه‌ها

۵. از برخی محصولات غذایی اجتناب کنید

غذا‌های تند و حتی مواد غذایی گیاهی خاصیت سم زدایی و ضد التهابی دارند. اما به یاد داشته باشید که برخی از غذا‌ها همچون محصولات لبنی از جمله پنیر، کره، ماست، کفیر و شیر و غذا‌های فرآوری شده مانند کنسرو گوشت می‌توانند باعث افزایش مخاط در ریه‌های شما شود.

۸ نکته کارآمد برای پاکسازی ریه‌ها

۶. زبان خود را بشویید

سلامت دهان و دندان یکی از رویکرد‌های موثر در محافظت از ریه‌ها است. علاوه بر مسواک زدن، تمیز کردن زبان یکی از راه‌های مهم برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ها در دهان است که می‌تواند از انتقال باکتری‌ها به ریه‌ها نیز جلوگیری نماید.

۸ نکته کارآمد برای پاکسازی ریه‌ها

۷. تمرینات تنفسی انجام دهید

تمرینات تنفسی، هوای محبوس شده در ریه‌ها را آزاد می‌کند، تنفس را بهبود می‌بخشد و باعث آرامش عمومی بدن می‌شود.
الف) برای این کارعضلات گردن و شانه خود را شل کنید.
ب) ۲ بار به آرامی از طریق بینی نفس بکشید، اما دهان خود را بسته نگه دارید.
ج) لب‌های خود را جمع کنید و در حالی که تا ۴ می‌شمارید به آرامی نفس خود را بیرون دهید. این روش را ۴ تا ۵ بار در روز تکرار کنید.

۸ نکته کارآمد برای پاکسازی ریه‌ها


۸. برای پاکسازی مخاط از ریه ها، ورزش کنید

الف) به پشت دراز بکشید و پای راست خود را خم کنید. سپس بدن خود را بچرخانید به گونه‌ای که زانوی پای خم شده به سمت چپ قرار بگیرد.
ب) بالاتنه خود را بچرخانید و بر روی زمین به حالت درازکش قرار بگیرید.
ج) دست چپ خود را تقریباً در موازات با شانه خم کنید.
د) اکنون سر خود را به سمت راست بچرخانید به گونه‌ای که در وضعیت مناسبی قرار بگیرید.
هـ) به مدت ۳۰ ثانیه الی ۱ دقیقه در این موقعیت بمانید.
این تمرین را برای سمت دیگر نیز تکرار کنید.

۸ نکته کارآمد برای پاکسازی ریه‌ها

انتهای پیام/ص
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید های روز
آخرین اخبار
انتخاب سردبیر
09:51 - 1403/01/09
اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»
جوانی جمعیت، فرزندآوری و فرار از «تله جمعیتی» از جمله دغدغه‌های جدی کشور طی سال‌های اخیر بوده و در این راستا درمان مناسب و کم‌هزینه زوج‌های نابارور در دستور کار جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و در طرح‌هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خود را نشان داده است.
09:48 - 1403/01/09
پیگیری‌های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به فوت یکی از متخصصین طرحی، بر پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کرده است، تاکید کرد.
پیشنهاد امروز